biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Pechinas

Kategori: Spaniens Ecija

 
Spåren beställdes i uppdrag av Antonio Matias de Figueroa,. Det definitiva projektet är ett verk av Jose Alvarez, Maestro Mayor vid ärkestiftet i Sevilla. Då med senare reformer händerna på Ignacio Tomas.
 
 
Den beräknade kyrkan hade en hallplan med tre skepp och fem avsnitt.
I December 1836 (en del av det ambitiösa projektet) godkändes och tre av de fem avsnitten som öppnades för att dyrkas .
 
 
 
Även denna kyrka har ett rejält avstånd upp till taket. I en laxfärgad ton med randigt mönster. 
 
 
Detta verk presenteras i höjd som en centrerad växt av grekiskt kors med kupol på pechinas ( Var och en av de fyra kroklinjiga trianglar som bildar ringen av kupolen med bågarna som den vilar på) i kryssningen.
 
1929 slutfördes verk av kapellet av vår "Lady av dalen" som ligger i förgrunden av mittskeppet av evangeliet.
 
 
 Här går jag förbi en biktstol så att tankarna cirkulerar och frågan är om jag har någon/några synder att erkänna....  
Ibland är det ett helt annat språk att försöka att förstå kristna termer. Som sagt beskrivs det mycket i båttermer. Det har jag mycket mer koll på nu, men hur kupolen är uppbyggd på 4 kroklinjiga trianglar som bildar ringen av kupolen.....pechinas med andra ord.
 
 
 
 
Efter jag gått förbi biktstolen utan att bikta mig, så kikade jag in i detta lilla (båtrum) och såg Ava Maria lysa upp. Även ljusen på batteri som man kan tända och tillbe för bara 20 cent. Kanske inte detsamma som att tända ett stearinljus....
 
 
 
Denna kyrka är lite större än iglesia  San Juan 
 
 
Jag gillar dessa knubbiga små keruber på sidorna av verket
 
 
En av de två dörrarna i kyrkan för tillträde till gotisk Mudejar byggnad. Den består av en stor båge som pekar på versaler och halva kolumner som är  snidade inuti. Dekorationen är centrerad i panelen genom tillämpning av yeserias 
Det är :
 
 
The Mudejar plasterwork is an ornamental work of applied arts used by the ... These plaster works are found in Christian churches, in synagogues in palaces.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
 
Decoration of ataurique in Medina Azahara (Córdoba, Spain)
 
med atauriques och sköldar allt inramat av en Alfiz.
 
 
 Alfiz is the molding or frame surrounding the outside of an arch. The image shows light gray shading.
 
 
 
 
Här innanför gallret döljs Museo de Arte Sacro 
Här förvaras  allt silver.
 
 
Nu tackar vi från iglesia Santa Cruz för denna gång. Både från ut och insidan.

Kommentarer

  • Ama de casa säger:

    Visst är det trist att nästan alla kyrkor här nere (som jag har varit inne i i alla fall) har frångått dom levande ljusen. Vill jag tända ett ljus för nån jag tänker på och vill minnas så vill jag ha ett riktigt...

    Ha en fin kväll!

    Svar: Jag vet att Ditte nämnde det med och att det förstör lite av stämningen. Jag vill ha livs levande ljus om jag ska be🤗Jag undrar varför de har frångått stearinljus Ama....Ha en fortsatt fin kväll på Andalusiska dagen🤗
    Biggeros

    2017-02-28 | 18:47:44
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • annelie säger:

    wow kram

    Svar: Så kände det jag med när jag såg allt silver🤗Kram
    Biggeros

    2017-02-28 | 18:52:07
    Bloggadress: http://tippellertopp.blogg.se
  • Amanda säger:

    Wow vad fint!

    Svar: Visst det en tjusig miljö🤗Kram
    Biggeros

    2017-02-28 | 19:02:35
    Bloggadress: http://amandalarsson.nu
  • Znogge säger:

    Kyrkor är alltid intressanta att besöka. Vackra, rofyllda och nästan som en liten paus.

    Ha en bra kväll!

    Svar: En paus i livet lät bra Znogge!! Jag gillar att lulla omkring i en rofylld miljö=) Trevlig kväll till dig med🤗
    Biggeros

    2017-02-28 | 19:19:39
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Amanda Jona [SPONTAN] säger:

    Riktigt mäktig kyrka!

    Svar: Den är mycket större än San Juan=)Trevlig fettisdag 🤗
    Biggeros

    2017-02-28 | 19:59:49
    Bloggadress: http://spontan.blogg.se
  • Marie säger:

    Vilken fin kyrka och fina bilder

    Svar: Jag gillar strukturen på väggar och tak. Valv och pelare är för mig imponerande 🤗Kram
    Biggeros

    2017-02-28 | 20:33:35
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Ännu en väldigt vacker kyrka där man har gått bärsärkargång med krusiduller och utsmyckning. Jag förstår mig inte på alla dessa statyer de har. Det är man inte så van vid från våra "vanliga" svenska kyrkor. Ska vid tillfälle visa bilder från kyrkan närmast oss, samma sak där.

    Men otrolig byggnadskonst, det är det. Tack för att vi fick följa med dig in.

    Svar: Jag gillar byggkonstruktionen men all prålighet kan jag vara utan. Jag är imponerad av strukturen i tak och på väggar. Även de pampiga dörrarna gillas och de färggranna fönstren. Vissa svenska kyrkor kan jag tycka är lite andefattiga. Det är kul att jämföra. Jag har sett så många kyrkor och katedraler i många länder. Det finns alltid något fint i alla kyrkor. Du får visa er närmaste kyrka.....
    Biggeros

    2017-02-28 | 21:01:42
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Vilken fantastisk kyrka! Och så mycket historia som finns här av allehanda slag. Fantastiska arbeten i både det stora och lilla formatet.
    Väldigt trist dock med dessa batteriljus. Sådana finns inte i kyrkor jag besökt här i Sverige och jag undrar varför de finns i Spanien. (Kanske också i andra Europeiska länder, men det vet jag inte...)
    Jättefina bilder med många fina detaljre som jag har tittat länge på.
    Tack för besöket här.
    Stor kram!

    Svar: Jag ogillar även de batteridrivna ljusen=/Det måste finnas en förklaring på det. Kan bero på brandsäkert syfte. Synd dock för det tar bort lite av stämningen. Annars gillar jag dessa fina syd europeiska kyrkorna och katedralerna. Jag har även sett många katedraler/ kyrkor i Portugal och Italien. Även i York fann jag en Katedral som var väldigt imponerande. Älskar dessa detaljer och strukturer. Ha en bra dag Ditte. Kram🤗
    Biggeros

    2017-02-28 | 22:28:40
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Freja säger:

    Så fint det var där inne! :)

    Svar: Det svårt att fota i en kyrka och få till det rätta ljuset. Denna kyrka finns det mycket små altaret, ikoner, statyer och väggbonader. Jag gillade den sista statyn med fadern och dottern. Den var den första statyn som inte kändes typiskt kristen. Man kände sig så välkommen=)Kram
    Biggeros

    2017-02-28 | 22:44:45
    Bloggadress: http://frejamarley.nu
  • Heléna säger:

    Älskar alla dessa underbara detaljer och keruberna var riktigt fina :D Känns väl si så där med batteridrivna ljus, men det är ju mer brandsäkert :D Kram <3

    Svar: Det kan ju alltid ha en förklaring att de har bytt ut levande ljus till batteridrivna ljus. Visst försvinner stämningen. Visst är keruberna gulliga🤗Kram
    Biggeros

    2017-03-01 | 00:15:24
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • Anonym säger:

    säger som du underbart både på insidan o utsidan

    Svar: Det fina ögat ser från utsidan och insidan speglar sig ut som en vision av glädje. Kram🤗
    Biggeros

    2017-03-01 | 08:49:27
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    wow din bilder får mig att gå tillbaka då jag var hos svärmor då vi besökte olika kyrkor o särkilt en där man hade sparat kläderna i en glas kista typ liknande där folk kommer från alla delar av världen tack för du visar detta otroligt fina o berörande inlägg :) kramis

    Svar: Så glad jag blir att du tycker om mitt inlägg. Visst är det berörande på ett okej sätt. Många tankar sipprar förbi även om man inte är kristen. Det är stämningen, rofylldheten, det dunkla ljuset, väggbonaderna, akustiken och mycket mer....Det är andra kyrkan som jag skådar Jesus ligga i en glaskista .....Ta hand om dig. Kramiz
    Biggeros

    2017-03-01 | 09:24:32
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Linda säger:

    Wow så häftigt!

    Svar: Härligt att du tycker det🤗Kram
    Biggeros

    2017-03-01 | 09:30:13
    Bloggadress: http://lindaviktoria.se
  • sandra* säger:

    Åh vilken fiiiiin kyrka!!

    Svar: Jätte fin kyrka Sandra. Kramiz
    Biggeros

    2017-03-01 | 12:43:31
    Bloggadress: http://nouw.com/ssandras

Kommentera inlägget här: