biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

REJONEO

Kategori: Spaniens Jerez

 
Genom att köra in  i Jerez från Sevilla via stadens bredaste gata, (håll i er) Alcalde Alvaro Domeq Avenue så leder gatan till Feria parque och framförallt några av de viktigaste hotellen i provinsen.
 
  
Strax innan rondellen ligger Hotel Jerez. Efter att kört ett par meter och förbi hotellet är den första statyn som besökarna kan begrunda när man kommer till Jerez de la Frontera.
 
(Efter skyltarnas riktning så visar det sig ligga ett antal av hotell på denna gata förutom Leroy Merlin förtåss  som ligger vid mina hemtrakter)
 
mitten av rondellen mellan Hotel Jerez och Ferian placerades år  2007 en ryttarstaty som en gång var uppkallad efter heders- och evig borgmästare i denna stad.
 
(Om ni vill se mer rondeller hos Emma så tryck er vidare på symbolen)
 
Álvaro Domecq y Díez föddes i Jerez år 1917 och var en av de mest framstående på 20-talet. Han blev 88 år gammal.
 
 
 
Efter hans fars död tog han över ledningen av Domecq vingårdar, han kombinerade detta med hans förkärlek för rejoneo. Det är en verksamhet som återupplivades och blev på modet i hela Spanien. "Rejoneo"
( tjurfäktning på ren svenska) är en ritual som utförs av en tjurfäktare (kallad rejoneador) som rider en tam häst och kämpar mot en modig tjur.Han skrev flera böcker om tjurfäktning och ridning. Han skapade även sin egna boskapsranch i Torrestrella.
 
Vid slutet av sitt liv blev han borgmästare i Jerez i fem år och sedan ordförande för 10 provins delegationer.
 
 
Rätt skylt för alla även kanske Ama är intresserad av att skylta med dessa P-skyltar och visa de som har svårt att hålla fordonet inom ramarna. De hade behövts till somliga respektlösa som inte kan det där med att parkera.....
 
 
Gå gärna vidare genom ett tryck på symbolen så kommer du till skyltsöndag som BP förvaltar  

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Om tjurfäktning tycker jag inte men det är väl en djupt förankrad tradition...

    Kram och god kväll!

    Svar: Tjurfäktning börjar dö ut på sina ställen. Tyvärr är det fortfarande väldigt stort i Sevilla och vissa andra andalusiska städer. Jag sympatiserar inte och vill aldrig stödja en tjurfäktning. Visst det är en tradition som fortfarande pågår från generationer till generationer. Trevlig kväll och kram på dig=)
    Biggeros

    2017-03-26 | 16:55:10
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Nämen blir jag omnämnd igen! Tack, vad gulligt! Det var en vacker rondell där men framför allt gillar jag mannen som spatserar där i förgrunden. Det var höga lyft med knäna!

    Svar: Ja, eller hur Emma!! Jag noterade mannen framför mig och han hade en ganska så rolig löpstil=) Ja, tro om du vill så tar inte alla spanjorer dagen med ro. Ja, tyckte det var passande att länka mitt inlägg till både dig och BP=) Vad gör man inte för sina medmänniskor...hihi=)
    Biggeros

    2017-03-26 | 18:15:45
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ama de casa säger:

    Ooo... Lite svårt att kunna parkera just där, men det KAN gå :-D

    Synd att vi missade dom där viktigaste hotellen i provinsen - här bodde vi när vi var i Jerez:

    https://amacasa.files.wordpress.com/2010/06/616.jpg

    Och där trivdes vi alldeles utmärkt :-)

    Svar: Jag har varit inne på Hotel Nova Centros webbsida nu och kollat (där ni bodde i Jerez). Tänk vad man blir klokare...Jag kände inte till detta mysiga hotell. Det ligger även nära och bra till mycket sevärdheter runt omkring=)Tack för tipset. Det är alltid bra att veta om man vill tipsa besökare som har vägarna förbi. Trevlig kväll
    Biggeros

    2017-03-26 | 18:53:33
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Vilka fina skyltar! Tack! Och här får vi även lite fortbildning.
    Hotell är alltid trevliga och fina rondeller likaså.
    Kul att få veta mer om Álvaro Domecq y Diez, för mig helt okänd.
    Tjurfäktning besökte jag en gång 1960 på Mallorca och det räckte. Om detta tycker jag inte. Men det verkar som om även det spanska intresset för detta minskat mycket.
    Kram och trevlig kväll.

    Svar: Jag blir även lärd genom att läsa om Alvaro Domecq. Det finns även bodega som ägs av Domecq men om de är släkt det får bli ett annat inlägg.De gör brandy. Jag får ta en tur dit.
    Jag tror även att den nya genarationen inte är så intresserade av tjurfäktning. Vilket är förståndigt:) Jag önskar dig med en mysig kväll
    Biggeros

    2017-03-26 | 20:19:39
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Annelie säger:

    Å FYYYY för tjurfäktning, skulle jag aldrig kunna gå och titta på, stackars, stackars djur.. :-(

    Verkar vara väldigt mycket statyer runtomkring där ni bor..??

    Ha en jättefin kommande vecka.. // Kramen Annelie

    Svar: Jag skulle heller inte vilja gå på tjurfäktning. Det finns en hel del statyer i Spanien. Jag njuter för varje staty/ fontän jag ser. Helt fascinerad:)Trevlig vecka tillbaka. Kram
    Biggeros

    2017-03-26 | 22:22:07
    Bloggadress: http://www.gifta6570.bloggplatsen.se
  • Shahrzad Garoosi säger:

    låter härligt

    Svar: En fin staty och på vägen till Jerez centrum// kram
    Biggeros

    2017-03-26 | 23:48:41
    Bloggadress: http://shazi.blogg.se/
  • BP säger:

    Hahaha! Skrattar gott åt andra bilden där du inte bara fick med de gula skytarna utan en hoppande man också. Han påminner mig om John Cleese i Pang i Bygget eller Mr Bean. De brukade se lika roliga ut när de gjorde försök på att springa - hahaha:-))))

    Nästa skratt fick jag när jag kunde konstatera att "enkelriktad" uppenbarligen alltid leder till en parkeringsplats. Bra att veta;-)

    1 000 tack för att du är med i Skyltsöndag och stort tack för länken också:-)

    Svar: Ja, jag lade märke till mannen med den härliga hopp/ löpningstilen. Jag har aldrig sett att en spanjor som har haft så bråttom till något. Eller så försökte han fly från kamerasiktet. Jag gillade skylten och tänkte direkt på Ama. Såklart är det kul att samverka på skyltsöndagen även om jag inte kanske kommer att medverka varje söndag. Hursomhelst snubblar man på skyltar hela tiden och kan inte hjälpa utan att tänka på dig :)
    Biggeros

    2017-03-26 | 23:54:47
  • ullie säger:

    tycker att tjurfäktning är lite otäck för mycket djurvän är ja men fin fontän
    Ha en fin start på veckan raring hoppas vädret varit bättre än regn nu kramar

    Svar: Instämmer med dig. Jag skulle inte för mitt liv vilja se en tjurfäktning. Statyn är härlig och ett kännetecken på att man befinner sig nära Feria parken och Hotel Jerez:)Trevlig vecka och en godnatt!!!
    Biggeros

    2017-03-27 | 00:04:17
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • wiolettan säger:

    Fin park, där häststatyn står.
    Undrar vad mannen som går där så raskt, håller i handen?
    Hur någon kan hålla på med tjurfäktning, övergår mitt förstånd.
    Hoppas att du får en finfin dag och vecka.
    Kram!

    Svar: Det är på en rondell som hästryttaren står på÷) Som tur har den nya generationen inget intresse till tjurfäktning som innan. Visst förekommer det fortfarande på vissa håll÷/
    Ja, det var en bra fråga...var har (John Cleese) i handen... kanske ett paraply....eller en mobil som de flesta människor går omkring med=d
    Så trevligt att du uppmärksammar sådant jag inte ens har märkt. Nu blev jag nyfiken. Kram på dig
    Biggeros

    2017-03-27 | 11:13:11
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Kattis säger:

    Hehe både roande och intressant information, statyn på första bilden gillar sambon (han gillar alla statyer med en "kille på häst" som han säger).

    Svar: Ja, men visst är de ståtliga dessa hästryttare statyer. I Jerez finns det många häststatyer placerat överallt=)Vilket gillas!! Härligt att även dambon gillar den=)Trevlig måndag!!
    Biggeros

    2017-03-27 | 11:25:32
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Petra Olsson säger:

    Det var då en tjusig rondell:) kramar

    Svar: Den rondellen åker man förbi ofta när man ska till stan eller Serman ( vårt privata sjukhus) Gillar även hästryttaren=)Kramiz
    Biggeros

    2017-03-27 | 12:10:22
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Jag gillar inte tjurfäktning, men detta är en lång spansk, och framför allt andalusisk tradition och många här tycker om det, men så småningom kommer det nog att "dö ut".
    Roligt att få veta lite mer om Jerez!

    Svar: Visst är det så Lena. Jag skulle inte vilja se någon tjurfäktning men så vet jag även att det är en spansk tradition som är svårrubbad (speciellt i Andalusien). Kul att du gillar mina inlägg om Jerez) Det är ju ändå där jag känner mig hemma.Kram
    Biggeros

    2017-03-27 | 12:26:40
  • Veiken säger:

    Jag är smått allergisk mot rondeller, men smyckar man dom på spanskt sätt kan jag nog omvärdera....
    Tummen ner för tjurfäktningar! Urrk! Kram

    Svar: Jag har även sett alldagliga rondeller. Rondeller i Spanien (speciellt i Andalusien) fungerar inte så bra som cirkulationsplats. Man säger att man ska kunna läsa av andra bilister...det är inte så lätt när ingen signalerar varken vid ingång eller utgång i en rondellHär får man utgå att den bil som ligger i höger fil ska till vänster😀😁😂🤣Ha det bäst=)
    Biggeros

    2017-03-27 | 12:26:57
    Bloggadress: http://veiken.se
  • annelie säger:

    önskar en fin dag :D

    Svar: Önskar dig detsamma. I Jerez skiner solen÷))
    Biggeros

    2017-03-28 | 15:06:00
    Bloggadress: http://tippellertopp.blogg.se

Kommentera inlägget här: