biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

señora de la limpieza

Kategori: La Casa

 
Igår ringde det på vår port utanför vårt hus och där stod en mycket propert dam. Hon sade att hon städade ett antal hus i samma område och hade gjort det i 4 år. Jag försökte säga på min "knackiga" spanska att jag inte behövde någon städning i huset. Jag sade även att jag kanske ville ha det i framtiden för att inte vara för ofin. Damen fortsatte att pladdra oavbrutet på en snabb spanska. Hon var väldigt social på så sätt att hon ville pocka på mig hennes tjänster. Hon erbjöd även att laga typisk spansk mat. Det lät ju inte så tokigt ändå.
 
 
 
Jag sade även att jag är Ama de casa och kan städa själv. Vad annars ska jag göra när jag går hemma??? Visst kan hon få putsa mina fönster 1 gång i månaden. Jag har många fönster. Det är tråkigt att putsa fönster. Annars tycker jag om att städa i min ensamhet. Nu vet jag att det blir en hel del byggdamm efter snickarna som måste tas bort. Dammet söker sina egna vägar och lägger sig som en tunn matta överallt.
 
 
 Äntligen har min ros slagit ut. Den är korallfärgad och är så vacker. Jag älskar rosor.
 
 
Sedan har jag köpt denna stora kruka som ser lite antik ut. Den har jag placerat på terassbordet. Den här växten ser lite ut som barrväxter och ska småningom få fina blommor. Ska bli väldigt intressant.
 
 
Nerum Oleander blommor för fullt
 
 
Båda två. Vi ska bara tillföra mer sten i krukorna för de vill gärna välta åt ena hållet när det blåser. 
Här kan det blåsa rejält.
 
 
De blålila färgade Klematiserna blommor även för fullt.
 
 
 
Japp, då var det dags igen för regn 
 
 
Det är nog bäst att jag tar på mig mina klarröda stövlar så jag inte blir blöt om fossingarna.
Tjingeling!!!

Kommentarer

  • Ami säger:

    Oj, det verkar nästan lite misstänksamt med den där så kallade städerskan....Jag hade aldrig vågat släppa in henne!
    Men vilka fina blommor du har i trädgården :)
    Kram

    Svar: Jag tycker heller inte om att släppa in någon jag inte känner. I så fall får jag prata med grannen som har henne som städerska. Vad hon sade. Ja, nu börjar blommorna ta fart i all regn. Ha det bra:))
    Biggeros

    2016-05-10 | 09:55:25
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Decdia säger:

    Så fint ni har det! Jag hade kunnat ha städhjälp, fast jag hade säkert för-städat bara för att slippa skämmas. Haha!

    Svar: Jag tänker precis så. Jag tycker om att städa:) Kanske inte putsa fönster och stryka. Tack min vän för din fina kommentar. Kram
    Biggeros

    2016-05-10 | 09:59:29
    Bloggadress: http://www.decdia.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Åh fy! Pest eller kolera: städa eller släppa in en främlig som gör det?

    Jag löser det som så genom att städa så lite och så sällan som möjligt. Vilket syns... Men det finns mycket roligare saker än att städa - det blir ju skitigt på gång igen i alla fall. :D

    Svar: Vi är ju aldrig hemma så är det löst. Förutom denna sommar. Det skit som man inte ser har man inte ont av. Jag tror inte det blir någon städning av någon professionell. Jag tycker bäst om att städa själv:))) Det finns roligare saker som att gå ute i regnet och simma bort:///Sköt om dig
    Biggeros

    2016-05-10 | 11:49:35
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Netti Starby säger:

    Vad läskigt med den där städerskan ifall om hon inte var det på riktigt? Fina blommor du har :-D Kram

    Svar: Hon sa att (hon ) var det. Jag kan fråga grannen i värsta fall:)) Nu blommar det för fullt i regnet. Nu behövs solsken. Kram
    Biggeros

    2016-05-10 | 11:52:18
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Veiken säger:

    Oj, det är inte lätt att stå emot när man möts av en ändlös svada. Hoppas att du klarade det. Dina bilder visar att du har det otroligt fint omkring dig med alla fina arrangemang och blommor! Vi har sol i massor just nu så vi får väl skicka ner lite! :) Kram

    Svar: Ja, nu behöver jag lite sol. Det finns inte en chans att fly ut när hantverkarna är här:/Vi får väl se om hon förstod vad jag sa. Det kan bli missuppfattningar ibland. Tack för din fina kommentar. Kram på dig
    Biggeros

    2016-05-10 | 14:06:12
    Bloggadress: http://veiken.se
  • sandra. säger:

    Så himla fint ni har det :)
    Och konstigt att man bara knackar på och erbjuder såna tjänster liksom, men hon verkade snäll ändå :) kram

    Svar: Hon tillade att hon städar andra hus på området. Så jag tror hon är seriös÷))Lagom trädgård med en stor terrass. Jag trivs med det. Sköt om dig😚😙
    Biggeros

    2016-05-10 | 14:40:28
    Bloggadress: http://miinvardaag.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Jag hade sagt ja direkt 😉

    Svar: Det tror jag med att Du hade gjort, Jessica!! För de som Inter hinner med att städa eller tycker det är tråkigt. Ja, då finns det ingen tvekan om det. Ha det:))
    Biggeros

    2016-05-10 | 18:34:02
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Petra Olsson säger:

    Men det var en envis städerska:) hur länge har du bott i Spanien? låter så härligt.kramar

    Svar: Hon vill ha mer jobb antar jag:)) men hon verkade inte vara oseriös. Jag har bott här drygt i 3 år. Kram på dig
    Biggeros

    2016-05-10 | 19:46:01
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • linah säger:

    fint! <3

    Svar: Tack, snälla du!! Gulligt av dig<3
    Biggeros

    2016-05-10 | 21:37:06
    Bloggadress: http://nouw.com/afroeve
  • Ghugge säger:

    Åh, så söt du blev i dina röda stövlar (ler)!
    Om städerskan är seriös kan du ju anlita henne att ta bort byggdammet och putsa fönster. Svårt att veta..men kolla med grannarna först.
    Ni har det verkligen jättefint och rosen är helt underbar, jag älskar också rosor.
    Ha det fint vännen!😎🌹

    Svar: Jag ska faktiskt prata med grannen och fråga dem. Vi har rätt så mycket att städa bort efter snickarna och alla fönstren. Hon verkade inte oseriös. Visst är jag söt i mina röda gummistövlar:)) Godnatt och sussa gott:)))
    Biggeros

    2016-05-10 | 21:40:52
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Marie säger:

    Släpp inte in någon man vet inte vem det är städa själv o putsa fönster som själv lilla gumman.Jag städar och putsa fönster själ.

    Svar: Vi har ett helt hus med källare som måste städas från golv till tak från byggdamm. Så vi får se.... Jag får förhöra oss med våra Goa grannar. Godkväll och sov gott <3
    Biggeros

    2016-05-10 | 21:48:54
  • Ditte säger:

    Vilken envis dam! Och kanske ville hon sondera terrängen för andra mindre trevliga aktiviteter...
    Din trädgård är verkligen fin och jag tyckte mig se några passionsblommor där också.
    Och rosen är gudomlig! Vilken vacker färg och så fin i den blå krukan. Helt i min smak.
    Vi lämnade Stockholm tidugt i morse och det var så vackert väder, men när vi landade i Alicante regnade det en skvätt och dte kändes svalt jämfört med Stockholm. Hr har jag haft kofta på idag.
    Men nio stycken passionsblommor var utslagna så jag blev genast på bättre humör.
    Din nerium är också väldigt fin, tror dte är något fel på min för den har inga blommor....
    Kanske en undersökning i morgon.
    Däremot är våra midsommarpotais färdiga, odlade i krukor.
    Och jag tycker sist bilden är helt ljuvlig....
    Stor kram!

    Svar: Det är nog så att det är svalare i Spanien. Konstigt att det kan bli så. Här har det regnat varje dag. Jag ville bara vara ute nu när hantverkare jobbar inomhus. Drygt. Så roligt att mötas av utslagna passionsblommor och färdigodlade nypotatis. Så det blir midsommarafton firande i Spanien.... Vi brukar inte fira midsommar som man gjorde förr. Visst är den lille nasse gullig i sina stövlar. Godnatt och sov gott:))
    Biggeros

    2016-05-10 | 21:57:10
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Marie säger:

    Tel. skriver själv tyvärr. Så fina blommorna har blivit och den fina rosen. Städa o putsa dina fönster själv släpp aldrig in någon som erbjuder tjänster. Jag städar alltid själv. Det finns så mycket bedrägeri. Puss o kram Mamma hoppas det blir bättre väder hos Er
    Imorgon skall det bli sämre
    .

    Svar: Det är rätt så vanligt med att anlita städerska på området. Om jag bara försäkrar mig om att hon är seriös. Hon städar hos grannen och hos en del andra. Fönsterputsning hade varit skönt att få fixat:)) Blommorna växer i kanonfart. Sköt om dig och en stor kram
    Biggeros

    2016-05-10 | 21:58:07
  • BP säger:

    VA! Putsar du dina fönster en gång i månaden. Ooooops! Våra har tyvärr inte tvättats på... äsch, vi struntar i det tror jag.

    Perfekt med en städerska just nu - akta dig bara att hon inte - ja, du vet...

    Gillar din vägg förresten, riktigt snygg och cool!

    Svar: Nee, verkligen inte. Jag putsar dem 3-4 gånger om året. Så en gång i månaden är nog lite att ta i:)). Nu ska jag ta mig en funderare om helstädning efter snickarna är färdiga. Det smyger in damm överallt och luktar cement. Visst ska jag tänka på det som jag förstår vad du menar. Det är just därför jag måste fråga grannen om man kan lita på henne. God kväll och sov gott:))
    Biggeros

    2016-05-10 | 22:48:34
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • torrebloggen säger:

    Så fint du har i trädgården! Så fin rosen var, härlig färg.
    Din nya "antika" kruka var ju jättetjusig.
    Så gullig grisen var med sina röda stövlar!
    Ha det så bra!
    Stor kram!

    Svar: Jag tycker även krukan är antikt fin!! Rosen har en underbar färg:) Jag är väldigt svag för rosor. Tack, min vän för dina fina kommentarer. Idag visas en sol genom molnen:)) kram
    Biggeros

    2016-05-10 | 23:19:05
    Bloggadress: http://torrebloggen.wordpress.com
  • Sarah säger:

    Jobbigt när man inte blir av me en säljare :P

    Svar: Speciellt när hon pladdrar på en snabb spanska. Man hinner ju inte bryta av. Hon var ingen obehaglig person:)) Ha en bra dag
    Biggeros

    2016-05-11 | 08:55:23
    Bloggadress: http://CheerSarah.devote.se
  • Lena i Wales säger:

    Jag hatar att städa, men kan inte ta in någon för att göra det heller eftersom jag är hemma en hel del.
    Däremot tycker jag erbjudandet om matlagning låter mycket intressant, istället för att gå ut och äta!
    Ha det bra!

    Svar: Det är precis så jag känner. Jag arbetar inte så något måste jag ju göra. Sedan vet jag inte om jag tycker om att andra tar undan min skit. Fönsterputsning kan jag delegera ut till någon. Det är bland de tråkigaste som finns. Matlagning.... Det låter intressant, men nej. Ha det bra min vän
    Biggeros

    2016-05-11 | 11:14:20
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com/
  • Annica säger:

    Så mycket fina blommor och en väldigt söt liten gris ;)

    Svar: Grisen är urläcker:))Det är så roligt med blommor som tar sig. Tack:))
    Biggeros

    2016-05-13 | 07:41:20
    Bloggadress: http://annicaslivvidhavet.blogg.se
  • billiero60 säger:

    Fresh gay site
    http://yaoi.erolove.in/?info-dillan
    gay friendly hotels married gay men being gay gay tattoos desi gay

    Svar: :)
    Biggeros

    2016-08-07 | 05:30:35
    Bloggadress: http://arabgirls.adultgalls.com
  • ritaze4 säger:

    Modern net work:
    http://kyle.web.telrock.net

    Svar: 🤗
    Biggeros

    2018-04-18 | 06:16:37
    Bloggadress: http://bdsmgalls.net

Kommentera inlägget här: