biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Uppäggande inför Påsk

Kategori: Myter & Sägner

 
Ägget är en riktig kolesterolbomb och är bland det smartaste vi kan äta. Ägg är även gott och äts både med gula och utan. Många ägg äts till påsk i olika dess konsistenser och färger.
Stekt, kokt eller förlorat ägg.
 
Även chokladägg, geleägg och stora fyllda påskägg intas i mängder under högtiden.
Det finns även aktiviteter som rörs sig kring ägget såsom äggmålning och rispyntning etc...
 
 
Tänk vad mycket tid med barnen man lade ner på att färglägga ägg innan påsk. Vi gjorde även påskkort.
 
 
 
 
Idag vet man att det lilla kraftpaketet rymmer en rad näringsämnen som vässar hjärnan och gör oss klipskare. Jag har även hört att ägg är bra för potensen eller är det bara en myt...
 
Via gulan får vi till exempel i oss aminosyran kolin som påverkar de nervsignaler som hjälper oss att minnas småsaker som var vi lagt nycklarna eller mobilen. Vilket är mitt dilemma att jag glömmer hela tiden...
igår glömde jag min mobil på restaurangens toalett. Vilket var en hemsk upplevelse i ett par minuter i mitt liv tills jag hittade den. Kan det har varit att jag inte hade ätit upp mitt ägg till frukost...
Studier visar även att extra tillskott av kolin kan ge bättre reaktionsförmåga.
 
Mellan tuggorna anas också aminosyran tryptofan, som hjälper hjärnan att tillverka signalsubstansen serotonin. En humörhöjare som gör oss nöjda och glada, men även bidrar till bättre minne och förmåga att fokusera. Nej, nu får jag skärpa till mig lite att äta lite fler ägg/ dag. Det verkar som ägg innehåller mycket bra ämnen och som ger bra egenskaper.
 
 
 Det är ju aldrig fel med ett brett leende.....
 
 
 Myten om att det är påskharen som kommer med påskägg anlände till Sverige under slutet av 1800-talet. Påskharen som symbol fick dock inte något större genomslag i Sverige förutom möjligen i godisform.
 
 
 
Även i äldre skapelsemyter spelar ägget en viktig roll. Världen föds ur ett ägg och när det knäcktes förvandlades gulan till solen och vitan till måne.
 
Så vilket kom först ägget eller hönan....

Kommentarer

  • Boel säger:

    Tack, för bra o nyttig info om ägg! 🐣

    Svar: Så roligt Boel att du tittar in på bloggen!! Önskar dig en riktigt mysig påsk med mycket ägg🤗🤗
    Biggeros

    2017-04-12 | 14:15:44
  • Marie säger:

    En riktigt glad 😊 Påsk önskas Er båda med god mat och många ägg. Fina bilder och fin information kram och puss 😘 Mamma och Håkan

    Svar: Önskar er detsamma en riktigt fin Påsk med mycket god mat. Roligt att du tyckte om faktan om ägg🤗🤗
    Biggeros

    2017-04-12 | 17:13:14
  • Annelie säger:

    Ägg är något som är riktigt gött,, speciellt dessa ägghalvorna man äter till både påsk och julbordet,,, med majonnäs och antingen räkor eller stenbitsrom.. *mums*

    Trevlig Påsk.. // Kramen Annelie

    Svar: Jag gillar ägghalvor till Påsk med kaviar eller löjrom. Hoppas du får en mysig Påsk// kram
    Biggeros

    2017-04-12 | 17:21:08
    Bloggadress: http://gifta6570.bloggplatsen.se
  • JoJo säger:

    vilken rolig fakta :) jag älskar ägg, har det typ alltid hemma. kram

    Svar: Jag tycker även om ägg. Visst blir man lite klokare bara av att läsa om ägg=)Kram
    Biggeros

    2017-04-12 | 18:48:18
    Bloggadress: http://nouw.com/rockdoll
  • Veiken säger:

    Jag måste äta mer ägg!!! Basta!!! Jag letar hela tiden efter nycklar och andra småsaker som jag vet att jag hade för en stund sedan! KRam

    Svar: Då kan vi bli två om att äta fler ägg!!Jag åt mycket ägg när jag körde LCHF stilen men jag tyckte det inte hjälpte så mycket att komma ihåg. Kram på dig
    Biggeros

    2017-04-12 | 19:40:20
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Ditte säger:

    Ägg är alltid gångbart och kan ätas i så många olika former. (Nja, alltså inte för min del flytande eller i fast form)
    Tack för mer fakta om ägg, men jag är en god äggätare. Dessutom är jag en baddare på att leta påskägg och helst då med innehåll, men det behöve rinte alls vara godis.
    Önskar dig en riktigt Glad Påsk och visst är ett leende härligt.
    Kram!

    Svar: Då hoppas jag att du finner ett påskägg. Jag får nog inget ägg i år men ägghalvor blir det nog ett och annat med löjrom. Däremot äter jag inte så mycket ägg som innan. Ja, lagom är bäst inom rimliga gränser som BP sade. Man får passa sig för det höga kolesterolet. Jag avslutar detta inlägg med ett leende på läpparna och önskar dig detsamma en riktigt mysig Påsk🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-04-12 | 20:14:57
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★ säger:

    Vilket gulligt och härligt påskinlägg :D.

    Jag hörde faktiskt först om Påskharen i samband med att jag kollade på Lotta på Bråkmakargatan som barn ;). När barnen skulle leta påskgodis och Lotta hängde upp julgodis eftersom allt påskgodis var slut.

    Svar: När jag växte upp hade vi aldrig någon påskhare men jag har hört en och annan idag som har nämnt påskharen som kommer med påskägg. Jag tyckte detta inlägg var så lämpligt att skriva om nu till påsk//kram
    Biggeros

    2017-04-12 | 20:34:51
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • BP säger:

    Kommer så väl ihåg en tid på 1990-talet då et varnades för ägg - riktiga ägg alltså - just på grund av kolesterolet. Tänk att man nu har ändrat sig igen. Gillar inte ordet lagom, men vad gäller mat så verkar det ligga nå't i det...
    Gillar hård- och löskokta kokta ägg mest. Då och då gör vi till och med pocherade ägg.
    Chokladägg, geleägg samt stora fyllda påskägg låter jag någon annan ta hand om;-)

    Svar: Jag gillar kokta ägg på morgonen. Ibland blir det ett och annat stekt ägg. Pocherade ägg har jag aldrig testat. Jag äter inte så mycket ägg som innan då jag höll LCHF. Efter jag lades in på sjukhuset fick jag reda på att kolesterolet var högt. Så jag gick avbryta med low carb High fat=(Så nu passar jag mig för att äta för mycket ägg. Att ägg var bra för så mycket hade jag ingen aning om. Jag äter heller inte chokladägg och geleägg. Det klarar jag mig utan=)
    Biggeros

    2017-04-12 | 22:31:13
  • Ami säger:

    Ägg är ju såg gott! Vi äter det nästan varje frukost. Och så bra att det till och med är nyttigt :) Då kan jag fortsätta äta det med gott samvete!
    Kram och Glad Påsk!

    Svar: Såklart att du ska fortsätta att äta ägg till frukost. Jag gillar ägg🐣I alla olika former. Omelett äter jag oftast på hotellets frukost=)
    Glad PpPåsk🐥🦆🐣sk
    Biggeros

    2017-04-13 | 11:51:58
    Bloggadress: http://https://rendahlispanien.wordpress.com/
  • Wiolettan säger:

    Så intressant och bra skrivet. Alltid får jag lära mig något nytt.
    Jag älskar ägg, men det gör inte mina stenar i gallan.

    Bra att du påminde mig. Vi borde kanske köpa hem lite goda påskägg, de som är av godis, de andra har vi handlat.
    Vill önska dig en Glad Påsk.
    Varm kram!

    Svar: Nej, då förstår jag att du inte kan äta ägg. Hursomhelst är chokladägg ett annat alternativ. Jag önskar dig även en Glad Påsk🐥🐣🐥
    Biggeros

    2017-04-13 | 11:56:48
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Petra Olsson säger:

    Oj bara fördelar med att äta ägg och jag ska nog börja äta ägg varje dag så jag inte tappar minnet helt:) Glad skärtorsdag till dig, kramar

    Svar: Ja, det skulle ju bara vara därför inte bli av med minnet då..Ägg är ju även gott =)
    Biggeros

    2017-04-13 | 16:19:22
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Mia Ahlstrand säger:

    Ja tänk vad ägg är nyttigt. När mina barn var små åt dottern bara gulan och sonen bara vitan så de delade alltid på äggen, smart. Vi ska nog måla ägg imorgon tror jag, barnasinnet finns kvar.
    Önskar dig en riktigt skön påsk!

    Svar: Härligt med lite påskpynt!! Det är roligt att pyssla hela familjen:) Smart att barnen kunde samsas på ett ägg:) Trevlig Påsk!!
    Biggeros

    2017-04-13 | 23:34:21
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/
  • VillaFreja säger:

    Jag äter massvis med ägg, vilket jag med andra ord kan fortsätta göra med gott samvete. Glad påsk.

    Svar: Kanon! Fortsätt med det vännen. Ägg är gott i alla dess varianter// trevlig Påsk
    Biggeros

    2017-04-14 | 08:58:23
  • Znogge säger:

    Ägg ligger i tiden och äts mycket nu. Själv föredrar jag chokladvarianten men misstänker att näringsinnehållet inte lever upp till samma nyttighet ;-)

    Ha en fin långfredag!

    Svar: Ibland är det tillåtet att synda:) kram
    Biggeros

    2017-04-14 | 10:34:07
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Znogge säger:

    Ägg ligger i tiden och äts mycket nu. Själv föredrar jag chokladvarianten men misstänker att näringsinnehållet inte lever upp till samma nyttighet ;-)

    Ha en fin långfredag!

    Svar: Jag äter inte lika mycket ägg nu som förr. Lite lagom så där. I år blir det inget påskgodis för mig. Trevlig hela lång fredagen:)
    Biggeros

    2017-04-14 | 10:34:35
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: