biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Korksamling

Kategori: Min Blogg

 
 
En del sparar på mynt eller frimärken....
 
Jag spararkorkar. 
 
Tänk vad lätt det är att fylla en glasbägare med korkar. Jag har även en till vas överfullt av kork.
En härlig kväll ute på balkongen i Finspång satt vi och filosoferade.
MR U fick en utmärkt idé att man kunde  sy in en tunn korkmatta i baddräkter för barn. På det viset kunde de inte sjunka i vattnet.  Ingen dum idé tänkte jag. Många gånger får MR U bra idéer som skulle kunna funka och han skulle även kunna ta patent på...
Tyvärr så hann någon annan snilleblixt före. 
 
Genom tiderna har vi svenskar uppfunnit mycket viktiga saker såsom säkerhetsbältet, blixtlåset, kullager
 
 
 
tetrapack, skiftnyckel, gemet, Mjölkseparatorn och Ångturbinen (Gustaf de Laval tog patent på sin ångturbin 1883. Samtidigt med honom konstruerade även engelsmannen Charles Parsons en ångturbin) och dynamiten som vi vet att Alfred Nobel är pappa till.
 
Och det finns så många fler uppfinningar....
 
När jag var med barnen i skolan som frivillig förälder i England och i Kanada. Då hade jag äran att berätta för eleverna om Sverige och dess historia.
 
Även traditioner som firas och svenska uppfinningar. Ni kan tro jag blev förvånad och lärd  under själva undervisningen. Otroligt nyttigt att gnugga lärdomsknölarna till liv.
 
 
 
 Idag drar vi iväg mot Cordoba och ska bo i Ecija ett par veckor. Då ska jag visa er det mesta om byn/ staden

Kommentarer

  • Therese säger:

    Ah så fräckt med korksamlingen :D

    Svar: Önskar med jag har en livsfrände <3 Är så glad för er skull som har det :) Kram

    Svar: Jag har även sett riktiga korkekar🤗Hur häftigt Som helst!! Det blev bara så att jag läste ett inlägg om att vi får vara varsamma med den kork som finns. I med det att korken används mer än någonsin. Så om jag skulle vilja odla vindruvor och producera vin då har jag ett antal korkar till hands😀😀Efter nästan 30 år med samma man så bara vet man att det är ens livsfrände🤗🤗Kram på dig
    Biggeros

    2017-02-06 | 16:12:53
    Bloggadress: http://theresequeen.com
  • Znogge säger:

    Inser när jag ser din vas att korkar är riktigt dekorativa... Ha det så gott i Cordoba och Ecija!

    Svar: Jag har en kompis som tog vara på alla korkar när vi bodde i Portugal. De är väldigt dekorativa🤗🤗Jag har nu landat i Ecija. Vi hörs....kram
    Biggeros

    2017-02-06 | 16:23:13
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Visst har svenskar stått för många uppfinningar och det är många som inte alls tänker på det. Tänk om Mr U hunnnit få patent på sin korkbaddräkt....
    Osthyveln är i alla fall norsk och annars är det ju Kina som är föregångare till mycket.
    vad trevligt med en tur till Cordoba och jag ser fram emot dina inlägg därifrån.
    Trevlig resa!
    Stor kram!

    Svar: Ja, ost hyveln är ett viktigt redskap bland ostälskare🤗Min man har som sagt haft och har fortfarande bra idéer. Jo, man lär sig mycket om våra genom tiders uppfinnare. Verkligen lärorikt=)
    Du kommer få uppdatering om Ecija en tid framåt. Ha en trevlig kväll Ditte🤗🤗
    Biggeros

    2017-02-06 | 16:45:00
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ama de casa säger:

    Oj! En korksamlare till! Vi har en kompis som brukar vara här i Torrevieja ett par månader per år, och han samlar också på korkar. Nu när han åkte hem nyligen fick han köpa in ett extra bagage på Norwegian för att få hem alla korkar. Haha!
    Vi är många som hjälper till i bekantskapskretsen, och han frågar även på restaurangerna - där får han nog flest korkar skulle jag tro :-)

    Ecija har jag inte hört talas om. Ska bli kul att få se vad det är för ställe :-)

    Svar: Man undrar ju så var man ska förvara alla korkar. I en stor glasvas är en början. Eller om man vill göra något kreativt. Dessutom är de dekorativa. I Ecija finns mycket kyrkor. Så det kommer nog visas en och annan. Trevlig kväll. Kram
    Biggeros

    2017-02-06 | 17:19:47
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • BP säger:

    Korkar är suveräna som utsmyckning i bland annat vaser. På en utställning för några år sedan såg jag ett bord med två stolar som någon byggt med korkar. Ursnyggt faktiskt! Jag provsatt dock inte;-)

    Svar: Det låter väldigt häftigt med korkstolar🤗Är man kreativ så finner man ut vad de är bra till. De måste ha varit lätta. Dessutom flyter kork i vatten. Baden-Baden korkstolar vore ju en idé. Trevlig kväll🤗🤗
    Biggeros

    2017-02-06 | 17:34:09
  • Amanda säger:

    Fin samling! 😃

    Svar: Inte sant hurrudu🤗🤗
    Biggeros

    2017-02-06 | 18:46:28
    Bloggadress: http://amandalarsson.nu
  • Petra Olsson säger:

    Ja det där med patent o snilleblixtar :) jösse vad korkar du har,kramar och vad härligt att få hänga med på din resa.kram

    Svar: Och det du ser nu är bara hälften av uppsättningen av korkar. Du ska få inlägg om Ecija. Kram på dig🤗
    Biggeros

    2017-02-06 | 19:50:00
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Här slängs inte heller på vinkorkar! De används till både det ena och det andra, har påbörjat ett inlägg om det faktiskt.

    Ja, man lär sig mycket själv på att lära andra. Eller leta info till inlägg!

    Svar: Spännande att se vad du gör med dina korkar=) Du som verkar vara kreativ. Det började att jag fyllde endel av fruktskålen så att inte frukten fick plats. Så nu får korkarna sin egna plats. Som sagt de är ganska så dekorativa. Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2017-02-06 | 22:11:46
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ami säger:

    Så vackert med magnoliakvistarna! Och perfekt att sticka ner dem bland vinkorkarna :)
    Ha det så trevligt när ni åker iväg!
    Kram

    Svar: Ja, då får både blommorna och korkarna en värdig plats. Det kommer snart hälsningar från Ecija. Kram på dig🤗
    Biggeros

    2017-02-06 | 22:52:47
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Vi är ganska duktiga=)) Korkar är fint!

    Svar: Visst är ni duktiga🤗🤗Ha en bra dag
    Biggeros

    2017-02-07 | 08:59:18
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Vad smart att samla på korkar sådär :-D Kramis

    Svar: Har man överfyllda glasbehållare då är det dags att sluta att samla på kork=)Kram
    Biggeros

    2017-02-07 | 09:05:53
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Days by Johanna säger:

    Tänkte många går ju över till skruvkork nu, det måste vara svårt för en samlare :)

    Svar: I Spanien ser man sällan en skruvkork. Tur är väl det÷)
    Biggeros

    2017-02-07 | 11:14:09
    Bloggadress: http://daysbyjohanna.blogg.se
  • Zyllah säger:

    Vad coolt att spara på korkar, känns inte som att det är riktigt lika vanligt. <3

    Svar: Nej, det kanske det inte är. Fler ändå än man tror=) De är ganska så unika🤗
    Biggeros

    2017-02-07 | 12:57:35
    Bloggadress: http://zyllah.com/
  • Ida säger:

    Men åh vad häftigt!! :)

    Svar: Visst är de dekorativa 🤗🤗
    Biggeros

    2017-02-07 | 14:17:52
    Bloggadress: http://iidajohansson.se
  • sandra* säger:

    Det blev ju riktigt snyggt ju :D
    bra ide =) det är kul att samla på något, jag har inget speciellt jag samlar på faktiskt

    Svar: Jag samlade på grisar (spar) när jag var liten. När jag blev äldre börja jag tycka om änder på kuddar, tabletter, muggar och förkläde dylikt. Jag har fortfarande trätabletterna och förklädet kvar=) Ha det bra gumman🤗
    Biggeros

    2017-02-07 | 14:33:35
    Bloggadress: http://nouw.com/ssandras

Kommentera inlägget här: