biggeros.blogg.se

PĂ„ resande fot i Spanien

🍊El jardín de las naranjas🍊

Kategori: Mitt i Naturen/strÀnder

 
Även om jag Ă€r tillbaka i Jerez kommer ett inlĂ€gg om Alcazars botaniska trĂ€dgĂ„rd i CĂłrdoba. 
 
 
 
Stora firrar som inte verkade svÀlta....
 
 
FrÄn hÄll sÄg man tornet. Jag valde nu att gÄ i skuggan och titta pÄ fontÀner och flora.
 
 
 
HÀr gick jag bland buskar som var var formade till labyrinter och kÀnde doften av apelsinblommorna  som luktade fruktigt underbart. Floran slymtades bland den rika vÀxtligheten.
 
 
HĂ€r vid fontĂ€nen satt folk och vilade sina fötter och Ă„t sin snacks. Även jag Ă„t min frukt och njöt av det porlande vattnet.
 
 
 
Koltrasten var Àven törstig. Det Àr tur att alla Àr nöjda..
 
 
Även jag hade min vattenbehĂ„llare och kunde fylla pĂ„ mina vattendepĂ„er som en kamel gör. 
 
En kamel kan dricka över 100 liter vatten vid ett enda tillfÀlle och kan sedan klara sig ett halvÄr utan vatten om den inte arbetar. Det lÄter som en bra idé vid hetta och nÀr man inte finner vatten med detsamma. 
 
 
 
SÄ hÀr ser de doftande apelsinblommorna ut.
 
 
Kalla kommer frÄn en stor lökvÀxt familj med 107 slÀkten och det finns fler Àn 3700 arter. Den finns över vÀrldens alla kontinenter men den största artrikedom finns i Amerika men kallan hÀrstammar frÄn landet Sydafrika
 
 
HÀr vÀxer de tom i vattnet.
De Àr underbara blommor i mitt tycke. De finns i alla fina fÀrger.
 
 
 
HÀr Àr innertrÀdgÄrden med dess apelsinlund och liten pool. HÀr hördes fÄgelkvittret i en behaglig decibel.
 
 
 
Vyn frÄn tornet
 
 
En helt fantastisk apelsintrÀdgÄrd

Kommentarer

  • Netti Starby sĂ€ger:

    Herregud vilken underbar trÀdgÄrd och dÀr vill jag gÀrna befinna mig just nu! <3 Kramis

    Svar: Underbar trÀdgÄrd. Det var en riktig glÀdje att fÄ gÄ dÀr// kram
    Biggeros

    2017-04-07 | 13:52:29
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Znogge sĂ€ger:

    Vilken underbar apelsintrÀdgÄrd och vackra bilder som vanligt. KÀnner verklige hur jag lÀngtar till sydligare nejder...

    Kram och ha en fortsatt fin fredag!

    Svar: Ja, jag Ă€r sĂ„ lycklig för att fĂ„tt sett Alcazar i CĂłrdoba đŸ€—Ă„ven att fĂ„ bo i ett behagligt klimat. Kram pĂ„ dig Znogge och ta hand om Husse
    Biggeros

    2017-04-07 | 14:20:37
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Annelie sĂ€ger:

    Men Ă…Ă…Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„... vilka bilder.
    Vill ocksÄ vara dÀr.... :o((

    Trevlig Helg.. // Kramen Annelie

    Svar: Nu Àr vi hemma i Jerez och det blÄser men Àr otroligt skönt o solen. Visst var Alcazar i Córdoba vÀrt att se=)) Trevlig helg
    Biggeros

    2017-04-07 | 15:24:17
    Bloggadress: http://gifta6570.bloggplatsen.se
  • Marie sĂ€ger:

    Underbart vackra bilder du tagit och fin information gumman. Trevlig helg och puss 😘 och kram Mamma

    Svar: Trevlig helg till er med// puss och kramUnderbart Alcazar i CĂłrdoba đŸ€—đŸ€—
    Biggeros

    2017-04-07 | 17:13:58
  • Moa Kandelin sĂ€ger:

    SĂ„ fina bilder!

    Svar: Hoppas att du har en trevlig helg!!Nu Àr jag tillbaka till Jerez=) Kram
    Biggeros

    2017-04-07 | 20:55:46
    Bloggadress: http://moakandelin.devote.se
  • Emma, Sol som sol? sĂ€ger:

    Doften frÄn dessa apelsinblommor mÄste ha varit helt hÀnförande! Jag gillar sÀrskilt bilden med de mÄnga apelsintrÀden. Vackert!

    Svar: Ja, om du vet hur apelsintrÀden luktar sÄ tÀnk vad jag vad omsvÀrmad med. Underbar apelsinlund. Jag har Àven en film pÄ fÄgelkvittret i bakgrunden. Trevlig kvÀll// kram
    Biggeros

    2017-04-07 | 21:20:04
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte sĂ€ger:

    Vilket hÀrligt besök hÀr. Kan genom dina bilder förnimma doften frÄn alla apelsintrÀd. Och nu lockar Cordoba me dett besök igen. Tror det var minst 30 Är sedan jag senast var dÀr.
    Underbara bilder att njuta av.
    Kram!

    Svar: Jag norpade till mig en liten blomma frÄn apelsintrÀdet och luktade febrilt under turen. SÄklart att du ska till Córdoba om du har vÀgarna förbi. 30 Är Àr lÄng tid.Detta Àr en plats man mÄste se om man ska besöka Córdoba// Trevlig helg// kram
    Biggeros

    2017-04-07 | 22:36:42
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Ramona sĂ€ger:

    Vilken underbar plats <3 Ljuvligt. Vilken tur att du inte skulle sluta blogga *haha* DĂ€r fick du mig allt :)
    Kram och ha en fin dag

    Svar: Gillar man vÀxter och natur Àr detta en utmÀrkt plats =) Jag lyckades lura en och en annan Ramona=DMen, nej jag blir kvar i bloggvÀrlden// kram
    Biggeros

    2017-04-08 | 08:12:03
    Bloggadress: http://nouw.com/ramonaboethius
  • Kattis sĂ€ger:

    Åh vilken hĂ€rlig trĂ€dgĂ„rd, dĂ€r skulle jag kunna strosa runt och lukta pĂ„ apelsiner vĂ€ldigt lĂ€nge!😀 riktigt hĂ€rliga bilder verkligen!!
    Hoppas du har en riktigt fin helg! Kram

    Svar: Jag tog en liten blomma frÄn apelsintrÀden och doftade pÄ medans jag gick runt i trÀdgÄrdarna ÷)Mysig miljö, Kattis// kram och trevlig helg
    Biggeros

    2017-04-08 | 10:39:36
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • wiolettan sĂ€ger:

    Vilka underbara bilder. Jag har tittat pÄ dom flera gÄnger och scrollat fram och tillbaka.
    Det ser helt underbart ut.
    SÄ stora fiskarna Àr i dammen dÀr. Ock, sÄ mÄnga vackra hus och fina vÀxter.
    Tack!
    Sköt om dig.
    Kram!

    Svar: Helt underbara trÀdgÄrdar med fina dammar och fontÀner som Àr omgiven Alcazar. Man kan gÄ dÀr i flera timmar om det vill sig vÀl. Det fanns parkbÀnkar dÀr man kunde vila och Àta nÄgot Àtbart. Jag Àr vÀldigt nöjd att jag hittade dit=)Fiskarna Àr ganska sÄ stora i dammen. Jag gillar Àven dessa vÀxter som Àr vÀl omhÀndertagna=) Trevlig helg// kram
    Biggeros

    2017-04-08 | 11:07:24
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • JoJo sĂ€ger:

    men omg vad underbart stÀlle! :D sÄ himla fint!!

    Svar: Jag gillar allt med dessa fina dammar, fontÀner och all vÀxtlighet. Jag var mer Àn nöjd efter turen=)VÀdret gjorde Àven sitt// Trevlig helg// kramiz
    Biggeros

    2017-04-08 | 12:48:18
    Bloggadress: http://nouw.com/rockdoll
  • Natalia Richardson sĂ€ger:

    Åh sĂ„ underbart.

    Svar: En riktigt underbar trÀdgÄrd:) kram
    Biggeros

    2017-04-08 | 23:19:09
    Bloggadress: http://nathalias.blogg.se/nattisnyaliv/
  • annelie sĂ€ger:

    shit va fint kram

    Svar: JÀtte mysig trÀdgÄrd. Blommorna luktar gudomligt//kram
    Biggeros

    2017-04-12 | 12:44:09
    Bloggadress: http://tippellertopp.blogg.se

Kommentera inlÀgget hÀr: