biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Skärselden

Kategori: Min Blogg

 
 
 
 
 

Stilla veckan

(eller dymmelveckan) är veckan som börjar med palmsöndagen och slutar i och med påskaftonen. Dagarna i stilla veckan har alla olika namn, bl.a. torsdagen som kallas skärtorsdagen.

Att torsdagen i stilla veckan heter skärtorsdag har vare sig med färgen rosa eller med knivar att göra. En äldre betydelse av verbet ”skära” är rena och finns med i t.ex. uttrycket ”skärselden” – den renande elden.

Ordet ”skär” i skärtorsdagen syftar på att Jesus (enligt evangelierna) tvättade lärjungarnas fötter just på denna dag:

 
 
Jag har nog inte funderat så mycket varför torsdag har fått Skär torsdag till namn. Jag vet bara att som liten tog man kvasten under armen och en kaffekanna i handen. Innandess satte man på sig mammas färgsprakande förkläde/ sjalett och satte färg i ansiktet. Förberedelsen veckan innan var intensiv genom att pränta påskkort som skulle räckas över till samtliga påskfirare. 
Jag vet inte hur ni gör för att förbereda påsken, men min blir ganska så lugn.
 
 
Jag ser fortfarande inga blomster på mina påskliljor.
De kommer väl lagom tills nästa vecka då jag ska vara bortrest.  
Idag skiner solen, så idag behöver man solglasögon som skydd.
Ha en bra " renande elden dag"

Kommentarer

  • Therese Bjärstig säger:

    Ja jag gick påskkärringar som lite på skärtorsdagen i mormors förkläde och med huckle på... Önskar dig en härlig påsk ❤️🌷🐣

    Svar: Det var tider när man gick påskkärring:)) Nu är man bara en kärring. Trevlig Påsk min vän
    Biggeros

    2016-03-24 | 14:26:27
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • wiolettan säger:

    Blåkulla får vara för min del denna påskhelg, har inte tid eller ork. Men, däremot ska vi ha några vänner här hos oss, alltid trevligt att träffa släkt och vänner.
    Vi har inte påskpyntat detta år, men huvudsaken är att vi får umgås.
    Typiskt att blommorna ska bli som vackrast då du inte kan njuta av dom.
    Ha en bra dag du med och sköt väl om dig.
    Varm kram!

    Svar: Jag tror att påskpynt har avtagit. Förr gick barnen påskkärring och man dekorerade äggen och pyntade riset. Nu blir det påskmat på bordet. Det är mysigt att få lite släkt och vänner på besök. Ha en mysig Påskhelg min vän. En stor kram
    Biggeros

    2016-03-24 | 15:01:31
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Marie säger:

    Vi vill önska Er båda en riktigt Glad Påsk, med fint väder och god mat. Puss och kram Mamma o Håkan.

    Svar: Glad Påsk och en riktigt fin helg med god mat och godsaker. En stor kram till er båda
    Biggeros

    2016-03-24 | 15:08:50
  • FREEDOMtravel säger:

    Tvätta fötter-dagen alltså, det var intressant :)

    Svar: Ja, inget dumt namn faktiskt. Igår blev inga fötter tvättade... Kanske i sanden då. Det får bli ett renande fotbad idag. Ha en riktigt mysig fredag och Glad Påsk:)
    Biggeros

    2016-03-24 | 15:32:47
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Veiken säger:

    Det blir inget påskfirande här. Det finns så mycket annat! Jag önskar dig en Glad Påsk. Kram

    Svar: Jag vill önska dig en mysig högtid med god mat min vän. Kram
    Biggeros

    2016-03-24 | 16:22:23
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Vilka häxor du har hittat! :D

    Vet du, vi har inte ett endaste litet påskpynt! Inte ett ägg ens en gång!

    Svar: Man finner inte så mycket här i påskdetaljer (utbud) som det finns i affärerna i Sverige. Jag har lite sparat från Sverige. Thats IT. Det gör ingenting!! Imorgon ska vi äta lite påskmat. Idag blir det Lax på menyn. Glad Påsk min vän
    Biggeros

    2016-03-24 | 20:32:24
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Ja, stilla veckan är det men den har gått ganska obemärkt förbi eftersom vi varit i Thailand.
    Här hemma blir det också en lugn påsk. Och jag hade idag en tanke med en tur till Blåkulla, men jag var lite trött på att flyga efter gårdagens resa hem från Bangkok.
    Dina påskliljor kanske inväntar rätt form och de dyker nog upp i form av knoppar och blommor nästa vecka. Och fina blir de.
    Kram från mig och Glad Påsk änskar jag dig.

    Svar: Jag kan ju hoppas att blommorna står sig lite längre så jag hinner få ta del av dem. Det förstår jag att det blir en Stilla och lugn Påsk för din del. En stor kram på dig
    Biggeros

    2016-03-24 | 21:11:08
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • BP säger:

    Min engelska make och jag diskuterade just Skärtorsdagen och dess namn idag och kom inte fram till nå't användbart. Åsså kikar jag in här och får förklaringen. Tackar för den du:-)

    Svar: Jag har även undrat varför man har döpt torsdag vid namnet " Skär" torsdag. Google är bäst!!! Trevlig Påsk min vän!!!
    Biggeros

    2016-03-24 | 23:27:26
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Anette säger:

    Här är det inte mycket till påskfirande, till skillnad från medelhavsländerna. Påsk i Italien är en annorlunda upplevelse, i Spanien likaså förstår jag.
    Dina påskliljor verkar inte ha förstått att påsken är tidig i år.
    Glad påsk :)

    Svar: Glad Påsk min vän!!
    Biggeros

    2016-03-25 | 08:25:29
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Anette säger:

    Här är det inte mycket till påskfirande, till skillnad från medelhavsländerna. Påsk i Italien är en annorlunda upplevelse, i Spanien likaså förstår jag.
    Dina påskliljor verkar inte ha förstått att påsken är tidig i år.
    Glad påsk :)

    2016-03-25 | 08:25:29
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Anette säger:

    Här är det inte mycket till påskfirande, till skillnad från medelhavsländerna. Påsk i Italien är en annorlunda upplevelse, i Spanien likaså förstår jag.
    Dina påskliljor verkar inte ha förstått att påsken är tidig i år.
    Glad påsk :)

    Svar: Det är tydligt att mina påskliljor från Merida inte blommar. Här firas det hela veckan i Spanien. Vi firar heller inte påsk så mycket. Imorgon blir det lite påskmat. Glad påsk på dig:)
    Biggeros

    2016-03-25 | 08:25:51
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    God morgon ...ja jag såg en program där dem pratade om allt i påsk varför vi firar osv intressant, idag mår jag bra igår magsjuk usch... hoppas du får en fin påsk med din man :) stor kram å GLAD PÅSK

    Svar: Så, skönt att du mår bra idag:) Usch, maginfluensa är så jobbigt att ha. Visst är det intressant att få lite info hur andra firar påsk. Här i Spanien är det en väldigt helig vecka då familjen och släktingar umgås flitigt. Ha en mysig påsk gumman
    Biggeros

    2016-03-25 | 09:30:13
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Vår påskhelg blir ganska så lugn den med och planerna delvis förändrade. Influensan har slagit till hos många men vi gör det bästa av saken.

    Önskar dig en fin påskhelg!

    Kram

    Svar: Man får göra allt till det bästa. Bra Tänk!!Ha en mysig Påsk, min vän
    Biggeros

    2016-03-25 | 13:53:33
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Jessica Högberg säger:

    Resten av dagarna då,😉

    Svar: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stilla_veckanDet är bara palmsöndagen, långfredag och påskafton som har en kristen betydelse med gudstjänster.. Annars finns det dagar som heter: Blåmåndag, vita tisdag och dymmelonsdag. Glad Påsk
    Biggeros

    2016-03-25 | 15:07:12
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: