biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Traje de flamenca

Kategori: Spaniens Jerez

 

"Gitana  Andalusia"

 Traje de flamenca ( "flamenco dräkt") eller traje de gitana ( "Gitana klädsel") är klänningen som traditionellt bärs av kvinnor på Ferias (festivaler) i Andalusien, Spanien. Det finns två former: en som bärs av dansare och den andra är en Dags klänning.

 
 
 
 
 
 
 

Dags klänningen är kroppsnära till mitten av låret, och sedan fortsätter den i flera lager av volanger till ankeln. Moderna tolkningar av stil är svårt att gå närmare in på och för att inte tala om dansen. Dansarnas version blossar därför ut  lite  högre upp  på höften för att tillåta frihet. 

 
 
 
Sedan kan man även bära hatt på Ferian om man rider till häst. Stiligt värre.
 
 
Frisyren är även en viktig fråga. Ska håret vara uppsatt i knut eller helt enkelt utsläppt och ledigt???
 
 
 
 

Båda versionerna är klädda med lager av volanger på både kjol och ärmar. Klänningen är typiskt färgglad, oftast i svart, röd eller och kan vara antingen slät eller mönstraD. Den mest kända är den polka prickade Traje de Lunares. 

Traditionellt är outfit en sjal (Manton de Manila) som bärs över axlarna. 

 
 
En riktigt originell klänning som säkert är uppsydd på ägaren "Rosas" begäran. Hon valde att inte bära en Manton de Manila.
 
 
Den traditionella dansaren  bär håret i en bulle prydd med blommor och eventuellt en dekorativ hår kam.
 
 
Har precis kommit hem från att ha varit ute och dinerat en god lunch. Nu tar jag en liten siesta som man oftast gör i Spanien.
Hasta pronto las amigas!!!

Kommentarer

  • Marie säger:

    Gud vad fina klänningar,det är en ren fröjd att titta på, kram Marie

    Svar: Visst är de vackra dessa olika klänningarna:)) kram
    Biggeros

    2016-05-07 | 17:50:50
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag tycker som sagt att de är underbara! Av de du har valt att visa så är den svart med blommor och vita volanger en som jag själv skulle kunna bära. Samt "Rosas", den var lite modernare. Fast jag gillar ju klassiskt.

    Men jag har en känsla av att det blir tyget som får avgöra en del hur klänningen till slut kommer att bli!

    Ha en underbar fiestahelg!Kram

    Svar: Rosas klänning är jätte fräsch även de svarta. Jag gillar även den beige prickiga. Svårt. Jag tycker de flesta har potential. Jag vill gärna ha mycket rosa och även svart i min klänning. Trevlig kväll min sköna÷))
    Biggeros

    2016-05-07 | 21:16:04
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Vad roligt att få veta mer om dessa vackra klänningar. Och den sista klänningen var verkligen extra snygg och Rosa bar upp den så tjusigt.
    Skönt med siesta! Kan tänka mig att det var en god och innehållsrik lunch.
    Stor kram och trevlig kväll.

    Svar: Jag blir även klokare av all fakta÷)) De är så snygga så jag har lite beslutsångest. Trevlig kväll till dig med. Kram
    Biggeros

    2016-05-07 | 21:21:12
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Aha, beslutsångest! Det innebär att vi snart får se dig i un traje de flamenca! Vi har redan fått se Annica i Sevilla i sin fina klänning.

    Rosas klänning är nästan lite svensk, faktiskt!

    Själv vacklar jag. En svart är ju så snyggt, rött favoritfärgen, guld passar mig...
    Du ser, jag plockar färgerna ur den sjal, el pico, som jag redan har: http://solsomsol.blogspot.com.es/2015/10/kladd-for-fest.html

    Svar: Rosas klänning är väldigt våraktig och fräsch!! Vi får väl se i framtiden om det blir en fin klänning÷)) Jag får gå in och kika på din sjal min vän. Jag har inte sett Annikas klänning. Spännande att se. Ha en riktigt fin afton. Kramiz
    Biggeros

    2016-05-07 | 22:10:50
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • BP säger:

    Här fick jag mig en reäl och verkligen intressant lektion om Flamenco dräkter. Helt otroliga konstverk måste jag säga och att de kostar en förmögenhet har du ju redan skrivit.

    Personligen tycker jag att Rosas dräkt var den absolut vackraste och mest innovativa.

    Men kan du tänka dig att gå omkring i en sådan skapelse - troligen med korsett under - i värmen...

    Svar: Detta årets Feria har varit sval så det hade passat mig förträffligt. När det är riktigt varmt så blir det nog varmt under dagen. För mig blir det nog en rosa färgad med svart. Vi får väl se när det blir. Som sagt så tycker jag även om den beige prickiga. Tänk att ha ett par stycken att byta emellan om man inte kan bestämma för just en. Trevlig kväll=))
    Biggeros

    2016-05-07 | 23:03:46
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Ghugge säger:

    Vackra kvinnliga klänningar! Ser verkligen fram emot att se vilken du väljer..!
    Ha det fint!
    Kramen👏


    Svar: Jag tycker om den svart/ röd blommiga, beige prickiga och även Rosas klänning. Jag vill nog inte ha någon ärm för det blir så varmt. Visst är de vackra. Svårt att välja. Kram Ghugge och trevlig kväll.
    Biggeros

    2016-05-07 | 23:27:23
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Anette Hjelmberg säger:

    Så många tjusiga kreationer. Du tänker alltså införskaffa en? Det blir spännande att se.

    Svar: Jag får se om jag skaffar en klänning och när. Man blir ju lite sugen. Ha en trevlig söndag😚😙
    Biggeros

    2016-05-08 | 08:46:06
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Dom är verkligen vackra dom där klänningarna! Här springer det också omkring en massa tjusiga damer och urgulliga småflickor i dessa fantastiska skapelser nu. Sista dan för Feria de Sevillianas idag. Förut hette den Feria de Mayo, men dom har tydligen bytt arrangörer... Festen ser i alla fall precis likadan ut som tidigare år :-)

    Svar: Då har ferierna pågått samtidigt÷)) Visst är de vackra alla från små till äldre. Det är även den sista dagen på ferian här. Här spöar det i backen. Hela veckan har varit ett riktigt busväder. Inget bra år alls. Vi får se när vindarna vänder. Ha en trevlig söndag.
    Biggeros

    2016-05-08 | 09:26:39
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Vilka fantastiska klänningar som verkligen framhäver figuren hos bärarna!

    Svar: Även om man inte har en super figur så finns det många knep att komma i ett sådan klänning. Alla sätt är bra....
    Biggeros

    2016-05-08 | 10:58:58
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • FREEDOMtravel säger:

    Vackert och exotiskt! Jag förstår att man behöver lite mer rörelsefrihet när man dansar! ;)

    Svar: Annars blir det nog stelt i ett sådan kroppsformad klänning. De är jätte snygga!!Kram
    Biggeros

    2016-05-08 | 12:21:19
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Jessica Högberg säger:

    Vackra är klänningarna!

    Svar: Otroligt vackra klänningar!! Kanske någon faller i din smak😘Kram på dig
    Biggeros

    2016-05-08 | 23:34:52
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: