biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Sótano

Kategori: La Casa

 
I helhet så är källaren klar men lite detaljer ska uppdateras..
 
 
Detta utrymme ska fungera som en samlingspump där olika aktiviteter kan ta sig i bruk. Såsom spel, karaoke, målning, filmvisning, sauna (inom sinom tid), fysiska aktiviteter och mycket därtill.
 
 
Dessa fina stolar har vi fått av min mans föräldrar och de härstammar från Zimbabwe. 
 
 
 Och bordet har vi även fått som är från Mellanöstern. 
 
Till höger finns även en egen relax hörna med massage.
 
 
Är det så att man vill sprätta sina håriga styltor så är detta ett perfekt dansgolv även plats för sovmadrasser om inte rummen räcker till....
 
 
Stafflit är från Sven som målade och hjälpte mig med finesser inom konst. Tyvärr är han inte i liv utan vilar på ett moln och tittar ner och kollar av att de sina har det förträffligt bra på detta jordeliv.
 
 
Dessa fina lanternor är från min mans barndomshem. Han har en viss anknytning till dessa lampor som har suttit på mulddererket Erik Viking som gjorde många arbeten i Saudiarabien  under 70/ 80-talet. De passar in så mycket här nere i källaren.
 
 
Visst har detta tigerskinn hängt med ett tag. Det är lagat både här och där. Detta skinn är från 60 -talet då inte tigrar var utrotningshotade  Vi har fått det av mina svärföräldrar som bodde i Pakistan.under 60 talet. Saker och ting såg annorlunda ut då.
Jag som är emot tjuvjakt på utrotshotade djur skulle aldrig köpa tigerskinn eller något annat såsom elfenben idag.
 
 
Främst på grund av olika bevarandeprojekt, som till exempel Världsnaturfondens Project Tiger, återhämtade sig populationen av tigrar i östra Sibirien och Indien under de följande åren. Visst är det fortfarande ett problem.
 
 
Jag har även ett renskinn och koskinn men det är inte lika sårbart och väcker inte känslor såsom tigrar.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    Tänkte just på det, tills jag läste ditt inlägg men vacker är den & fint ni har fått :) kul med inredning önskar dig en fin kväll :) kram

    Svar: Det är roligt jämföra inredningar och kolla in andra hus hur de har det. Jag är supernöjd med vår källare. Kram
    Biggeros

    2017-01-20 | 16:51:21
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Så himla bra ni har fått till det! Superfint ju :-)

    Du skriver att det "var fortfarande tillåtet med tjuvjakt av tigrar"? Jag trodde nog att just tjuvjakt alltid var förbjudet? ;-) Haha, lite ordmärkare är jag allt, men jag förstår vad du menar :-)

    Svar: Ja, det är bra Ama att du noterar ord. Det har väl aldrig varit tillåtet att döda tigrar....Vilket har reglerats och att det har bildats organisationer för att stoppa tjuvjakt. Tack för din kommentar:))Kram
    Biggeros

    2017-01-20 | 18:29:30
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Så bra det blev med renoveringen! Vilket hästjobb ni har gjort :D

    Kram och trevlig helg!

    Svar: Det är så skönt att man kan umgås och sjunga kareoki eller spela spel. Igår blev det en kareoki kväll. Trevlig helg och kram på dig
    Biggeros

    2017-01-20 | 19:02:38
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Äsch, jag svarade för länge sedan men jag verkar vara lite osams med min dator just nu!

    Stolarna är så himla fina! Men är de verkligen bekväma? Jo, det kanske de är.

    Skinnet, dock. Nej! Blir så ledsen när jag ser det, även om det är gammalt. Min farmor hade en ozelotpäls. När hon gick bort var det ingen som ville veta av den. Undar vad som hände med den... Om mamma kastade eller om den fortfarande hänger i klädkammaren?

    Annars är det en härlig mig ni har gjort för ett rum som är avsett för en mix av aktiviteter!

    Ha en riktigt skön helg!
    Kram, Emma

    Svar: Stolarna är faktisk bekväma!!!! Jag vet att du känner så med tigerskinnet. Jag visste även att jag skulle få reaktioner. Nu är det som det är. Min mor och svärmor har päls som hänger i garderobeben. De vågar inte använda den. Idag är många som är medvetna om hur illa djuren blir behandlade bara för skinnet skull......Jag är iaf supernöjd med källaren som fyller så mycket funktioner Emma. Trevlig helg
    Biggeros

    2017-01-20 | 19:25:47
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Amanda säger:

    Åh vilka coola! :)

    Svar: Stolarna är jätte häftiga och passar in. Kram
    Biggeros

    2017-01-20 | 21:37:48
    Bloggadress: http://amandalarsson.nu
  • Ditte säger:

    Så fint och mysigt ni fått det i den nedre delen av huset. Roligt med ärvda saker och som var och en har sin historia att berätta och det blir väldigt personligt .
    Tycker verkligen om blandningen!
    Tänker som du vad gäller skinn, men så var inte tankarna förr för då visste man inte. Nu har ni ju skinnet...
    Tack för titten! Och så roligt med ett så stort eget hus där många får plats.
    Stor kram!
    Stor kram!

    Svar: Exakt Ditte nu har vi skinnet och har haft det länge. Förr hade man päls...Idag har man blivit mer vetande om saker och ting. Vilket är bra. Jag är jätte nöjd med källaren och alla saker har fått sin plats och mycket bringar minnen med nostalgi. Tack för att du är som du är Ditte. Kram
    Biggeros

    2017-01-20 | 23:08:05
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Days by Johanna säger:

    Blev jätte fint. Ser riktigt mysigt ut. Där vill man hänga!

    Svar: Igår hängde vi där på kvällen och sjöng karaoke. Riktigt mysigt Johanna. Vad grannarna tyckte det är en olöst fråga.... kram på dig
    Biggeros

    2017-01-21 | 12:49:26
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.blogg.se
  • Sarah säger:

    Kul o få se hur ni har de :)

    Svar: Roligt att dela med mig😉Tycker även om att blicka in andras inredningar. Kram
    Biggeros

    2017-01-21 | 17:04:23
    Bloggadress: http://CheerSarah.devote.se
  • Ami säger:

    Så fint det blev! Förstår att ni kommer att trivas där :)
    Och extra roligt att ni även har lite minnen från nära och kära!
    Ha en fin kväll!

    Svar: Det är är många minnen från min styvfar och svärfar som inte är i livet. Trevlig helg 😉😉
    Biggeros

    2017-01-21 | 17:31:01
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Lena i Wales säger:

    Vad fint och avkopplande det ser ut!
    Vad gäller tigerskinnet har jag inget emot det om det är från den tiden man "inte visste bättre".
    Ha en fin weekend!

    Svar: Tack min vän det är precis så jag känner 😘😘
    Biggeros

    2017-01-21 | 18:30:08
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Anette säger:

    Vad bra ni fått källaren. Det måste var härligt att ha hel våningen för aktiviteter, särskilt den här årstiden

    Svar: Här är svalast i hela huset men absolut inte kallt. Gillar vårt utrymme och i bästa fall där man kan fly bort till karaoke världen🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-01-22 | 00:20:49
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Åh vad fint ni har det! 😀 Kramis

    Svar: Vi är inte riktigt klar än. Vi ska skaffa en bastu och hänga upp tavlor och sätta upp hyllplan etc. Man blir aldrig riktigt klar vilket jag tycker är bra. Man har sina mål. Tack finis och trevlig Söndag🤗🤗
    Biggeros

    2017-01-22 | 14:07:21
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • N säger:

    Fint!! :)

    Svar: Tack Nathalie. Är nöjd🤗Ha en fortsatt trevlig dag.
    Biggeros

    2017-01-22 | 14:46:03
    Bloggadress: http://nathalienyren.se/
  • BP säger:

    Vilken multifunktionell källare! Där har ni verkligen jobbat på bra!
    Kul med en salig blandning av inregningsdetaljer som faktiskt betyder nå't och har ett förflutet inom familjen.
    Tigerskinnet däremot är inte i min smak. Stolarna är det desto mer:-)

    Svar: Visst finns det minnen med en blandning av detaljer från olika länder:) Detta utrymme fyller sin funktion och visst är det små detaljer som ska därtill. Stolarna är jätte häftiga och även om de inte ser så bekväma ut så är det fullt sittdugliga BP. Ha en trevlig Söndag:))
    Biggeros

    2017-01-22 | 16:37:46
  • Tilda Barkselius säger:

    Gud vilka coola stolar!

    Svar: De är ovanliga och att de kommer från Zimbabwe är coolt🤗Kram
    Biggeros

    2017-01-22 | 17:38:14
    Bloggadress: http://nouw.com/tildabarkselius
  • Eva – People in the Street säger:

    Så fint ni har det och vilka läckra stolar! Ett perfekt rum för flera olika aktiviteter :)
    Det är bra att vi är mer upplysta idag när det gäller djurhantering så färre djur behöver lida med anledning av människans handlingar mot dem.
    Kram

    Svar: Jag håller helt med om att det finns så många fonder man kan gå med och hjälporganisationer som håller koll på att stoppa tjuvjakt. Nu har jag detta gamla skinn och då visste dem inte bättre. Det är tur att tiderna har förändrats och vi är mycket mer upplysta.Däremot har stolarna har rest långan väg enda från södra Afrika och mina svärföräldrar tog med sig dessa hem från deras hem i Zimbabwe. Kram på dig🤗🤗
    Biggeros

    2017-01-22 | 18:16:10
    Bloggadress: http://peopleinthestreet.se/
  • Ghugge säger:

    Åh, så fint ni gjort! Exotiskt och härligt.
    Jag gillar den tavlan..!
    Kram

    Svar: Den tavlan hade jag i mitt flickrum och den hår hängt med ett tag🤗🤗Ghugge. Konst är jag uppfödd med. Älskar det mesta i konstvärlden och färgrika. Trevlig kväll. Kram
    Biggeros

    2017-01-22 | 18:31:43
    Bloggadress: http://ghugge.blogg.se
  • A M säger:

    gud så fint!
    sv: Det ska verkligen bli underbart! :D

    Svar: Det förstår jag🤗🤗Tack och ha en trevlig kväll.
    Biggeros

    2017-01-22 | 19:37:41
    Bloggadress: http://alicemalmstrom.blogg.se/
  • ullie säger:

    men oj va med kommentarer idag =)
    Nej det skulle inte ja heller köpa även om det är fint på nåt sätt men tur det är förbjudet.

    Tack för kramen den behövs
    Önskar dej en fin måndag o du källaren va jätte mysig kramiz

    Svar: Alla behöver en kram vännen!!Tack, än så länge är jag nöjd med källaren!!!Ha du en fortsatt trevlig kväll 🤗🤗
    Biggeros

    2017-01-22 | 20:44:00
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    gud så mycket olika inslag, så blandat glad kompott!

    Snowboard är tekniskt mycket enklare än skidor, man blir bra snabbt! Men det är klart, man ramlar ju mer i början eftersom det är ovant att båda fötterna sitter fast, men klarar man sig igenom de åken är man snabbt väldigt bra!

    Svar: De som kan åka snowboard så ser det väldigt enkelt ut!! Vad jag förstår Julia🤗Jag har inte ens våga prova...Supernöjd med källaren och ännu mer ska upp. Kram
    Biggeros

    2017-01-23 | 06:10:33
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Moa säger:

    Vilken mysig källare du har inrett 😘

    Svar: Tack gumman🤗🤗Supernöjd. Det ska bara uppdateras av mer detaljer och en sauna. Kram på dig
    Biggeros

    2017-01-23 | 09:42:56
    Bloggadress: http://moamedalicia.com
  • Christine - 29° säger:

    Så otroligt snygga stolar! :)

    Svar: De är originella. Jag tror inte många har sådana här stolar. De passar in i vårt relax rum🤗Kram
    Biggeros

    2017-01-23 | 13:22:18
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Marie säger:

    Oj vad jag tycker att Ni har det fint i Erat hus överallt även i källaren eller n.b.. Tigerskinnet är ju gammalt och ärvt av dina svärföräldrar. Så det är lagligt. Själv har jag 2 st. fina pälsar 1 helrykt mink och 1 svakara som hänger i garderoben, för man vågar inte ha dom på sig för alla som är emot detta, tyvärr. Puss o kram Marie.

    Svar: Nu är alla så mycket mer medvetna hur illa djur behandlas. Visst idag hade jag inte köpt ett tigerskinn eller eiffelben för det finns så mycket tjuvskytte för att tillfredställa deras egna stimulering=/Nu har vi haft skinnet länge och det är från 60-talet och då var inte tigern utrotad. Då visste man inte bättre. Hade det varit ett låtsas skinn så ännu bättre. Ha det bra🤗🤗
    Biggeros

    2017-01-27 | 11:20:09

Kommentera inlägget här: