biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

007

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
tryck på bilden för att komma till Google maps
 
 
Playa la Caleta
Är en kort strandremsa som ligger intill Castillo San Sebastian i Cadiz
 
 

Det har varit skådeplats för flera filmer bl.a  007: Die Another Day där snygga "bondbruden" Halle Berry  med sin välsvärvade kropp går upp från vattnet.

Cadiz betraktar det som en av de mest emblematiska platser i staden, som är återkommande temat Carnaval 

 
Förra söndagen kryllade det av badgäster över hela stranden. De låg som sardiner i plåtburkar intill varandra. Många stod vid vattnet och svalkade sig under den värsta eftermiddags hetta. 
 
 
Andra kämpade sig för att ta sig ner till Playan och andra hade fått nog av den stekheta solen.
De flesta skyddade sig under sina parasoller när de skulle äta. Matosen spred sig från både strandens alla matglada gäster och fiskosen från restaurangerna intill.
 
 
Jag vägrade att gå ner till denna fullspäckade strand....
La Caleta är förmodligen lugnare under veckan. En Söndag är nog inte den bästa tänkbara dag att söka sig hit. Annars ligger den inte så långt från Katedralen och gågatorna. Det är en lagom promenadväg längs Strandesplanaden.
 
 

Club Marítimo La Caleta, Cadiz.

Stranden är placerad i mindre utsträckning av staden Cadiz och är isolerade från resten.

Dess främsta attraktion är dess läge och ett scenario som har inspirerat musiker och poeter. San Sebastian slott och Santa Catalina som vetter mot gamla "Hospital de Mora".

Fakulteten för ekonomi, business och fakulteten av Sciences i Cadiz del Campus arbetar vid universitetet med samma namn i grannskapet Vine.

 
Här låg även familjer och tog solskydd..
Varenda tomma strandyta var i princip upptagen.
 
 
 
I Söndags var det 40 grader i Cadiz utan en tillstymmelse till vind. Med andra ord helt vindstilla😓😓
25 grader i vattnet och ebb. 
 
Svetten bara dröp ner längs ryggen och luften kändes otroligt kvav.
Att jag valde att göra en sightseeing i Cadiz var ganska så korkad idé. Det blev ändå 6 kilometers gång runt Castillo San Sebastian, längs Strandesplanaden och genom parken intill som heter Parque Genovés.
(Jag kommer att visa mer bilder och info om fortet och parken i ett annat inlägg )
 
 
En tankespridare
 
Jag har turen på min sida att få ha båda mina föräldrar i liv med hälsan i behåll. De fyller år i dagarna efter varandra såsom den 16 och 17 juli så det går ju inte att missa deras födelsedagar.
Båda är gifta på olika håll och är väldigt lyckliga med deras partner. Det är ju även en lycka.
 
Jag och min käre Mr U har hängt ihop 30 år nästa år.
Det känns som en hel Era. Nej, nu känner mig som en gammal dinosaurie så som jag pladdrar😁😃😀
Men som sagt det gäller att vara rädd om varandra!
 
 

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Åh vad vackert och så kul att ni har hängt ihop i 30 år nästa år! <3 Kramis

    Svar: Ja, jag känner mig så gammal😉Visst är det sant. Trevlig dag// kramiz
    Biggeros

    2017-07-18 | 16:40:55
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Stränder tycker jag om, men helst vill jag ha dem betydligt mindre folktomma än många stora stränder som finns i Spanin. Gillar inte att leka sardin. Vill också helst ha palmer som skuggar och vacker natur runt. Och att vandra långt på en vacker strand gör jag gärrna i skymningen.
    Det var en rejäl promenad du tog i hettan. Jag hade absolut avstått tills kvällen kommit, men å andra sidan ska jag ju inte alls vara i solen.
    Vackra bilder att njuta av!

    Svar: Det var hett vill jag lova. Som tur var hade vi bilen med oss och tog ett dopp i utkanten av Cadiz. Jag föredrar även stränder där man har ĺite space mellan varje badgäst. Annars är det en fin strand som ligger nästan mitt i stan. Ha det bra Ditte och kram🤗
    Biggeros

    2017-07-18 | 19:24:49
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Gabriella säger:

    40 grader!!!? Helt sjukt, nästan jobbigt ju!!

    Svar: Juli och Augusti är som jobbigast. Nu är det även semestertid i Spanien. Så det är överfullt på stränderna. En dag var det 45 grader. Visst är det för varmt😓😓
    Biggeros

    2017-07-18 | 20:52:04
    Bloggadress: http://gabriellasigfridsson.se
  • Amanda säger:

    Ser så härligt ut!

    Svar: Stranden ligger bra till men man ska undvika att gå dit nu under semestertid på helgerna.
    Biggeros

    2017-07-18 | 20:54:44
    Bloggadress: http://mandasdiary.devote.se
  • BP säger:

    Hahaha! Nej jag skulle inte heller vilja vara en sardin på den stranden och temperaturen är ungefär 10 grader för mycket för min smak.

    Stort GRATTIS till föräldrarna - kul med födelsedag efter varandra!

    Å att hänga ihop i 30 år - WOW. Det är inte många som klarar det:-)

    Svar: En söndag är nog ingen bra dag att besöka denna fina strand. Då är det bättre att vistas på stranden under lågsäsong. Visst är det varmt nu då är det bäst att hänga vid vattnet. Förra veckan var olidlig. Tack för gratulationerna 🤗Tänk att min man och jag har 30 år i bagaget tillsammans. Tiden går fort=)
    Biggeros

    2017-07-18 | 23:31:44
  • ullie säger:

    grattis till de 30 inte dåligt måste va äkta kärlek. säger som ja alltid säger kärleken övervinner allt. vi har hållt i hop i 20 snart inte dåligt det heller oj så tiden går
    nu svvammlar ja me ha ha
    smultronens tid är nog nu i juli men mycket regn så regnar de bort men dssa va stora som ja plockade
    fin onsdag vännen kramar

    Svar: 20 år är heller inte illa att ha varit tillsammans. Kärlek övervinner allt och kommunikation sinsemellan 🤗Smultronen såg så stora och fina ut. Jag trodde de vari Juni då man kunde plocka smultron....
    Ha en fin dag// kram
    Biggeros

    2017-07-19 | 01:57:21
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ säger:

    Vilket väder :D. Sen vilken strand :). Skulle mer en gärna bada där :D

    Svar: En söndag är väl inte den bästa dagen att besöka stranden. Mitt i veckan är färre badgäster och under lågsäsong// kram
    Biggeros

    2017-07-19 | 05:29:44
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Eva`s blogg säger:

    ja jag kan tänka mig hur det är, vädret är sådär i Grekland hos svärmor de hade regn i 2 dagar min dotter är i Macedonia där är det inte så varmt typ 20gr så världen är lite upp o ner tack för dina ljuvliga bilder :) kram å fin dag

    Svar: Ja, visst är det konstigt att det är torka på vissa ställning massvis med regn på andra ställen. Under Juli och Augusti månad är det som värst här😓😓Trevlig dag// kramiz
    Biggeros

    2017-07-19 | 09:55:15
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Kattis säger:

    Lät som det skulle varit skönt att svalka sig lite men håller med om att det var en alldeles för välbesökt strand för att det skulle vara trevligt!:P
    Så roligt att de fyller år så tätt, jag och sambo fyller med en veckas mellanrum, och härligt att ni kan fira 30 år tillsammans nästa år!:) Blir storparty då?;)
    Kram

    Svar: Vi hade party förra året när vi fyllde 50 år. Så nästa år åker vi iväg någonstans och firar våra långa 30 år🤗🤗Då kan jag tänka mig att ni inte missar varandras födelsedagar😁😁
    Stranden är mer än sevärd men under lågsäsong. Det finns en andra fina stränder i närheten som är både större och mindre mängd av folkmassa. Ha det bra// kram
    Biggeros

    2017-07-19 | 10:17:18
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Heléna säger:

    Härliga bilder! 40 grader är i varmaste laget för mig så jag hade nog parkerat mig i skuggan istället för att bege mig iväg på promenad :D Kramar <3

    Svar: Det var det varmaste laget att gå på sightseeing. Vi kombinerade dagen med ett besök på stranden precis utanför Cadiz som var lite lugnare🤗Kram
    Biggeros

    2017-07-19 | 22:24:58
    Bloggadress: http://helna.blogg.se

Kommentera inlägget här: