biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Feria de Caballo 2016

Kategori: Spaniens Jerez

 
Jerez Horse Fair, Feria de Caballo är en av tre stora festivaler som hålls i en liten men perfekt formade stad i sydvästra hörnet av Andalusien. Men även om Sherry Festival och Festival Flamenco så är båda enormt viktiga händelser.
 
 
 
Det är ingen tvekan av vilken av de tre som är den främsta festival i Jerez de la Frontera - festivalen av hästen.
 
 
 
Det var redan 1264 som Alfonso X - "den vise" - avslutade återerövringen av staden. Som en evig påminnelse beviljade han två årliga tullfria mässor, en i april och den andra i oktober.
 
 
Vid medeltiden då hade festivalen utvecklats till ett tillfälle när herdar och bönder skulle föra sin boskap i staden. 1481 fanns lagstiftning om var de viktigaste händelserna skulle hållas.
 
 
 
Det var 1955 "Feria" då  Domecq Sherry familjen initierade idén om en festival som en hyllning till den framträdande plats av hästen i staden.
 
 
Det brukade vara så att romer skulle komma till Jerez mässor för att tjäna pengar genom underhållande med sina hästar. Numera lockar Feria del Caballo tusentals besökare från hela världen i maj.
 
 
Alla är uppklädda upp till öronen. Vilka fina kostymer som har betalats många gånger via lån. Om inte någon nära släkting eller kära( abuela) har sytt upp en klänning till ett rimligt pris. Priset får man snällt betala av resten av året.
Det är dyrt att ligga på topp!! Eller vill man vara fin får man lida pin.......
 
 
Gonzalez Hontoria Park, som omfattar 52.000 kvadratmeter, är platsen för de viktigaste händelserna - superb plats i alla dess former uppenbarligen där allt är centrerat.
 
Inte mig emot att äga just denna flamenco klänning....
 
Här kommer du att få se doma vaquero och doma classica - cowboy och klassisk dressyr, ridtävlingar, polo och fantastiska uppvisningar av vagn. Dessutom finns flamenco, tjurfäktning, ett tivoli och väl över 200 tält (casitas) - den traditionella spanska motsvarigheten till Fete tält. Där kan du njuta av massor av god mat och si claro naturligtvis många mucho glas sherry!
 
 
 
Hon ser inte ut som "spanjorska"
 
 
 
Idag kanske det blir en kväll på Ferian med vänner från Barcelona. För mig blir det bara ett besök av en veckas firande. Man orkar helt enkelt inte festa som förr..... Jag undrar varför....
 
 

 

Kommentarer

  • Petra Olsson säger:

    Hehe vilket festande.Så tjusigt och mäktigt det ser ut,kramar

    Svar: Det är bland de mäktigaste i Jerez÷))Ha en bra dag÷)Kram
    Biggeros

    2016-05-04 | 12:33:35
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jamen det är väl klart du ska ha en klänning! Du har ju till och med tre fester om året att klä upp dig inför så vad väntar du på!!!

    Den där första bilden på hästen mitt i skuttet var verkligen urläcker.

    Ähum... kan hästar skutta...?

    Hoppa-hoppa hästis... ♫ ♪
    Titta på hästen som skuttar från blomma till blomma, mamma!

    Svar: Finns det en visa om en häst som kan skutta?? Så då tänkte jag lilla Emma att du syr mig en rosa klänning. Du är så rolig och skämtsam tycker jag. Jag gillar det mucho. Kram på dig
    Biggeros

    2016-05-04 | 14:29:26
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det är något som gör att så fort jag kommer in på din blogg så börjar hjärnan arbeta i så lusteliga banor! Sorry! Eller så är det ditt fel. Beror på hur man ser det och vem man frågar. :D

    Kram

    Svar: Skyll på mig, Emma!! Jag tycker om dig så som du är min vän!!!
    Biggeros

    2016-05-04 | 15:19:50
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Veiken säger:

    Hästar och Flamenco, kan det bli bättre? Hållningen och kläderna gör både kvinnan och mannen. Läckert. Hmmm...jag undrar också varför man inte kan festa som förr ;) Kram

    Svar: Du undrar precis som jag varför inte man kan festa som förr, hihiVisst är de kvinnliga såsom manliga. Godkväll
    Biggeros

    2016-05-04 | 16:39:44
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Susanna säger:

    Vilka vackra bilder och hästarna är ju så fina. Vilka kläder och så vackert. Vad kul att få uppleva detta, kan tänka mig att det är en stor fest. Önskar dig en fin kväll.

    Kramen

    Svar: Men, tack min vän. Jag ska ha det super bra. Kram
    Biggeros

    2016-05-04 | 16:55:37
    Bloggadress: http://baralite.blogg.se
  • Therese Bjärstig säger:

    Åh vilka kläder, å det verkar vara riktigt trevliga festligheter! Önskar dig en trevlig kväll <3 KRAM

    Svar: Denna festlighet håller även på en vecka:)) kram
    Biggeros

    2016-05-04 | 19:24:26
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • BP säger:

    Vilka fantastiska biler du har tagit från ferian! Helt otroligt! Spanjorer är verkligen traditionsbundna å då får det kosta vad det vill.

    Men du, dessa polkagriskläder för kvinnor är inte alltid så dyra. Man kan köpa dom på onsdagar och söndagar på marknader i Benidorm;-)

    Svar: Visst kan du finna typiska röd/svart prickiga flamenco klänningar för rimliga priser... Vill man ha lite speciell och få uppsytt så kan det kosta en del. Ha det bra:))
    Biggeros

    2016-05-04 | 21:42:29
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Anette säger:

    Wow, vilka häftiga bilder.
    Den på "lilla gubben" i språng är så frän.

    Svar: Visst är bilderna färgglada:))))
    Biggeros

    2016-05-04 | 21:57:14
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Anette säger:

    Wow, vilka häftiga bilder.
    Den på "lilla gubben" i språng är så frän.

    Svar: Pippis häst är så fin!!! Ferian är så färggrann:)))kram
    Biggeros

    2016-05-04 | 21:58:16
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    Härliga bilder o fest o fest ja du vi orkar inte som förr, kan det bero på att vi blivit äldre? hi hi man uppskattar olika saker förr o nu ;) ha en fin dag kramen

    Svar: Man är klokare nuförtiden.😁😁😁Färgsprakande bilder.
    Biggeros

    2016-05-05 | 09:44:20
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Ja, dessa härliga ferierna. Allt för att göra livet till en fest. Ja, det kan man i Spanien!
    Ha det bra!

    Svar: Spanjorer kan festa till det Lena!! En annan orkar bara 1 dag😍😉Kram😙😙
    Biggeros

    2016-05-05 | 11:06:12
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Helt underbart! Och tack för att jag via dig med vackra bilder fick vara med.
    Även i Torrevieja är det "Feria" denna helg, men i år missar vi. Så jag är extra tacksam för dina bilder och rapport.
    Stor kram! Och fira lugnt!

    Svar: Härligt att du tycker det och på så vis kan bli lite nostalgisk. Ibland räcker man inte till. Här skiner solen och mina arbetare har kommit. Kram på dig😚😙
    Biggeros

    2016-05-05 | 23:40:56
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • torrebloggen säger:

    Vilka härliga bilder från Ferian!
    Här i Torrevieja firar vi just nu Feria de Mayo, som i år har bytt namn till Feria de Sevillianas. Den påminner väldigt mycket om er Feria de Caballo!
    Sista bilden var jättetjusig, var är bilden tagen?
    Trevlig helg!
    Kram!

    Svar: Jag vet att er feria pågår samtidigt. Jag måste bara kika in till din blogg och se på ditt inlägg. Bilden är tagen mitt i parken under all belysning=))Ha en trevlig helg och kram på dig😚😙
    Biggeros

    2016-05-05 | 23:48:09
    Bloggadress: http://torrebloggen.wordpress.com
  • Marie säger:

    Jättefina bilder Ferian är ett måste att uppleva det har jag fått med Er 2015. Tack för fin upplevelse puss och kram Mamma

    Svar: Du har så rätt!! Ska man se Jerez då ska man även uppleva Ferian÷)) Kram och en trevlig lördag.
    Biggeros

    2016-05-07 | 11:32:22

Kommentera inlägget här: