biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

El Neno

Kategori: Spaniens Valdegrana

 
Rondellen ligger på avenyn Valdelagrana "freden" la Paz vid korsningen av avenyn Santa Maria de Mar. År 2016 firade man genom en hyllning till José Luis Benjumeda Molleda (känd som El Neno). En hyllning, som förenades med talrika vänner och släktingar riktat till El Neno.
Utöver borgmästaren David de la Encina och företrädare för föreningen av Valdegranas invånare var närvarande vid invigningen av  minnesmärket. Det har betalats genom populär prenumeration ( vad det nu menas).Han var en känslomässig karaktär och därför  namngav man rondellen genom att komma ihåg den intrångsfulla figuren El Neno.
 
 
 
 
José Luis Benjumeda Molleda (El Puerto 1923-1996) var mer känd för att bli kallad "El Neno".
Han var en av de första invånarna och företagarna i området som gästgivare och med sitt berömda hörn  "El Neno" ( tecken på medborgarskapet i El Puerto i Valdelagrana).
Vid många tillfällen enligt National Geografi nämnde man Valdelagrana " Hörnet av El Neno "
Även kundkretsen var mer benägen att nämna
"El Neno" än Valdelagrana. Sanningen är att "El Neno" bidrog med sina hotellinitiativ och projekt till praktiken i urbaniseringen i Valdelagrana.
 
 
Neno inte Nemo.....

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det var en stilig pelare han har fått där i mitten.

    Men jag undrar varför de har valt att göra den som en kompass? Var han vilse?

    Svar: Ja, vilse i pannkakan..Ja, det var en bra fråga..
    Det är egentligen inte så mycket att åka vilse i Valdegrana=))
    Jag tyckte ju att kompassen var stilig i sin helhet. En sådan hade jag gott kunnat ha i trädgården!!Trevlig helg!!
    Biggeros

    2017-04-28 | 12:17:40
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Petra Olsson säger:

    Tjusigt:) el neno ska jag lägga på minnet.kramis o trevlig helg.

    Svar: När jag letade efter Neno så kom Nemo fram=) Han känner vi ju mer till!!Trevlig helg
    Biggeros

    2017-04-28 | 17:01:37
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Åh vad intressant och fina bilder! <3 Kramis

    Svar: Jag gillar väderstrecket i mitten=)Denna rondell är ganska så ny. Vi brukar åka till Valdegrana för att bada// Trevlig fredag🤗
    Biggeros

    2017-04-28 | 17:52:10
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Jennifer Queen säger:

    Intressant fakta och fina bilder :)

    Svar: Roligt att du tycker det// trevlig Lördag
    Biggeros

    2017-04-28 | 21:32:45
    Bloggadress: http://thequeenie.se
  • JoJo säger:

    så fin pelare dom har satt i rondellen :) mycket finare rondell än dom vi har här i stan. hahah!

    Svar: De finns så många och fina rondeller i Spanien. Det finns oftast en grund till monumentet som står där/ kram
    Biggeros

    2017-04-28 | 22:17:44
    Bloggadress: http://nouw.com/rockdoll
  • Annelie säger:

    Intressant läsning OCH fina bilder,,, vilken underbart härlig strand det verkar att vara.

    Trevlig helg.. // Kramen Annelie

    Svar: Gillar den stranden som visas av Valdegrana:) Det tar oss 15 minuter att ta oss dit:)) kram
    Biggeros

    2017-04-28 | 23:33:46
    Bloggadress: http://gifta6570.bloggplatsen.se
  • ullie säger:

    Fina bilder som alltid att ja e så förtjust i palmer he he
    verkar va många fina rondeller o så där

    fin lördag o ja jag älskar oxå plankan en helt vanlig ja sågat av den låt ute :D

    Svar: Det finns jätte många fina rondeller i hela Spanien. Det är inte ofta jag ser en rondell utan monument. Valdegrana är en sommarort och har en jätte bred och fin strand. Vi åker dit ganska ofta när det är badväder. På vägen till stranden passerar man många rondeller och även denna. Jag gillar verkligen att man kan ta in naturen in i hemmet och få det att fungera=)kram och trevlig helg
    Biggeros

    2017-04-29 | 00:11:30
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • BP säger:

    Som du förstår ser jag bara EN BLÅ HIMMEL på alla dina biler . Undrar varför;-)

    PS. Då allt är dubbat härnere så är Neno kanske lika med Nemo iaf;-)

    Svar: Idag har vi en blå himmel. Äntligen!! Efter ett par dagars regn och blåst är den molnfria himlen välkommen till Jerez!! Hoppas att även ni får fint väder i Benidorm🤗
    Biggeros

    2017-04-29 | 00:23:58
  • Eva`s blogg säger:

    vilken härlig fisk på stranden :) kul att få se lite från din hemort :) kram å fin lördag

    Svar: Valdegrana ligger 15 minuter från oss. Vi åker ofta till denna strand! Jag passerar många rondeller på väg dit. Denna rondell är relativt ny// Trevlig Lördag 🤗
    Biggeros

    2017-04-29 | 08:09:13
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    En fin rondell! :-)

    Men jag lär mig nog aldrig vad som är este och oeste. Att det ena är motsatsen till det andra fattar jag ju. O-este, typ. Men åt vilket håll är este, till att börja med? Har kollat upp det sååå många gånger, men det fastnar inte. :-)

    Svar: Este bör ju vara åt öster men det är inte så logiskt. Jag har svårt att komma ihåg det med. Jag försöker att tänka på att Oeste är inte (O este är alltså inte öster) utan väster. Inte det logiska sättet att tänka men man måste bara pränta in det....
    Biggeros

    2017-04-29 | 10:00:00
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Fint att bli ihågkommen så!

    Trevlig lördag :D

    Svar: Ja, undra sa flundran om jag får en rondell eller park efter mig när jag har gått bort...Skämt o sidor. Ett trevligt sätt att bli ihågkommen på när man passerar rondellen ofta=)Trevlig Helg😎
    Biggeros

    2017-04-29 | 12:24:59
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Kattis säger:

    Hehe lästa fel först och trodde du skrivit ett inlägg om El Niño stormen!:P Fint sätt att hedra hans minne på dock och vilken härligt blå himmel du visar upp...gah vad jag längtar efter sol och värme just nu!:D
    Hoppas ni har en riktigt trevlig lördag! Kram

    Svar: El niño fick jag faktiskt upp som sökord på Google. El Neno var även nytt för mig tills jag fick reda på vem gubben var. Härligt med lite nytt att lära=) Dessutom gillar jag skylten i rondellen. Kompassen. Denna dag var en lovande dag för fotografering. De senaste veckorna i Jerez har varit regnigt och mycket blåst. Nu börjar det ordna till sig....Trevlig helg och kram
    Biggeros

    2017-04-29 | 16:00:27
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Bella säger:

    Fina bilder, och intressant att läsa!

    Svar: Tack för att du tycker det är intressant och följer mig// kram
    Biggeros

    2017-04-29 | 16:25:51
    Bloggadress: http://nouw.com/bellss
  • wiolettan säger:

    Fin rondell med pelaren i mitten. Palmer och blå himmel. Mycket vacker bild. Påminner om semester förr i tiden.
    Fisken, den brandgula är ju häftig, som verkar hänga i luften. Hur sitter den fast?
    Tack för intressant information.
    Trevlig helg.
    Kram!

    Svar: Just den dagen var det blå himmel och en stor sol=) Annars har det varit kallt och regnat en massa÷(Skylten eller kompassen är relativt ny och rondellen gjordes 2016. Hade aldrig hört talas om El Neno tills nu. Man lär sig något nytt varje dag// kram
    Biggeros

    2017-04-29 | 16:29:36
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • elin säger:

    Fina bilder! Hoppas du får en toppen bra dag<3

    Svar: Trevlig helg säger jag från Jerez och vädret börjar att bli bättre med sol och värme. Är lite less på allt regn=)
    Biggeros

    2017-04-29 | 17:48:52
    Bloggadress: http://devote.se/johnssons
  • Ditte säger:

    En kul liten rondell är det och med sin speciella historia . Roligt att du berättade den. Hade inte en aning...
    Kram och tervlig kväll.

    Svar: Alltid lika roligt att få reda på en liten historia om en rondell eller ett monument=) Jag blir klokare för varje gång!Visste absolut inte vem El Neno var// Trevlig helg
    Biggeros

    2017-04-29 | 21:35:37
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Veiken säger:

    Trevligt med lite info om vad man kan få uppkallat efter sig! En rondell helt visst. Jag ska döpa en sten i min slänt till Veikenstenen tror jag! :) Kram

    Svar: Låter som en superduper idé Veikenstenen. Jag hade hellre velat ha något torg uppkallat efter mig vilket inte är troligt. Trevliģ kväll//kram
    Biggeros

    2017-05-02 | 17:42:43
    Bloggadress: http://veiken.se

Kommentera inlägget här: