biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

T-Rex

Kategori: Min Blogg

 
Många undrar nog hur jag får tiden till att gå när jag bor på hotell så många dagar om året....
Svaret är enkelt.
Jag handarbetar väldigt mycket.
Fjolårets julklapp var sockar till samtliga familjemedlemmar. Alla de olika färger och olika typer av garnsorter. Jätte roligt. Visst är det lite trickigt att minska av och forma hälen, men efter 8 par sockar så är det görenkelt!!!!
Nu har jag även börjar att virka grytlappar och tabletter med trastyg av bomull. Ja, ni undrar nog vad det är för något?? Det är bomullstyg som har klippts ner till långa remsor av garn. Det färdiga resultatet blir styvt och kraftigt.
Jag har även stickat min första mössa på rundstickor och då även virkat en gråmelerad mössa.Nu håller jag på att sticka en rosa filt...
Jag tycker att det är väldigt rogivande att ha något att göra med mina händer. Man blir totalt nollställd och kommer in i en slags trans. Som sagt avstressande.
 
 Dessa sockar fick min ena dotter. Min andra fick ett par liknande men lite gult istället för rosa. 
Dessa blev en julklapp till min kära man. Det kan verkligen behövas att ha något varmt på fötterna när marmorgolvet är som kallast.
4 ggr i veckan underhåller jag mig med 45 minuter till en timme på gymmet. Jag intervallsspringer och PW på trademillen ca 30 minuter. Jag försöker att få igång pulsen och svettas som en liten gris. Vad jag har hört ska man värma upp innan man börjar med styrketräningen. Min dotter har tipsat mig om att träna biceps och triceps varannan dag ocg benövningar. Då kör jag magövningar varje dag såsom "plankan" 40 sekunder 4 ggr,  sidleds rakt fram. Då känns verkligen efter de sista noggrant räknade sekunderna. Hoppas nu att det kommer ge resultat.
Lagom är bäst!!
Slutlgen avslutar jag med stretching av de muskler som har tränats. 
 
Vad jag har märkt de senaste åren är att man har mer besvär med nacke, skuldror och axlar. Är det åldern?
Eller är det som man är otränad, belastar rygg och nacke felaktigt eller är det bara spänningar??
Jag försöker att tänka på att stretcha ut dessa partier minst 4 ggr i veckan. Då även göra vissa övningar men då inte glömma bort att man bör vara extra försiktig att inte böja huvudet kraftigt bakåt.
När jag var yngre förstod jag inte att folk ojade sig om att de hade bekymmer med rygg och nacke.
Idag hör man även att unga människor har problem. 
 
 
När jag var ung...så var man ute från tidiga morgon till sena kvällen. Man lekte röda vita rosen, kull, man byggde kojor, hoppade hage, tvist, hopprep, cyklade utan hjälm, sprang utan skor på asfalten, gjorde garnbollar, flätade nyckelringar och slutligen ropade ner Anette (kompisen) och undrade om hon ville vara med och leka.
Då fanns varken mobil, dator eller TV spel.
Då undrar ni ...... hur gammal är den där Dinosaurien......
 

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    Blev lite nyfiken när du skrev att du bor på hotell så mkt, men du bor väl permanent i Spanien? kul när man är duktig på det du gör o stickar, ja träningen blir lite olika hos oss alla pga ålder och att vi får ont i nacke o skuldror osv är betalning för allt vi gjort i livet förr & kanske inte alltid lyssnat till att göra det på *rätt* sätt. Jag ser det på mitt jobb idag, du är en klok kvinna vad jag förstår :) hoppas du får till din träning på bästa sätt för vi alla är ju olika :) skön söndag å kram

    Svar: Ja bor permanent i Spanien men följer oftast med min man på hans arbete runt om i Spanien samt en del andra länder:) Det stämmer säkert som du säger. Att man har fått sveda och värk från dåliga arbetssätt. Även många gånger dålig hållning. Det hoppas jag med att min träning ger syfte och att jag har karaktär att fortsätta själv. Många gånger är det bra att ha självdisciplin och mål. Trevlig söndag till dig med. Kram
    Biggeros

    2016-03-06 | 17:11:09
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Marie säger:

    En sådan söt liten 👧 flicka med katten Pussi kram Mamma

    Svar: Visst saknar jag den katten. Ja, den bilden var verkligen inte från igår. Kram÷)
    Biggeros

    2016-03-06 | 17:54:17
  • Znogge säger:

    Visst är det avstressande att göra något med händerna så det är väl därför jag fastnat i det här med målarböcker. Man går liksom helt upp i det och alla tankar skingras!

    Vilka trevliga och personliga klappar från dig. Kan tänka mig att det blev uppskattat.

    Kram och trevlig kväll!

    2016-03-06 | 19:21:23
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ghugge säger:

    Vilken härlig hobby och jag instämmer i att det är avslappnande att handarbeta. I mitt fall börjar jag varje höst med något men fotograferar objekten istället för att färdigställa dom, he, he. Jag har lyckligtvis en svärmor som stickar härliga strumpor och vantar till oss alla, helt underbart att värma sig med under vintern.
    Visst blir man stelare med åren så fint att sätta upp mål
    för sin träning som du gör. Ibland kör jag yinyoga för att motverka stelhet, mycket effektivt.
    Kämpa på vi hörs!|
    Kram

    Svar: Yin yoga. . Berätta mer om det. Jag har provat yoga och pilates. Det är något jag skulle vilja fortsätta med. Jag är lite likadan jag påbörjar och har bråttom att fotografera objektet innan det är färdigt. Känner väl igen mig÷) Jag tror att det är viktigt att sätta mål. Annars är det lätt att strunta i det hela. Trevlig kväll, kram
    Biggeros

    2016-03-06 | 21:51:37
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Yvonne säger:

    Så duktig du är med virknål och stickor. Med den träningen får du i dej massor av endorfiner ...................Du fick säkert i dej massor av morfin när du var och dansade ,så det räcker flera dagar.
    Roligt att du tycker om mina inlägg. God kväll! Kram!

    Svar: Jag hoppas att jag har fått lite endorfiner som räcker ett tag. Virkning har väl aldrig varit mitt favorit hanarbete men har blivit det på senare tid. Stickning och att sy har alltid varit mest intressant. God kväll, kram
    Biggeros

    2016-03-06 | 22:17:25
    Bloggadress: http://skningen.wordpress.com/
  • Sanna säger:

    Jag har aldrig kunnat varken sticka eller virka avundas dom som kan :) Önskar dig en fin dag, Kram

    Svar: Det är inte så svårt. Man måste bara ha tid och intresset, Sanna. Det är inte så svårt. Kram
    Biggeros

    2016-03-07 | 09:36:45
    Bloggadress: http://myfairytaleneverends.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Det låter som du är lika ung som jag :-)

    Svar: Ja, det kan hända att vi är i samma ålder. En väldigt bra årsgrupp tycker jag. Kram
    Biggeros

    2016-03-07 | 10:20:52
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ami säger:

    Visst är det bra när man har lite att göra :) En period stickade jag halsdukar. Men sockar skulle jag aldrig klara av. Duktigt av dig. Och jättefina ser de ut att vara, så jag förstår absolut att det var uppskattade presenter :)
    Ha en bra dag!
    Kram

    Svar: Jag tror samtliga familjemedlemmar var nöjda÷) Visst klarar du av att sticka sockar. De första paren är svårast. Kram
    Biggeros

    2016-03-07 | 11:51:53
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com

Kommentera inlägget här: