biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Jag vill känna att jag levt mitt liv

Kategori: Min Blogg

 
Ibland känner man mer för andra och så kände jag för Michael Nyqvist
På tok för tidigt att ryckas bort från detta jordeliv.
Bara 56 år gammal....
Så grymt att vissa inte får en chans att leva längre än så...
Jag förstod inte hur mycket du har betytt för mig såsom du agerade naturligt på film och även såsom producent.
 
Allra första gången som jag fick ögonen upp för dig Michael var när du spelade bonden Benny i filmen "Grabben i graven brevid".  Du var en en riktigt charmig bonde i filmen att man bara smälte som en Tiptop glass...
Då Désirée mötte dig på kyrkogården i Luleå var du på väg att lägga blommor på dina föräldrars grav. Hon skulle även besöka graven brevid där hennes man var begraven.
Efter att Désirée glömt sin mössa på kyrkogården så vågade du, Benny inte lämna tillbaka den till Désirée på biblioteket....
Ni var ganska så olika men såklart föll hon för din himla charm.
Därefter påbörjades ett passionerat förhållande mellan  dig, Benny och bibliotekarien Desireé. 
 
För mig låg du alltid på Tiptop i skådespelartalanger och du hade en otrolig charm.
Det räcker gott och väl för mig...
 
När filmen "Såsom i himlen" hade premiär då du som framgångsrik dirigent skulle leda en kyrkokör långt ifrån civilisationen i en liten by i norrland. Du lyckades bli en ikon för byborna.
 
 
 
 
Du lyckades få mig till ett gott skratt och samtidigt såg jag allvaret i filmen och grät stundvis till och från.
Jag beundrar dig för den du var en ganska så enkel och humoristisk person vad jag förstår. 
Den bästa skådespelare av de bästa i Sverige....
 
År 2007i slutet av Mars satt vi på ett Aeroflot flygplan från 6 månaders vistelse i Moskva. Det var så skönt att få komma hem till Sverige igen. Min styvfar hade nyligen gått bort och vi skulle hem för att medvara på begravningen. Min man hade jobbat i Moskva och på hemresan fick han sitta på business och jag och barnen fick sitta på economy. Tillslut gick det att lösa problemet genom att Mr U flyttade bak ( där säten var lediga) och jag flyttade genast dit. 
 
 
 
Då när jag reste mig upp och fick ögonkontakt med "mannen mittemot". Så kändes ansiktet bekant men jag kunde inte sätta ett finger på vem du var....
Då du tydligen hade noterat situationen att jag skulle flytta bakåt och lämna mina flickor ...
Så kommenterade du med ett leende på läpparna och drog ett av dina skämt och fortsatte och fråga hur vi hade haft det i Moskva.
 
Det kändes som vilken vanlig resenär som helst som även hade besökt Moskva. Så det hade vi gemensamt. Moskva.
Att du var skådespelare kom jag inte ens på förrän vi hade varit hemma ett tag. Nu hör det ju till saken att vi alltid har varit på resande fot och bott utomlands. Så då har det varit svårt många gånger att känna igen kändisar.
Det var ju lite dåligt beräknat med mat på turen. Maten tog lagom slut såklart tills jag skulle beställa. Jag fick överta MR U business mat och vi fick dricka hur mycket vi ville resten av turen.
Bra service!!
 
 
 
 Det är nu som livet är mitt
Jag har fått en stund här på jorden
Och min längtan har fört mig hit
Det jag saknat och det jag fått

Det är ändå vägen jag valt
Min förtröstan långt bortom orden
Som har visat en liten bit
Av den himmel jag aldrig nått

Jag vill känna att jag lever
All den tid jag har
 
Ska jag leva som jag vill
Jag vill känna att jag lever
Veta att jag räcker till

Jag har aldrig glömt vem jag var
Jag har bara låtit det sova
Kanske hade jag inget val
Bara viljan att finnas kvar

Jag vill leva lycklig
För att jag är jag
Kunna vara stark och fri
Se hur natten går mot dag
Jag är här och mitt liv är bara mitt
Och den himmel jag trodde fanns
Ska jag hitta där någonstans

Jag vill känna att jag levt mitt liv
 
 
 
 
 Vila i frid 💖

Kommentarer

  • Boel säger:

    Så fint skrivet o vilken vacker dikt!

    Svar: Dikten råkar vara texten från Gabriellas sång från Så som i himlen. Tack för din fina kommentar. Han var en riktigt bra skådespelare💖
    Biggeros

    2017-06-28 | 14:40:30
  • Mia säger:

    Väldigt fint skrivet och texten från Gabirellas sång passar så bra här ..<3

    Svar: Jag tyckte Gabriellas sång passade Så bra Mia för att minnas en duktig skådespelare. Jag kommer verkligen sakna honom💖💖💖
    Biggeros

    2017-06-28 | 15:04:13
  • anneli säger:

    Han kommer vara saknad.
    Cancer tar så många liv. fyfan.

    Svar: Han kommer alltid att vara saknad även finnas i våra hjärtan. Så tråkigt att Cancer förstör för så många anhöriga och alla i deras omgivning💖
    Biggeros

    2017-06-28 | 15:45:39
    Bloggadress: http://anneliblom.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Eftersom jag väldigt sällan ser svensk film och aldrig hänger med i skvallerspalter så vet jag knappast vem han är. Känner igen namnet.

    Men det spelar ingen roll vad jag vet eller inte. Har har på något sätt förgyllt någons tillvaro så räcker det ju med det. Och som du säger 56 år är ingen ålder ... Tråkigt.

    Svar: Jag är inte den som varken tror på skvaller eller läser skvallerblasker.Hursomhelst har jag sett många av Michael Nyqvist filmer såsom Millennium trilogin, Grabben i graven brevid och Så som himlen. Jag trodde de flesta kände till Michael Nyqvist.
    Livet är skört som jag brukar säga och 56 år är alls ingen ålder.....
    Det är en stor förlust för svenska folket💖
    Biggeros

    2017-06-28 | 16:28:55
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Netti Starby säger:

    Det är så himla tråkigt och jättefint skrivet av dig! <3 Kramis

    Svar: Så tragiskt😭Vi alla som visste vem han var delar sorg tillsammans💖Kram
    Biggeros

    2017-06-28 | 16:46:16
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Kan bara hålla med om att han var en mycket duktig skådespelare som berörde många. Själv hade jag ingen aning om att han var så allvarligt sjuk som han var. En stor förlust för många.

    Kram

    Svar: Han höll hans sjukdom väldigt dolt vad jag förstår. En fin man som fick leva allt för kort tid💖Kramiz
    Biggeros

    2017-06-28 | 17:04:48
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • ullie säger:

    usch denna hemska cancer .
    så som i himlen är ju ändå rätt likt med hans egna död kanske men ja han fick va här allt för lite tid en bra skådespelare suck

    Svar: Jag tänkte faktisk likadant Ullie när jag tänkte tillbaka till Så som i himlen. Gabriella sång med text tyckte jag vara så passande i mitt inlägg. Hatar cancer och all tragedi som för med sjukdomen. Michael kommer vara saknad. Han var tyvärr för ung att dö💖Kramiz
    Biggeros

    2017-06-28 | 18:52:29
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Anna, New York - My Bite of the Big Apple säger:

    Så vackert du skriver om en av våra allra främsta skådespelare! Visst är det oerhört tragiskt.

    Fint att ni fick mötas! I grund och botten är det ju bara som människa till människa vi möts och våra sanna sidor kommer fram. Både dina och hans är mycket fina, det bara vet man.

    Kram!

    Svar: Så rätt du har. Alla är vi människor utan titlar och utan nationaliteter. Han var en normal människa precis som andra med glimten i ögat. Han var absolut min favoritskådis. En enkel människa med talanger och en utsrålning som heter duga. Han kommer vara saknad. Tack för din kommentar min vän💖Ķram
    Biggeros

    2017-06-28 | 18:59:02
    Bloggadress: http://www.newyorkmybite.com
  • Amanda säger:

    Så fint skrivet av dig

    Svar: Åh, tack så mycket finis🤗Vi har mist en av de bästa svenska skådespelare💖
    Kram
    Biggeros

    2017-06-28 | 19:15:18
    Bloggadress: http://mandasdiary.devote.se
  • Ditte säger:

    Väldigt fint skrivet och jag minns honom också från filmerna baserade på Stieg Larssons böcker; Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden , DEt som inte dödar oss. Likaså har jag sertt filmenra fu nämner och sett honom i flera föreställningar på Dramaten.
    Och att möta honom här i stan var vanligt både på promenader och på restauranger.

    Och livet pågår har och nu och om morgondagen vet vi inget.
    Stor kram!

    Svar: Han hade otroliga skådespelartalanger Michael Nyqvist. Han är väl saknad av svenska folket. Jag kommer sakna honom. Jag förstår att du har mött honom offentligt. Stockholm är litet. Det är tur att vi inte vet som händer imorgon. Imorgon är en annan dag och livet måste gå vidare. Tyvärr är 56 års ålder allt för kort liv att leva💖En stor kram till dig och god kväll 🤗
    Biggeros

    2017-06-28 | 20:14:31
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Gabriella säger:

    Så himla fint skrivet!!

    Svar: Tack Gabriella!!Det är en passande text i Gabriellas sång. Saknaden är stor💖
    Biggeros

    2017-06-28 | 21:35:28
    Bloggadress: http://gabriellasigfridsson.devote.se
  • Kamilla säger:

    Visst är det tråkigt med Nyqvist. Nu är tiden verkligen inne att vi ger forskarna möjlighet att hitta botemedlet för den hemskaste sjukdomen av dem alla.
    Fuck Cancer.

    Vackra ord du skrivit.
    /Kamilla

    Svar: Tack Kamilla!!Jag kan verkligen önska att de hittar ett mirakelmedel för att bota all cancer.
    Tragiskt att cancern ska behöva ta ifrån oss alla våra kära💖
    Biggeros

    2017-06-28 | 21:36:57
    Bloggadress: http://kamillaskamera.blogspot.se/
  • Days by Johanna säger:

    Det känns verkligen konstigt att han är borta. Har verkligen gillat honom mycket, han har spelat alla sina roller så bra. Otroligt bra! Gissar många kommer visas på tv nu när han gått bort som hyllning! :)

    Häftigt du mött honom utan egentligen veta det då. Kanske lika bra där och då, jag brukar bli så till mig och rent nervös när jag råkar hamna i närheten av en kändis.

    Svar: Ja, det var ganska så roligt att få möta Michael som resenär på planet från Moskva. Samtalet handlade om egentligen ingenting men ändå så naturligt. Han verkade vara en en folklig och skämtsam person. Jag har sett många filmer med honom. Jag har alltid varit nöjd åskådare. Han kommer att vara saknad💖Ha en god kväll och ta hand om dig vännen🤗
    Biggeros

    2017-06-28 | 22:08:06
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.se
  • Annelie säger:

    Usch, jag tycker verkligen det är sorgligt att denna man varit tvungen att gå över bron in till änglarna.
    Visste inte ens att han var sjuk.. :-(

    Ja, nu har Sverige förlorat en otroligt BRA skådespelare.. ;o((

    Kramar Annelie

    Svar: Ja, jag känner lite mer för en del än andra kända personer. Nu var det Michael som var tvungen att lämna detta jordeliv. Till vilken nytta...och allt för tidigt😭Ingen anade att han var så sjuk förutom hans närmaste. Ibland vill man hålla saker och ting lite för sig själv💖Ta hand om dig/kram
    Biggeros

    2017-06-28 | 22:17:11
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • elin säger:

    Detta var så chockerande , fattar noll fortfarande<3

    Svar: Svårt att ta det in. Så fruktansvärt.Han är saknad iaf💖
    Kram
    Biggeros

    2017-06-28 | 22:35:44
    Bloggadress: http://devote.se/johnssons
  • BP säger:

    Vilken suverän hyllning till Michael Nyqvist.
    Är ju totalt nollställd vad gäller artister både här hemma och utomlands. Men han lämnade ett permanent avtryck.

    Läste om Michael Nyqvist's död igår kväll. Visste inte vem han var till Millenium-serien, där han som Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander blev ett radarpar. Älskade sättet hur Nyqvist spelade sin roll. Så himla sorgligt att få gå bort vid 56 år.

    Åsså gjorde han precis som jag hade gjort - höll lungcancern hemligt. Otroligt strongt. Men tänk så fort det gick - ett år. Som sagt otroligt sorgligt...

    Svar: Det kan ìnte alltid vara lätt att hålla något hemligt för media. Han lyckades verkligen bra. Om jag ska välja någon bra svensk skådespelare som har givit intryck på mig så är det Michael Nyqvist. En otrolig saknad💖Jag har sett Milleneum trilogin, Grabben i graven brevid och Så som i himlen. Alla dessa filmer agerar han jätte bra i. 56 år är tyvärr Ingen ålder idag så visst är det en förlust💖Trevlig fortsatt kväll🤗
    Biggeros

    2017-06-28 | 23:57:32
  • Eva Sollén säger:

    Så fint du skriver om Michael Nyqvist. Han var även en av mina absoluta skådespelare och det är så sorgligt att han förlorade mot den f-bannade cancern! Denna avskyvärda sjukdom som tagit flera av våra vänner sista tre åren.
    Gabriellas sång var väldigt passande 💖

    Svar: Det känns som att Gabriellas sång är skriven till Michael Nyqvist.Vem ska fylla hans tomrum på skådespelare scenen......
    För mig var han absolut den bästa skådespelaren.
    Kopierar gärna din text: den f-bannade cancern😭😭😭
    Bara 56 år är alltför låg ålder
    Ta hand om dig vännen🤗Kram
    Biggeros

    2017-06-29 | 06:09:55
    Bloggadress: http://peopleinthestreet.se/
  • Christine - 29° säger:

    Så fint skrivet.

    Svar: Texten är från Gabriellas sång. Det är nu Michael Nyqvist sång.Det känns som att den är skriven till honom💖
    Kram
    Biggeros

    2017-06-29 | 08:48:01
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Ama de casa säger:

    Vilken fin hyllning!

    Och visst är det tragiskt. På tok för tidigt...

    Svar: Visst är det tragiskt Ama och 56 år är ingen ålder alls💖Ta hand om dig Kram🤗
    Biggeros

    2017-06-29 | 09:41:26
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Åh ja, han var verkligen exceptionell. Älskar honom i Vägen ut och hade ingen aning om att han ens var sjuk!

    Svar: "Vägen ut" vet jag inte ens om jag har sett. Han är saknad💖Han höll det hemligt väldigt väl. Kanske bästa.
    Kram
    Biggeros

    2017-06-29 | 11:54:04
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Miss Baby Peaches säger:

    Så himla tråkigt!

    Svar: En stor saknad🌹🥀🌸
    Biggeros

    2017-07-01 | 12:55:43
    Bloggadress: http://babypeaches.blogg.se/

Kommentera inlägget här: