biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Ljusets kust

Kategori: La Casa

 
I Maj åkte vår svarta rotting grupp ut med dunder och brak...
 
 
Vi sparade tre stolar som vi ställde vid vår fina vintunna.
En riktigt mysig hörna där man kan sitta och dricka ett glas vin om man vill...
 
 
Det innebär att vi fick flytta vår runda solsäng till  andra sidan...
 
 
Vår nya grupp är bastant och rymlig och smälter in. Vita kuddar är prioritet ett för oss med tanke på att solen är stark och bleker det mesta...
Vi har fått erfara att stolsdynor, soldynor till solsängar och kuddar har blekts och fått bytas ut ett antal gånger.
Så är det att bo i ett solparadis med över 3000 soltimmar/år.
 
 
 
Costa de la Luz  är det bästa vinterklimatet på det spanska fastlandet Tack vare att området ligger på låg höjd, så är det den varmaste delen av Europeiska fastlandet.
Sommartid är det ofta över 40 grader i skuggan i Sevilla och Córdoba, men på vintern är det riktigt behagligt.
I sydvästra delen av Iberiska halvön blåser det också mindre vintertid. Det är en stor skillnad på såsom det kan ofta blåsa i Málaga och Almería området. Många tror felaktigt att Medelhavet är varmare vintertid än Atlanten, men vid Algarve och Costa de la Luz är medeltemperaturen i  havsvattnet upp till en grad varmare under vintermånaderna.
Vanligtvis tar vi vårt Juldagsdopp i Atlanten och då brukar det vara från 17-19 grader. Helt okej÷)
 
 
Det är mycket lite nederbörd i området, och vissa år är det torka. Ändå ser de flesta positivt på de få gånger som det faktiskt regnar. Det blir en explosion av grönska och vackra blommor överallt.
Costa de la Luz betyder ljusets kust och är fortsättningen av Algarvekusten in i Spanien.
 
 
Namnet har kusten fått på grund av att det oftast är 3000 och 3150 soltimmar per år.
Jämfört med spanska östkusten, så går solen ned nära 20 minuter senare, vilket är mycket positivt för de flesta som är långboende eller turistar.
 
Vilken stad i Spanien är varmast på vintern? Tacksam för svar :)
 Svenskar i Spanien är en FB grupp där man har ett ganska så bra utbyte med ex utlandssvenskar som är bosatta i Spanien eller på de spanska öarna. Då ställer även personer som är på väg att flytta till Spanien eller åka på semester.
 
- Det är sällan jag har jacka på mig i Jerez. Visst får man ibland ha jacka på sig på natten från Januari till början av Mars. I solen är det ju alltid varmt. Det beror ju helt på hur frusen man är och hur man bor i Spanien. Jag flyttade från Sverige för det alltid regnar och är kallt. Hela året om i Sverige är det höst. Så vill jag inte ha det. skrev jag tillbaka och dessutom kom ytterligare över 300 svar på frågan....
 
 
 
Som sagt det beror ju på hur frusen man är och hur väl huset är isolerat. Visst kan det bli rätt  så rått under regntiden. Då gäller det att man har bra alternativ av värmekällor. Elen är ganska så dyr men har man en kamin, öppen spis eller gasolvärmare så är det ett billigt alternativ. Nu kombinerar vi även med värmefläkt som även kan användas som AC under sommartid. 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Kär bekymmer med värmen tänkte jag ;-) Först funderade jag på Madrid eller något i inlandet men samtidigt så ligger en ort högt blir det kallare. Har ingen aning om vad städerna heter men kanske ner mot Gibraltar där Spanien nästan möter Afrikas värme....

    Minns när sonen bodde långt ner i södra Brasilien. Vintertid har man inte värme och då kan det verkligen bli råkallt. Sommartid är däremot AC så det är det alternativet som prioriteras.

    Kram

    Svar: Vad jag har fått reda från många spanjorer så skulle Ecija vara det varmaste stället i Spanien. Det ligger inlands mitt emellan Sevilla och Córdoba. Jag har varit där en vecka under augusti månad. Då var det hett som en stekpanna. Som man även brukar kalla byn för "stekpannebyn" Jag har för mig att byn har värmerekord. Jag har bott där vid många olika tillfällen. Jag förstår att det kunde vara kallt i Brasilien under regnperioden då det blir så rått. Roligt att byta erfarenhet. Alltid nyfiken på andra ställen och hur andra upplever det. Ha det bäst// kram
    Biggeros

    2017-06-27 | 15:56:50
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Så himla fint och sådär skulle jag vilja bo! :-D Kramis

    Svar: Tack vännen är supernöjd med den nya gruppen🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-27 | 16:17:20
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • BP säger:

    Alltså den där nya sittgruppen är helt suverän. Otroligt snygg! Å vilken stor altan ni har - härligt!
    Höst året om - kunde inte ha sagt det bättre. Här är mest grått just nu och det har regnat min en gång/dag. Detta till temperaturer som ligger längre än vad ni har under vintern...

    Svar: Man kan tycka att det kunde vara bättre fördelat med sol i hela världen. Vissa byar regnar bort och på andra ställen torkar det ut. Lagom hade passat jätte bra vid detta läge. Idag är det skönare än för ett par dagar sedan då det var över 40 grader 😓😓Då är det jobbigt. Annars föredrar jag när det är mellan 25-28 grader i skuggan. I december har det många gånger varit 18-23 grader och då kan man passa på att sola.
    Skickar den överflödiga solen till er i Sverige🌞🌞
    Biggeros

    2017-06-27 | 16:37:14
  • Ama de casa säger:

    Jag tycker nog att jag har uppfattat sydkusten och Costa de la Luz har kallare i vattnet än vad vi här på Costa del la Blanca på Medelhavskusten har det. Men jag vet inte... Dock vet jag att många här hävdar att vi har bästa klimatet, och många på sydkusten hävdar att det är där.
    Hur som helst är det härligt på båda ställena - dock börjar det bli på tok för varmt i hela Spanien nu... :-)

    Jättesnygg grupp!

    Svar: Det är möjligt att Costa de la Blanca har varmare i vattnet under sommartid. Nu nämnde jag att det var 1 grad varmare i Costa de la Luz under vintertid.Idag är det 25 grader i vattnet i Valdegrana (Cadizkusten) och som varmast under dessa heta dagar har temperaturen varit uppe i 27 grader. Här på västkusten kan det bli väldigt varmt och det förstår jag att det kan bli på östkusten med. Ju närmare man kommer Gibraltar och byarna runtomkring så är vattnet kallare. Det kanske beror på att två hav möts och det blir strömt. När vi har badat på någon strand i Estepona som inte ligger alltför långt bort från Gibraltar så har vattnet varit svinkallt även sommartid. Det är roligt att byta erfarenhet och speciellt du som reser runt mycket i Spanien som även jag gör 🤗
    Ha trevlig fortsatt dag i denna stekheta värme🤗
    Biggeros

    2017-06-27 | 17:46:43
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Ni har verkligen det både bekvämt att vackert där ni bor.
    Jag håller med dig om klimatet. Just nu är det skönt här efter ett riktigt skitväder. Det kommer mer skit säger SMHI! Kramar

    Svar: Trist att det är så dåligt fördelat med värme och sol i världen. Sänder blå moln och en stor skinande sol till er i Sverige. Hoppas att vädret tar en vändning till det bättre// kram på dig
    Biggeros

    2017-06-27 | 19:07:58
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Days by Johanna säger:

    åh så fint och mysigt, där hade jag gärna hängt!

    Svar: Är väldigt nöjd med möblerna. De är väldigt sköna🤗Kram
    Biggeros

    2017-06-27 | 19:44:39
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.se
  • Josefine säger:

    Ser så fint ut!

    Svar: Möblerna är jätte sköna!!!
    Biggeros

    2017-06-27 | 20:45:24
    Bloggadress: http://lessonoflife.blogg.se
  • Amanda säger:

    Men gud så härligt<3

    Svar: Värmen kan klå den bästa...Annars har det var betydligt svalare idag med sina 27 grader🤗
    Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2017-06-27 | 21:29:51
    Bloggadress: http://mandasdiary.devote.se
  • MoaKandelin säger:

    Åh så härligt :)

    Svar: Gillar verkligen mina nya trädgårdsmöbler🤗
    Biggeros

    2017-06-27 | 22:55:53
    Bloggadress: http://moakandelin.devote.se
  • Ditte säger:

    Den nya möbeln är verkligen jättefin och ett smat drag med vita dynor. DE gamla fåtöljerna gjorde sig ju bra runt vintunnan.
    Att sedan solsängen fick flytta gick ju bra.
    Väldigt skönt med en stor terrass/uteplats so går runt huset.
    Costa de la Luz har hag bara besökt ett par gånger för länge sedan så det är nog dags igen för en tur. Men inte förrän det blir svalare i höst.
    Vad gäller varmaste staden i Spanien har jag ingen aning men jag vet ju att madrid och Granada anses som varma städer.
    Alltför hett för mig. Vill helst numer inte ha mer än +27 för att jag ska må riktigt bra och +25 i havet är utmärkt. Då badar jag.
    Kram!

    Svar: De månader som är bäst att besöka Costa de la Luz är i Maj och Oktober. Då är det varmt men ändå inte hett. Badtemperaturen är mellan 25-27 grader. Väldigt behagligt=)Jag vet att både Granada och Madrid är varmt. Inte kanske varmast städerna. Córdoba och Sevilla är omtalade för att vara heta som grytor. Nu ligger det en plats mitt emellan dessa stora städer som tros vara hetast under Juli/Augusti.
    Hursomhelst är det många gånger för varmt och då är det skönt att vistas i skuggan. Vi har en lagom stor gräsmatta och en stor terrass. Skönt att slippa klippa stor gräsmatta som jag har gjort tillräckligt i Sverige. Appråpå de vita dynorna är ett smart drag pga av den starka solen. Tack för din kommentar och sov gott// kram
    Biggeros

    2017-06-27 | 23:29:55
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • eva%20lina%20 säger:

    fint!

    Svar: Tack!!! Ha en bra dag🤗
    Biggeros

    2017-06-28 | 00:17:16
  • Ramona säger:

    Vad mysigt hos er :) Sådana möbler skulle jag vilja ha till soldäcket. Men är ju så dyra en del.
    Mysig hörna hos er, där kan jag tänka mig sitta <3

    Svar: Ibland får man skifta utemöbler. Den vi hade innan var sliten i hörnen. Den hade alltså gjort sitt. Denna är jätte fräsch och passar in med sina träiga detaljer. Dessutom hörnan används flitigt÷) Ha en riktigt bra dag// kram
    Biggeros

    2017-06-28 | 06:04:15
    Bloggadress: http://nouw.com/ramonaboethius
  • Villa Frejas bokblogg säger:

    Å, det låter underbart. Vår dröm är att flytta utomlands när vi blir pensionärer, om inte förr. Och då är värme och soltimmar prio.

    Svar: Vi har alltid rest och bott utomlands tills flickorna behövde gå klart nian och gå ut gymnasiet. Då valde jag att stanna hemma med dem i 5 år. Därefter flyttade jag till Spanien. Vi hade alltid drömt om att bli gamla någonstans utanför de svenska gränserna. Där klimatet är bättre och lättsammare att njuta av livet för varje dag. Låt drömmen gå i uppfyllelse🤗
    Biggeros

    2017-06-28 | 12:50:36
    Bloggadress: http://villa-freja.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Den där möbeln såg jag på Akí och jag sa till mannen min att Åh, den här gillar jag! Så häftigt med det grova.

    Dynorna tar verkligen stryk i vädret. Vi tar oftast in dem för de blir även smutsiga men nu har jag börjat med att samla dem i soffan och lägga en presenning runt. Kattskvättskydd. Nu har vi ju bara två fåtöljer och en liten soffa så det är ju fort gjort. Dagtid har jag även frottéhanddukar som vi sitter på för det är skönare och lättare att tvätta. Har redan en massa fläckar från glass och choklad (slarviga ungar!!!!) som jag inte får bort. Jättekul ...

    Vad gäller havsvattnet så har Ama rätt i att Costa Blanca har några grader varmare än vad vi har på Costa del Sol för här fylls det på med kallt vatten från Atlanten.

    Svar: Vattnet är säkert varmare i Costa de Blanca på somrarna. Nu nämnde jag att det skiljde en grad under vintertid÷) Vår närmaste strand är Valdegrana och havet är Atlanten givetvis men Cadiz skyddar mycket från de kalla strömmarna. Det är så långgrunt så solens heta strålar värmer lätt upp vattnet. Vi har badat många gånger i Estepona då Medelhavet har varit riktigt kallt under sommaren. Då ser vi Gibraltar från kort håll. Det är nog som du säger att när Atlantens kalla vatten blandas med Medelhavet. Då blir Medelhavet kallt på sina håll. Visdt tar stolsdynor och dynor för övrigt stryk i solen. Visst har man fått byta ett par gånger. Vi låter för det mesta dynorna ligga ute över natten om vi inte ska på långresa. Vitt är ju förrädiskt för fläckar annars är det fräscht. Denna grupp köpte vi på Leroy Merlin. Vi såg den förra året för skyltning och klippte till nu i Maj=)Den är jätte läcker med det bastanta trävirket. Ha det bra i värmen🤗
    Biggeros

    2017-06-28 | 13:00:01
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Kattis säger:

    Att tvingas till endast vita kuddar känns som ett litet pris att betala för så fantastiskt många soltimmar per år. Mitt mål är ju också att lämna sverige om inte allt för många år men just nu känns det som jag skulle vilja snabba på planerna lite!
    Hur gör ni förresten med att åka hem till Sverige, gör ni det med jämna mellanrum eller?
    Kram

    Svar: Ja, om inte annat är det roligt att förnya sig att byta kuddar och stolsdynor 🤗Lite spill får man ta. Många kommer hit och hälsar på till Spanien och minst 1 gång/ år åker jag till Sverige. Många gånger får jag vila mig efter jag har kommit tillbaka till Jerez. Alla är utspridda från många delar i Sveriges rike. Jag hinner ändå inte att träffa vänner som Jag inte har sett på år.
    Det är synd dock. Visst har man tappat endel vänner genom mina resor och utomlandsvistelse. Jag har även funnit många vänner på vägen=)
    Ibland måste man satsa här i livet. Livet är för kort att bara sitta och fundera. Ta chansen så länge du kan vännen🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-28 | 13:44:05
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här: