biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Minne...jag har tappat mitt minne...

Kategori: Spaniens Cordoba

 
Då är jag i Córdoba och ska göra staden osäker....
 
Jag och Mr U bor på 5:e våningen på Tryp och det är bara gångavstånd till gågatorna.
 
 
 
Utanför fönstret kan jag blicka skuggor av bergen. Vi har bott här förrut men vi har ett komihåg som två 90-åringar... (om de inte är bättre på att komma ihåg).
 
Jo, för anledning är att jag nämner detta är för att förra gången vi bodde på Tryp ( som jag inte minns när) så besvärades vi av att det var så himla varmt på rummet....jag undrar sa flundran varför det är så...
Vi skruvade upp Air kondition på högsta fräs men tror ni att det hjälpte något....
Icke så Nicke😉
Vi öppnade balkongdörren för att få frisk Cordoba luft in på rummet men tror ni att det hjälpte....
Det enda vi fick in på rummet var avgaser och buller från trafiken. Så ett par dagar eller tre kan vi nog stå ut på Tryp.
 
Problemet är att spanjorer har regler för när det är säsong för att starta bl.a Air kondition på vissa hotell och att öppna grinden till swimmingpoolen. 
 
 
Just för tillfället är poolen under reparation...
 
 
De har iaf ett minigym.. .
Och
En god frukostbuffé...
 
 
Mums...
 
 
Mätt och belåten blir man allt..
 

Kommentarer

  • Christina säger:

    Cordoba, nu blev jag allt nyfiken och måste googla för att ta reda på var det ligger?

    Oavsett var det ligger så önskar jag dig finfina dagar!
    Kram Christian

    Svar: Tack Så mycket!! Jag har inga alls problem att göra av med tid och energi=)Cordoba ligger ca 17 mil från Jerez (tillhör provinsen Cadiz). Här är det minst 25 grader varmt och jag njuter som bara den. Ibland slinker man in i skuggan för något ätbart och svalkande. Det är helt okej=) Ha det bra tills vi hörs igen//Kram
    Biggeros

    2017-04-03 | 19:17:29
    Bloggadress: http://www.blog.christinakarlsson.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Du får börja föra dagbok eller kolla tillbaka i din blogg hur det var senast, kanske starta konto på TripAdvisor. Du som provar så många hotell borde kanske recensera där!

    Åh, vilken frukost!

    Svar: Jo, det är ju ett alternativ. Jag har recenserat ett par gånger på Tripadvisor om Hotell. Nu var det ett tag sedan=d Hotell testas på alla sätt och vis. Även restauranger. Visst är somliga bättre än andra. När man bor länģe på samma ställe så är sängen prioritering 1 och läget. Wifi är även viktigt. Annars har jag inte möjlighet att blogga. Visst hade jag kunnat gå tillbaka till mitt tidigare inlägg. Problemet är att jag inte tyckte det var ett stort problem då när det var vår första gång som vi bodde där. Ska vi bo i Córdoba en hel månad åt gången eller längre så finns det andra valmöjligheter av hotell.
    Biggeros

    2017-04-03 | 21:11:05
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Vad trevligt att få komma tillbaka till Cordoba. Jag var här på 70-talet och mycket har nog häny i stan sedan dess. Ser nu genom dig fram emot fina strövtåg här och hoppas på att känna igen en hel del.
    Kram och trevlig kväll.

    Svar: Det kommer en del inlägg nu om Córdoba. Jag har tidigare inlägg om Córdoba. Visst har det säkert förändrats. Gamla delen av Córdoba är säkert sig lik. Älskar dessa smala gränder med restauranger på innergårdar. Även dessa fina smala vägarna där balkongerna är prydda med färggranna krukor. Såklart finns den stora Moskén som är ombyggd till en Katedral. Idag har jag vandrat nästan 11 kilometer. Motion får jag så det heter duga. Idag har det varit över 25 grader i Córdoba. Trevlig kväll och en stor kram
    Biggeros

    2017-04-03 | 21:14:47
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • BP säger:

    Det är nog därför att vi 99 procent av fallen bor i lägenhet;-)

    Okej då, då får jag visserligen inte en sådan frukost, men åt andra sidan behöver jag inte passa tider heller;-)

    Svar: Borta bra men hemma bäst. Jag iaf tycker att det stämmer bra. Sin egna säng är väl inliggen=) Sedan är Sverige så bra på sina sängmadrasser. Det gäller inte att försova sig BP för då blir det ingen frukost. Buffén är helt fantahatisk. Det är värt att gå upp i tid. Trevlig kväll
    Biggeros

    2017-04-03 | 23:34:07
  • Veiken säger:

    Mums vilken läcker frukost, minus för reparation av poolen och ingen AC (har ni AC den här gången? Ni ska väl ändå göra Cordoba och är inte varken poolberoende eller AC-beroende. Kram och ha det så trevligt!

    Svar: beroende av pool Nej, men AC är vi beroende av. Det är olidligt på rummet och har man öppen balkongdörr på natten så övertar trafiken. Nu är det bara 4 nätter men nästa gång blir det helt klart ett annat hotell. Frukosten är jätte läcker=)
    Biggeros

    2017-04-04 | 03:50:36
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Christine - 29° säger:

    Ser ut som en både god och rejäl frukost. Men Cordoba måste jag också ta och googla på faktiskt för att se exakt vart det ligger. :)

    Svar: 179 kilometer fågelvägen och 231 kilometer.bilvägenKörtiden upskattas till 2 timmar 29 min från Jerez. Från Cordoba till Solkusten är det 130 kilometer. Frukostbuffén är jätte bra=)Cordoba är en sevärd stad i Andalusien. Trevlig morgon// kram
    Biggeros

    2017-04-04 | 05:54:05
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Annelie säger:

    Phuu.. kan nästan känna svetten rinner i nacken.. :o))

    Mums vad gött med hotellfrukost.

    Ha det bäst.. // Kramen Annelie

    Svar: Det är inte roligt när det är för varmt på hotellrummet=/Jag har precis avnjutit en god frukost. Så nu är jag nöjd!!Trevlig dag//kramiz
    Biggeros

    2017-04-04 | 07:25:55
    Bloggadress: http://gifta6570.bloggplatsen.se
  • Ama de casa säger:

    Haha! Jag har också tappat mitt minne, men tar till bloggen som hjälp. Vi var i Córdoba i juli 2010 och bodde på hotell Serrano :-) Även det ett mycket centralt hotell, men av enklare stuk än Tryp.

    Minns dock att det var då som Spanien tog hem VM-titeln och att det var HUR varmt som helst. När vi skulle gå ut och leta upp nånstans att kolla matchen så var det precis som att gå ut i en hårfön som var ställd på maxvärme :-)

    Svar: Jag var inne på Hotel Serrano hemsida och checkade. Det verkar vara ett bra hotell som ligger 1 kilometer från stan och ännu närmare till den gamla historiska delan av Córdoba. Det är bra att får tips om andra hotell. 2010.. Då var vi i Guadix och alla barer var ockuperade ( tänk vilket minne). Vilken fotbollsyra!! Ja, och varmt var det...Då är AC ett måste. Jag förstår inte de som klarar sig utan AC . Man vänjer väl sig kanske=D
    Biggeros

    2017-04-04 | 09:29:56
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anette säger:

    Det är banne mig inte så lätt att minnas alla hotell man bott på.
    Jobbigt att inte själv kunna bestämma om man vill ha AC på eller inte. Det låter snålt, hotellnätter är ju inte helt billiga och det är viktigt med god sömn.
    Ska bli spännande att se mer från resan.

    Svar: Inatt har jag inte sovit mer än ett par timmar=(Visst är det snålt. Det kan bli väldigt varmt och unket på rummet. Dessa dagar har det varit över 25 grader oçh man kan inte vädra. Att komma ihåg alla hotell och restauranger utan hjälp är inte tänkbart. Man får glutta tillbaka till inlägg i historiken. Ha det bra vännen// kram
    Biggeros

    2017-04-04 | 10:15:46
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Åh vad fint och vad kul att det fanns ett minigym! <3 Kramis

    Svar: Men visst är det bättre med ett litet gym än ingenting alls// kram
    Biggeros

    2017-04-04 | 10:35:10
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Ake säger:

    Cordoba påminner om en sportig VW bil :) Och det här med minnet... det kan man bli crazy på ju :) Mycket sköna och spännande bilder du bjuder på :)

    Svar: Du tycker att Córdoba liknar en VW = (folkvänlig) stad Ja, varför inte. Ja, det vimlar av turister här. Just nu gäller det att komma ihåg vilken gränd jag ska upp i för att komma tillbaka till hotellet=) Crazy va🤗🤗Härligt att du gillar mitt inlägg!!
    Biggeros

    2017-04-04 | 12:12:53
    Bloggadress: http://www.nacka144.se
  • Petra Olsson säger:

    Du bjussar på så mkt sevärdheter från Spanien, kramar

    Svar: Ja, men eller hur hinna. Det bjuder jag så gärna på. Jag hoppas inte du tycker jag är allt för elak=)Kram
    Biggeros

    2017-04-04 | 12:14:25
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • annelie säger:

    frukost buffé är gott

    Svar: Visst brukar hotellfrukost ofta vara god//kram
    Biggeros

    2017-04-04 | 13:55:44
    Bloggadress: http://tippellertopp.blogg.se
  • Zyllah säger:

    Vad underbart med en härlig semester. Att vara utomlands hade jag inte sagt nej till. <3

    Svar: Ja, semester är det ju jämt för mig. Jag jobbar ju inte🤗🤗Att byta miljö är omväxlande även om det bara är lite över 2 timmars bilkörning. Trevlig kväll=)
    Biggeros

    2017-04-04 | 17:09:35
    Bloggadress: http://zyllah.com/
  • Amanda säger:

    Åh vad gott med hotellfrukost! :)

    Svar: Tryp har god frukostbuffé som hela tiden hålls varm. Trevlig kväll//kram
    Biggeros

    2017-04-04 | 17:26:59
    Bloggadress: http://amandalarsson.nu
  • Miss Baby Peaches säger:

    Det ser inte alls dumt ut :)

    Svar: Inte alls tokigt i min mening// kram
    Biggeros

    2017-04-06 | 08:18:43
    Bloggadress: http://babypeaches.blogg.se/

Kommentera inlägget här: