biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Livet är skört

Kategori: Min Blogg

Jag åkte till Serman ( vårt privatsjukhus akutavdelning)  på söndag i början av oktober för huvudvärk och nässelfeber. 
Jag fick ligga kvar där för observation och medicinering. Efter ett par timmars övervakning blev jag hemskickad. Det visade att jag hade ett virus. Vad för virus?
Jag låg hemma och tyckte inte att det ville ge med sig. Huvudvärken bara eskalerade. På måndagen var det ingen förändring. Gick på toaletten och mindes inget mer...
Min man var tvungen att göra ett snabbt beslut och bära mig till bilen och köra snabbt till Serman akutvårdsavdelning. 
 
 
De beslöt att skicka mig med ambulans till huvudsjukhuset i Jerez där man kunde snabbt se på en CT röntgen vad symtomen orsakade.
 
 
Från början misstänkte man hjärnblödning. Efter CT och lumbalpunktion
 
som var tvungen att tas 2 gånger konstaterades att jag hade en hjärnhinneinflamation. 
Efter väntan på blodprov svar så bekräftade läkarna att det var ett virus baserat meningitis.  Vad jag förstår är bakteriell meningitis mycket mer allvarlig. Det är även virus baserad hjärnhinneinflamation om man inte upptäcker den i tid och inte ger rätt behandling. 
Jag var omsvärmad av spanska läkare. De sade att de skulle göra allt och sätta in all medicinering som gick.
 
Jag fick mycket medicin, tro mig. Jag var så söderstucken på armar och händer. Jag hade slangar från dropp som hängde och dängde. När jag inte var vid mitt medvetande försökte jag dra bort många av dessa hängande slangar. Jag försökte även ta bort EKG
 
 
slangarna dom jag trodde smälte in i min hud. Ibland lyckadeds jag riva bort EKG lapparna. Varken min man eller personalen var glada på mig. Ibland fungerade jag som ett litet barn som blev ledsen. Andra gånger blev jag aggressiv och då ingen fick närma sig mig. Förutom min man. Han kunde även säga till mig på skarpen. Jag har inget minne av detta. Som sagt min hjärna var så svullen och inflammerad i Centrala nervsystemet. Jag låg på intensiven i en vecka var helt borta och hade hallucinationer.
 
 
Jag kan inte ha varit en lätt patient som bara pratade svenska med personalen och skulle kliva ut från sängen och gå hem. Jag såg allt ifrån sexor och sjuor på väggarna, att mina ben höll på smälta och min matsäck och bröst höll på spricka. Jag visste inte vad som var sant eller hallucinationer. 
 
 
Mycket kommer tillbaka till mig men mycket minns jag inte. Min man berättar för mig det hela förloppet både för hans skull och min. Även barnen och anhöriga har fått reda på via min man hur jag mådde på sjukhuset.
Efter en vecka på intensiven blev jag förflyttad till infektionen.  
 
 
Även där fick personalen använda skyddskläder.  Även munskydd. Min man berättade att jag blev lite rädd för honom emellanåt  med beklädnad och ett stort munskydd som täckte nästan hela ansiktet. Det kunde vara vem som helst bakom. Personalen hade koll på blodtrycket och pulsen. Blodtrycket låg högt hela tiden så det behövdes åtgärdas.  Tempen var iaf bra. Tur att något var positivt. Nu äter jag tabletter för högt kolesterol.  Det har nog inte alls något med sjukdomen att göra.  Det kan bara ha uppdagats under tiden. Även högt blodtryck.
 
I med det att jag hade haft en kateter på intensiven så var jag tvungen att gå upp på toaletten.  Det gick ju så där. Tur att jag hade dropp ställningen att hålla mig i.  Det gick väldigt knaggligt med svaga ben, yrsel och en huvudvärk. Det fanns ingen annan utväg att komma upp och röra på sig. Vilken dålig fysik jag hade fått efter 4 veckors sängliggande. Nu är det bara träning som gäller och hitta tillbaka till mitt gamla jag. Nu ville jag bara hem.
 
 
Då åker jag på en anafylaktisk chock. Svullnar upp i ben, armar, ansikte, hals och ögon. Jag såg ut som en svullen smällkaramell  med igenklistrade ögon. Inte alls så tjusigt.  Nu var de tvungna och kolla vad jag hade reagerat på och det var 3 sorters penicillin.  Kul!! Den ena grejen avlöser den andra... 
 
 
Sedan ville läkarna även kolla upp mina lungor. Då en vanlig röntgen gjordes. De trodde eventuellt att jag kunde ha lunginflamation. I med det att jag hade huvudvärk vid uppstigning och sittandes( inte vid sängliggande eller vid promenad). Läkarna bestämde sig för att göra en MR röntgen mitt i natten. Man fick inte många timmars sömn. Det visades att lungorna var AO och ingen lunginflamation. Samt hjärnan var felfri. Skönt!! 
 
Efter allt dropp med vätskeersättning lyckades jag kissa över 4 liter varje dag. Det är inte illa pinkat från en normal individ. Det rättade ju till sig som tur var.
Nu fick jag ligga ytterligare på dessa hårda sjukhussängar. Även min man fick träsmak i baken att halvligger på stolen bredvid. Han höll alltid flitigt min hand när jag vaknade upp vid hans sida. Även om han inte hade sovit på flera dygn, hungrig och orolig så fanns han alltid där för mig med sitt bästa tålamod.
 
Bättre man får man leta efter.
Min hjälte. Min äkte hälft. Tänk vad jsg förlitar mig på denna man efter 28 år tillsammans. 
 
 
Han hade ju även rollen som den "starke" och skulle vara stark och samlad inför barnen.  Även inför anhöriga. När han skulle ringa dem ville han inte oroa dem för mycket. Utan försökte även vara ett stöd. Han höll dem uppdaterade hela tiden med all fakta. Även när jag hade vaknat så räckte han telefonen så att vi kunde prata med barnen och mina anhöriga. Även om jag inte var så duktig att formulera mig i tal och trött så var det en ganska bra idé. 
 
 
In i det sista ville läkarna att jag skulle på en EKG ultraljud. Det var även AO. Nu var kärringen besiktigad och redo för hemgång efter 2 1/2 veckas sjukhusvistelse.  
 
OBS!!
På skyltar visar restriktioner om att det är förbjudet att använda mobiler på avdelningarna. Även så visar det besökstid på en annan skylt emellan vissa tider. 
Det finns inte en spanjor som följer dessa restriktioner.
Anhöriga skiftade av och ibland var det många och ibland mindre. En anhörig sov oftast där på natten. Vilket jag tyckte var tryggt att ha min man vid min sida på natten. Jag har alltid hört att spanjorer alltid tar hand om varandra. Unga som gamla. Det stämmer. Både glädje och i sorg.
 
I detta läge som jag har befunnit mig i och varit sjuk så hade jag velat ha mina barn boende närmare. Helst granne. Skämt och sidor. Sedan och andra sidan hade de velat se mig så sjuk. Nu gick ju allt väldigt bra och jag har tillfrisknat. Min mor  och yngsta dotter kommer i Januari på besök. Den äldsta får boka ett datum inom kort. Nu ser jag bara framåt att de kommer och tar ett steg framåt. Inget hets och hjärnoreda. Mycket terapi av olika sorter. Bokläsning, stickning, målning, dinering, spansktalande kurs med Babbel och mycket PW och träning.
 
 
(Bild från i Augusti)
 Hoppas att ni förstår mina fina bloggvänner, facebookanhängare och anhöriga att jag inte har orkat att ta tag i bloggen. Det har tagit tid att rehabilitera både fysiskt och psykiskt. Allt har sin förklaring. Tack för att ni finns och för att ni har brytt er. Kram till er alla

Kommentarer

  • Lars Lindberg säger:

    Hej sweet en sån resa du har gjort. Härligt att du ser framåt. Och en sak till du kommer från en stark familj kram och hälsa hälsningar Lasse

    Svar: Tack Lars det värmer ända ner till kärleksgropen. Jag känner en strong motivation och framåtskrävan. Såklart så går allt om man bara en stark vilja. Kram på dig och tack för att du tänker på mig 😚😚😚
    Biggeros

    2016-11-29 | 19:54:32
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Men snälla rara! Jag tänkte på dig så sent som för någon dag sedan, var inne på din blogg för att dubbelkolla och såg att inlägg gjorts. Blev faktiskt lite orolig. Och tydligen med all rätt!

    Min lillebror hade hjärnhinneinflammation när han var liten och jag vet att de då var oroliga för att det skulle vara "fel" sort, han hade tur. Det hade tydligen inte du.

    Tur att du har en stark man vid din sida, det har jag med. Ta det lugnt nu, gör det du tycker om, ingen stress, ta hand om varandra!

    En stor värmande krya på dig-kram!

    Emma

    Svar: Tack för dina fina ord, Emma🤗🤗Att jag har väntat så här länge genom att skriva ett inlägg har varit rent känslomässigt. Jag har varit tvungen att sansa mig och luta mig tillbaka. Nu är jag mycket starkare både fysiskt och psykiskt. Nu är jag på banan igen och hämtar krafter och fyller på energi. Det hela var väldigt omtumlande för både mig och min familj. Nu är det bara att tänka positivt och tänka framåt. Så tacksam att jag har så många vänner och släktingar som bryr sig. Tack Emma för din omtanke. Jag är tillbaka i bloggvärlden.😚😚😚
    Biggeros

    2016-11-29 | 21:31:20
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Hej birgitte !
    Beklagar allt som hänt med dig , sänder många kramisar till dig , hoppas på att du blir frisk


    snabbt igen , vi har inte hört något om detta
    förrän jag läste detta nu .tänker på dig , sänder styrke kramar till dig 💞💞💝Siwan & Thomas

    Svar: Många har skrivit och undrat var jag har blivit av med mina blogginlägg. Det var på så vis många fasade för att något hade hänt. Jag valde att inte gå ut med min sjukdom tidigare. Jag var så svag och känslomässig. Nu är jag på väg tillbaka genom att försöka hämta krafter. Allt tar sin tid och jag tänker inte stressa fram något. Sedan har jag högt blodtryck. Det är även därför jag behöver jobba med min kondition. Jag äter tabletter för högt kolesterol. Så ligger det till. Tack för din omtanke. Kram🤗🤗
    Biggeros

    2016-11-29 | 23:01:02
  • Ditte säger:

    Så glad jag är över att du nu mår bättre och har lyckats ta dig genom allt detta. Vilken pärs!
    Jag har verkligen sanat dig.
    Har via Instagram förstått att du varit mycket dålig.
    Önskar dig nu det allra bästa och du återfår krafterna.
    Tack för ditt inlägg och för att du delade med dig.
    Jag förstår att du haft stort stöd i din man och i de "dina" och att detta också gett dig krafter att komma tillbaka.
    Många tankar till dig och jag skickar en stor kram.

    Svar: Tack Ditte!! Det betyder jätte mycket att få dessa fina hälsningar både på instagram och här. Jag saknar även dig och ni andra bloggvänner som jag har lärt att känna. Jag är evigt tacksam för att min man stod vid min sida under allt elände och mina barn som jag hade kontakt med. Sedan all stöttande från vänner och anhöriga har betytt oerhört. Som sagt jag känner mig starkare och jag samlar på mig positiv energi. Kram på dig min fina vän och jag har entligen hittat tillbaka till bloggvärlden 😚😚🤗🤗
    Biggeros

    2016-11-29 | 23:30:10
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • FREEDOMtravel säger:

    Åh hjälp vilken dramatisk resa du varit med om! Vilken tuff upplevelse, både för dig och den runt om! Skönt att du hade din stöttande man! Också fantastiskt skönt att du mår bättre, och inte minst att se ett inlägg här igen!!! Kramar

    Svar: Tack min vän det värmer!! Jag vet inte hur mycket jag har funderat på att skriva och berätta i ett inlägg om min sjukdom. Jag har inte orkat. Nu känner jag mig starkare och allt känns mycket bättre. Så nu ska jag ta tag i bloggvärlden. Tack för att ni finns och tänker på mig. Kram😚😚
    Biggeros

    2016-11-30 | 05:33:37
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Marie säger:

    Tack gode gud att du är bättre.jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv min kära lilla dotter tack för att du blivit bättre. Vad roligt att du är tillbaka till din fina blogg.snart kommer vi till dig Jennifer och jag efter Jul.underbart jag älskar dig mycket puss o kram Mamma

    Svar: Jag är på G och jag gör mina PW varje dag. Det känns bra att det går på rätt håll!! Jag ser fram emot när ni kommer. Då firar vi Spansk Jul. Kram på dig😚😚
    Biggeros

    2016-11-30 | 08:29:04
  • Anette Hjelmberg säger:

    Men milde tid så dramatiskt. Skönt att höra att du håller på att återhämta dig. Förstår att du varit riktigt illa däran. Välkommen tillbaka ❤

    Svar: Nu mår jag mycket bättre. Tänk vad kroppen kan rehabiliteras snabbt ☺☺Nu är det bara att ta friska och raska steg framåt. Kram på dig😚😚
    Biggeros

    2016-11-30 | 11:38:10
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se/
  • Marie säger:

    Och jättemycket tack till din fina starke man som var vid din sida och stöttade dig hela tiden
    Tack käre svärson kram båda två från Mamma o svärmor

    Svar: Han är min hjälte!! Tänk vad man känner varandra väl och kan läsa varandras tankar efter att varit ett par i 28 år. Han såg vad som besvärade mig och han visste hur han skulle tackla det. Visst är jag glad för min man. Kram på dig med😚😚
    Biggeros

    2016-11-30 | 11:42:51
  • Jessica Högberg säger:

    Så skönt att höra ifrån dig! Vilken otäck resa men skönt att den nu går åt rätt håll. Var rädd om dej så hörs vi när du orkar!❤
    Hälsa din fina man!

    Svar: Tack så mycket Jessica för de fina orden!!Nu går det bara framåt. Jag försöker att gå en PW varje dag. Sedan lite annan terapi för hjärnan. Såsom läsning, spansktalande språkkurs och målning. Vi hörs av och håller varandra uppdaterade min fina bloggvän🤗🤗
    Biggeros

    2016-11-30 | 11:50:08
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Vilken pärs du varit med om!
    Skönt att ha stöd i mannen.
    Så glad att du känner dej bättre, läsningen var lite chockartad.
    Krya på dej!

    Svar: Jag förstår det. Det tog mig flera veckor att komma tillbaka till mitt riktiga jag. Min man har berättat mycket under sjukdomsförloppet som jag inte alls har ett minne av. Jag har inte fått några men eller så. Bara dålig fysik då högt blodtryck uppdagades och förhöjd kolesterol. Det är ju vanligt. Jag har tur att ha en stöttande man☺Tack för din omsorg och vi hörs igen. Kram
    Biggeros

    2016-11-30 | 11:54:42
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Anna, New York - My Bite of the Big Apple säger:

    Men snälla vännen, hjälp, vilken fruktansvärd pärs du varit med om! Vilken otrolig tur att du fått rätt hjälp och att du haft din fina man vid din sida.

    Så underbart att se dig vara tillbaka igen. Jag skickar mina varmaste "bli stark igen"-kramar genom cyberrymden!

    Svar: Tack min fina bloggvän!!Jag är lyckligt skattad att ha en sådan stöttande man🤗🤗
    Tack för dina "blistarkigenkramar"
    Nu är det bara till att kämpa på och se framåt🖒Kram på dig
    Biggeros

    2016-11-30 | 21:41:19
    Bloggadress: http://www.newyorkmybite.com
  • Amanda Jona [SPONTAN] säger:

    Nej usch alltså, vilken vidrig upplevelse. Stor kram på dig!

    Svar: Tack min fina!Nu är det bara till att kämpa vidare. Kramiz 🤗🤗
    Biggeros

    2016-11-30 | 21:49:49
    Bloggadress: http://spontan.blogg.se
  • ullie säger:

    men snälla rara va har du råkat ut för!!1 Tack gud att du har piggat på dej så mycket
    man förstår verkligen att mannen är en klippa i dessa stunder att de orkar!
    Glad att du är piggare o här igen Stor kram

    Svar: Vilken guldklimp till man. Man får inte glömma bort de som står vid sidan om och stöttar. Mycket värt. Nu är jag på fötterna igen och samlar krafter. Tack för dina fina ord. Kramiz🤗🤗
    Biggeros

    2016-11-30 | 22:23:45
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Ama de casa säger:

    Men oj, oj, oj... Verkligen läskigt, och skönt att du tog dig igenom detta tillsammans med ditt stora stöd, mannen din. Guld att ha honom vid din sida när det blev så läskigt...
    Skönt också att sjukvården i Spanien är så himla bra!

    Största KRAMEN till dig, och fortsätt nu bara framåt som du gör så ordnar sig allt!

    Svar: Jag hade tur att jag befann mig i Spanien när jag blev sjuk. Jag fick en jätte bra vård med bra personal. Akutvårdsavdelning var AO och kom in direkt utan väntetid. De behöll mig länge på sjukhuset och skickade inte hem mig i första taget innan jag var färdigblandad. Du har väl även erfarenheter av den spanska vården, Ama🤗🤗Sedan hade jag en stark man vid sidan om mig hela tiden så jag kände mig trygg. Kram på dig och tack för din omsorg😙😙
    Biggeros

    2016-12-01 | 04:24:51
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet säger:

    Massa krya på dig kramar 🌸

    Svar: Tack min vän för din omtanke 😚😚Kram
    Biggeros

    2016-12-01 | 10:48:10
    Bloggadress: http://sofiawerlin.se/
  • Eva`s blogg säger:

    Oj det gör mig ont att läsa om att du haft det så eländigt din stackare där, men din man är ju enorm :) o allt är bra nu eller bättre o nu går det fram jag har tänkt så mkt på dig o undrat :) men tack för att du orkar visa dig stor stor kram till fina dig <3

    Svar: Man får inte glömma bort den eller de som står bredvid och stöttar. Min man är enorm❤❤❤Nu kan allt bara bli bättre och så glad jag blir att så många har haft mig i åtankarna. Kram på dig min fina vän😚😚
    Biggeros

    2016-12-01 | 10:55:26
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ami säger:

    Men så hemskt! Din stackare!
    Förstår verkligen att du är glad att du hade din man vid din sida hela tiden!
    Nu hoppas jag att du snart känner dig helt bra!
    Stor kram till dig!

    Svar: Jag är lycklig lottad att ha en man som min. Han gav inte upp en gång utan pushade mig. Jag kämpar på och det går framåt min vän🖒😉Kram tillbaka
    Biggeros

    2016-12-01 | 11:13:11
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Milde tid vilken hemsk höst du har haft. Skönt att det värsta ligger bakom er nu och att du kan få tillbaka dina krafter.
    Jag har tänkt på dig lite då och då. Undrat om du slutat blogga eller hittat på något annat. Jag skickar en massa varma kramar till dig. Tag väl hand om dig nu

    Svar: Tack för dina tankar som har rört mig!! Jag är på bättringsvägen och samlar på mig energi min vän🤗🤗Nu är det värsta över och jag försöker tänka positivt. Så härligt att se dig åter på min blogg. Kram
    Biggeros

    2016-12-01 | 13:09:14
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Znogge säger:

    Men vilken pärs du har gått igenom! Skönt att det värsta är över och att du är på bättringsvägen. Men det tar tid att hämta sig efter en så pass allvarlig sjukdom och krafterna återkommer inte i en handvändning. Bra i alla fall att ditt blodtryck uppmärksammades även om det inte hade med sjukdomen att göra.

    Var rädd om dig!

    Kram

    Svar: Tur i oturen som man brukar säga Znogge🤗🤗Att det höga blodtrycket och förhöjda kolesterol värdet uppdagades. Nu är det bara till att samla krafter och bli människa igen.Tack min vän och kram 🤗🤗
    Biggeros

    2016-12-01 | 18:11:18
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Petra Olsson säger:

    Men käre vän vad är det jag läser 😳Vilken jäkla otur du haft har tänkt på dig och funderar vart du tagit vägen ❤️Skickar en stor kram och var rädd om dig jättekul att du är tillbaka och vilken underbar man du har ❤️

    Svar: Huvudsaken jag är återställd och känner mig mycket bättre=) Utan min man hade jag nog inte varit där jag är idag. Han är en klippa!! Kram på dig och vi hörs snart igen😚😚
    Biggeros

    2016-12-01 | 22:31:52
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Eva – People in the Street säger:

    Men fy vilken obehaglig upplevelse! Jag är så glad att du mår bättre nu och att du förhoppningsvis kan lämna detta trauma bakom dig.
    Så skönt att höra att du har så stort stöd av din man, det är så viktigt en sådan här gång.
    Stor varm kram till dig <3

    Svar: När något sådant här händer en så ser man verkligen vem som ställer upp. Min man var min duktiga samarit. Han skötte sig lika bra som de andra. Jag fick väldigt bra vård och är tacksam att allt sköttes inom så kort tid. Sedan att jag fick allergisk reaktion det är kanske inte så konstigt så mycket antibiotika som jag fick. Jag är väl tydligen allergisk mot 3 sorters. Här är det tvärtom att de vill inte skicka hem någon innan noggrann utredning och behandling. Jag ville ju bara hem efter nästan 3 veckors vistelsen på sjukhus. Nu hämtar jag andan, nej nu ska jag bara få bättre kondition och sänka blodtrycket och kolesterolet 🤗🤗Jag är på G. Kram och trevlig kväll
    Biggeros

    2016-12-07 | 19:23:13
    Bloggadress: http://peopleinthestreet.se/

Kommentera inlägget här: