biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Comic de Huelva

Kategori: Min Blogg

TBO: s stora uppfinningar var en fast humoristisk del av den komiska veckovisa TBO från 1943.
Titeln på avsnittet varierade något i magasinet olika leveranser: Stora uppfinningar, praktiska uppfinningar eller stora praktiska uppfinningar var några av dess rubriker. Den beskrev i detalj snygga uppfinningar, ibland extremt komplexa med banalt syfte.
 
Nyfiken som jag är tog jag mig till Casa Colon för att ta del i komedi vernissaget.
Efter att ha irrat omkring i och utanför byggnaden kunde jag lugnt konstatera att det komiska i inlägget är att jag inte kunde hitta komiken i vernissaget....Jag hittade inte utställningen med andra ord.
 
 
Avsnittet om uppfinningar av TBO började från 1943. Det katalanska Ramon Sabatés var en av de konstnärer som sätter all sin fantasi till tjänsten av uppfinningar TBO. Hans utbildning inom teknik gav illustrationer av en dos av trovärdighet och fick bygga några.
 
 
 
Populariteten av uppfinningar professor Franz i Köpenhamn var mycket stort så att uttrycket:  "verkar en uppfinning av TBO" med hänvisning till en idé någonstans mellan absurd och lysande. Museet för idéer och uppfinningar i Barcelona (MIBA) har exponerat några av originalen. Även denna helg i Huelva. 
 
 
Jag har aldrig hört talas om Franz de Copenhague
Har ni gjort det?
 
 
Här skyltas det värre än någonsin. Som ni vet är det skyltsöndag idag och just därför kommer jag att tänka på min bloggvän
 
 
Tryck på bilden om ni är nyfikna på mer skyltar eller vill läsa hennes blogginlägg
 
 
Jag önskar er alla en fortsatt trevlig Söndag från ett lite disigt Huelva 🤗🤗

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Inget av detta kände jag till. TBO är helt nytt för mig. Nu har jag i alla fall läst om det.
    Men BPs skyltsöndag känner jag till och många skyltar hittade du.
    Kram och trevlig söndag.

    Svar: Ja, visst är det lätt att stöta på fina skyltar överallt. Det finns fler än man tror=) Det var även nytt för mig TBO Vad man blir klok varje gång efter att få reda på fakta via Google Ditte/ kram
    Biggeros

    2017-05-21 | 16:58:35
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ama de casa säger:

    Roliga skyltar blev det i alla fall :-)

    Ha en härlig söndagskväll!

    Svar: Ja, men visst Ama=DÄven om jag inte kunde få se komiken i det. Nu vet jag iaf vem Franz de Copenhauge är och TBO 😁😁😁
    Biggeros

    2017-05-21 | 18:19:08
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Oj vad många skyltar du hittade! :-D Kramis

    Svar: Ja,ganska så fina skyltar=)Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2017-05-21 | 19:59:20
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Anette säger:

    Inte heller jag har hört talas om TBO, man lär sig nåt nästan vare dag.

    Svar: Jag säger det samma Anette. Ännu är man inte fullärd. Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2017-05-21 | 20:32:23
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Days by Johanna säger:

    Typiskt du inte hittade det, men många skyltar fann du i alla fall :)

    Svar: Skyltarna och la casa Colin hittade jag men inte galleriet. Väldigt konstigt🤔Nu var jag där på dagen...troligtvis öppnade de senare på kvällen. Vad vet jag/ kram
    Biggeros

    2017-05-21 | 20:55:03
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ säger:

    Åh såna spännande skyltar :).

    Svar: Häftiga skyltar med coola motiv!!Kram
    Biggeros

    2017-05-21 | 21:12:41
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • BP säger:

    Vilka himla roliga och minst sagt annorlunga skyltar du hittade! LOVE IT!!! Har alltid sagt att skyltar är betydligt roligare utomlands än hemma. Du - eller rättare sagt dina skyltar - är ett levande bevis för detta.

    Tusen tack för underbara skyltar! Stort tack för din fina "loggolänk i rätt färg" också:-))))

    Svar: Jag var ju även nyfiken på vem Franz de Copenhague är och vad TBO är. Tyvärr fick jag inte se någon komik vernissage bara själva huset både inom/ utomhus och all dess skyltning =●Tänk vad skyltar säger mycket. Som sagt roligt med utländska skyltar=)Trevlig kväll och natti natti🤗
    Biggeros

    2017-05-21 | 23:24:55
  • znogge säger:

    Helt obekant för mig också men trevligt och välskyltat inlägg hos dig :D Hoppas du får en bra start på veckan!

    Kram

    Svar: Ja, tänk vad man blir inspirerad av skyltning. Det finns en hel del fräcka skyltar Znogge🤗🤗Trevlig början på veckan till dig med/ kram
    Biggeros

    2017-05-22 | 12:23:01
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ami säger:

    Du fick ju ihop ett bra inlägg i alla fall :)
    Kram

    Svar: Ja, men eller hur fick jag ihop skyltarna utan att få se utställningen. Jag klar mig nog ändå som Edward Persson sjöng....🤗
    Biggeros

    2017-05-22 | 12:58:40
    Bloggadress: http://https://rendahlispanien.wordpress.com/
  • Znogge säger:

    Kunde inte kommentera på ditt senaste inlägg då det får bli här. All inclusive har en tendens till att bli lite tjatigt tycker jag så vi föredrar att själv hitta någon mysig restaurang.

    Kram

    Svar: Jag är ingen person som vill stanna på hotellet hela tiden för att följa mattiderna och mellanmål. Jag föredrar att finna nya restauranger. Vara lite fri och kolla in olika sevärdheter. Tack för ditt tålamod att du kommenterade på mitt förra inlägg// kram
    Biggeros

    2017-05-22 | 18:23:16
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ama de casa säger:

    Jahaja. Nu lyckades inte jag kommentera i nästföljande inlägg...

    Men stället ser verkligen coolt ut - vi bodde mycket enklare när vi var i Huelva, men då var vi inte där så länge heller :-)

    Men om det nu smakar nästan likadant... Varför ta det dyrare?

    Svar: Ja, det är Mr U påhitt att envisas med Brugal. Vi köper även hem Barcelo. Som sagt jag känner ingen skillnad. Vad vet jag...Du har även sett mycket av Spanien Ama. Vi följs åt.
    Ja, så det är på det viset detta inlägg att det inte går att kommentera. Det har även hänt mig. Tack för att du hade tålamod och kommentera på mitt förra inlägg🤗🤗
    Biggeros

    2017-05-22 | 18:37:20
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Days by Johanna säger:

    Gick inte kommentera ditt härliga inlägg om hotellet, ser superfint ut, hoppas ni får en terass :)

    Svar: Jag ska på personalen idag igen om ett rum med terrass. Du får ursäkta att inte det gick att kommentera mitt inlägg. Tack för ditt tålamod🤗
    Biggeros

    2017-05-22 | 21:12:28
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.se
  • Veiken säger:

    Det går inte att kommentera ditt senaste inlägg tyvärr!
    Du får kolla upp varför. Ha det gott! Kram

    Svar: Jag har fått kommentarer om att det inte gick att kommentera mitt senaste inlägg. Jag vet inte om det beror på hotellets nätverk. Jag ber så mycket om ursäkt för det. Tack för du noterade/ kram
    Biggeros

    2017-05-22 | 21:32:37
    Bloggadress: http://veiken.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ säger:

    Konstigt men kan inte kommentera ditt senaste inlägg :/. Men måste säga att det inte är något jag skulle tacka nej till direkt :). Ser fantastiskt ut :)

    Svar: Jag har det inte tråkigt. Jag har det hur mysigt som helst under dagarna. Jag går en lång PW runda på morgonen. Sedan väntar jag in frukost. Därefter blir det mycket bad och sol// kramJag såg att det var problem att kommentera i mitt senaste inlägg. Det kan vara någon vajsing på hotellets nätverk.....
    Biggeros

    2017-05-22 | 23:22:22
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Heléna säger:

    Jag kände inte till något av det i inlägget. Härliga skyltar :D Jag försökte kommentera ditt senaste inlägg, men det gick inte så jag får skiva här istället att det verkar vara ett trevligt ställe ni ska bo på :D Ha en fin fortsättning på veckan :D Kram <3

    Svar: Det är ett typiskt Resort hotell med mycket aktiviteter och mat. Ligger väldigt nära stranden vilket är ett plus i kanten och de har en stor pool=)
    Biggeros

    2017-05-23 | 00:21:08
    Bloggadress: http://helna.blogg.se

Kommentera inlägget här: