biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Plaza

Kategori: Spaniens Mérida

 Många torg i Spanien har fått namnet Plaza España.
Även detta torg i Merida.
Här finns många sittmöjligheter.
Även finns det en elegant fontän som jag är så förtjust i.
 
Since the beginning of this square, in times of the Catholic Kings, it has been a market place with pillars or fountains with running water. It has also been used as a platform for theatre performances, an arena for corridas, a scenario for executions, masquerades, luminaries, cañas games and processions.
Ayuntamiento
 
This is where the townspeople received the monarchs and members of their family during their royal visits and they also declared their loyalty to a king when he ascended the throne or where they mourned over a deceased king. Government buildings have been added to this big rectangular square since the beginning of the Modern Ages until now.
Detta är ett vanligt beteende av storkar att lägga sitt näste högt på ett hustak/torn
 
The current aspect of the square shows a neo-baroque marble fountain from the end of the 19th century, made at the workshop of Germano José do Salles in Lisbon. A pedestal comes out of a big round pond with cupids blowing on cornucopias sitting on dolphins. This pedestal holds two small ponds, which look like two round trays, profusely decorated with plant motifs. At the top there is a Corinthian capital. The preserved arcades are the result of several reforms.
 
China palace
 Concathedral Santa Maria
 
 Circulo Emeritense
Den smala gågatan utgår från Spanska torget och grenar sig. Du kan gå via den till bl.a Amfiteatern, Palace Diana, andra sevärdheter och Paradores hotell som förr var ett gammalt sjukhus.
 
Franco lät ta vara på gamla historiska byggnader och renoverade dem till hotell. Kedjan heter Paradores.
 I med det att vi bor mycket på Melia hotell kedja, så finns det även ett fem stjärnigt på Spanska torget. Nära och bra. Nu bor vi på  Tryp Medea som ligger 20 minuters gångväg från city.
 
Nu ska jag inte terra er mer om spanska torg och dylikt....
Ha en fortsatt bra dag och  ta vara på er😇😇

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    God morgon ...vackra byggnader jag tar ofta bilder då vi är i Grekland gillar det :) förstår att du bor där du bor :) njut av dagen kram

    Svar: Man njuter i hela kroppen när man ser dessa vackra romerska byggnaderna och figurer. Det finns en hel del i Grekland. Vi var på Akropolis för exakt 10 års sedan. Underbart!!! Ha det bra, gumman:))
    Biggeros

    2016-03-16 | 09:10:28
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Trevliga inlägg om Mérida. Där har jag faktiskt aldrig varit.
    Ha det bra!

    Svar: Här i Merida finns mycket från romartiden och bevarat i ett skapligt skick. Mycket att skåda, Lena. Trevlig dag:))
    Biggeros

    2016-03-16 | 10:03:35
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Decdia säger:

    Palace Diana låter verkligen som ett ställe för mig, jag hoppas att det är riktigt snyggt. Hihi!

    Svar: Det är ett palats/tempel som heter så och naturligtvis vackra skulpturer. Något för dig, min vän:))))
    Biggeros

    2016-03-16 | 10:10:33
    Bloggadress: http://www.decdia.blogg.se
  • Anette säger:

    Jag gillar också alla dessa fina byggnader. Det är ganska likt Italien, där jag spenderar en hel del tid.
    Ser att du har en kategorirubrik som heter Sturkö, är du från Karlskrona? Det är jag :)

    Svar: Jag är från Stockholm men bott på Sturkö länge. Däremellan har vi rest. Min dotter bor kvar i Karlskrona. Det kan jag tänka mig att det är likt Italien. Har du bostad i Italien? Ha en bra dag=)
    Biggeros

    2016-03-16 | 10:44:29
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Therese Bjärstig säger:

    Åh så underbart det det ser ut!!! Själv stampade jag igenom en snödriva utan för sjukhuset här i Luleå för att komma till en framtinad bänk där jag druckit kaffe och njutit av lite vårsol i väntan på att få besked att allt gått bra för mamma. Kram!

    Svar: Jag vistades i Luleå hela sommaren i fjol. Det var min första gång att besöka Norrbotten. Tänk var vissen man är på att åka runt och semestra i Sverige. Sverige som har en sådan vacker natur. Frys inte utan tänk på värmen som är snart på väg. Kramiz
    Biggeros

    2016-03-16 | 12:58:55
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Carita säger:

    Ja, nu blev nog längtan efter sol och värme också hit till Norden ännu större än den var :-)
    Hittade hit via Lena i Wales-blogg.

    Svar: Så, roligt Carita!! Du är välkommen åter att kika in på min blogg. Det är faktiskt så jag har gjort. Just att få tag på dessa roliga och intressanta bloggar som jag nu har funnit. Jag tittar gärna in på din blogg. Kram
    Ps. Skickar lite sol från Spanien =))
    Biggeros

    2016-03-16 | 14:39:06
    Bloggadress: http://debutsky.wordpress.com
  • Veiken säger:

    En riktig trevlig rundvandring på spanska torg! Dessutom riktigt fina bilder! Kram

    Svar: Tack min vän!! Det finns ett par sådana spanska torg runtom i Spanien. Lätt att komma ihåg÷) kram
    Biggeros

    2016-03-16 | 14:44:02
    Bloggadress: http://www.veiken.se/
  • Ditte säger:

    Vad trevligt att få vandra runt i Merida med dig. Här har jag inte varit, men jag tycker mycket om dessa gamla byggnader och miljöer.
    Jättefina bilder som förstärker det hela.
    Plaza Espana finns lite här och var i de spanska städerna och det är ju ett passande namn på ett trevligt torg.
    Kram och tack för rundturen.

    Svar: Så lite så, Ditte. Roligt att du tycker om det du ser. Det är alltid en annan sak att vara på plats och se helheten. Det är roligt som sagt att man gör ett utbyte av miljöer sinsemellan. Ha det bra, kram
    Biggeros

    2016-03-16 | 16:29:20
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Znogge säger:

    Torg med äldre vackra byggnader och en lika vacker fontän gör mycket för staden. Så några uteserveringar och trivseln är nästan i hamn. Många svenska städer kan vara lite tråkiga på den punkten.

    Jag började med tuschpennor men har nu köpt Faber Castells "Polychromos" som är mycket bra. Dock ganska så dyra men jag hade inte behövt köpa den största asken...

    Kram

    Svar: Jag undrar om de för dessa pennor i samma märke här i Spanien?? Annars blir det en beställningsvara från Sverige. Ju längre söderut man kommer så satsas det på de fina torg dekorationerna med diverse fontän och skulptur. Även blommor och många uteserveringar. Helt underbart. Människor lever ut på ett helt annat sätt. De lever för var dag. Vi har börjat att göra det med. Man får ta seden dit man kommer:) kram på dig
    Biggeros

    2016-03-16 | 17:16:49
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ghugge säger:

    Underbara bilder på gamla fina byggnader och torg för att inte tala om den vackra fontänen, wow!
    Men såklart blir jag lite "avis" på att du sett storken och boet, drömfotoobjekt för mig! Desto roligare iaf är att jag får följa dig och se dina fina bilder på allt detta!!
    Ha det gott! Kram

    Svar: Du skulle ha varit här mitt ditt objekt och fått lite bättre fokus på bilderna. Jag tog med min mobil. Därefter redigerar jag lite. Jag bara älskar fontäner och statyer. Det är min grej:) Ha det bra, min vän!!!
    Biggeros

    2016-03-16 | 18:21:22
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Åh! Jag känner att jag vill åka till Extremadura igen. Så fint där, och det lär finnas många fina vandringsområden också. Orkade inte riktigt med det i somras då det var över 40 grader varmt... :-)

    Svar: Usch, nej det är allt för varmt att vandra i 40 graders värme. Jag och min man tycker om att vandra. Vi får se vad vi hittar för led fram till oktober när vi ska tillbringa 4 veckor i Merida. Jag får göra upp ett schema. Han är dock bara ledig om helgerna:)kram på dig
    Biggeros

    2016-03-16 | 18:41:03
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • amanda säger:

    Jag gilla att vandra och titta på torghandeln, fast där var ju inget handel ! Men kanske det kommer ? Snygga bilder du har hittat !

    Storken kommer med
    barnen, hahaha.... ?
    Storken är en symbol för lycka och välstånd !

    Ha det bra vännen, kram !

    Svar: Det låter bra!! Här finns många storkar som bringar lycka och välstånd!! Jag gillar även torghandel och marknad. Har inte funnit någon här nu. Jag vet att de brukar ha stora marknader lite varstans i Spanien. Har varit på enkel. Ha det bra:)
    Biggeros

    2016-03-16 | 19:19:20
    Bloggadress: http://amaandar.blogg.se/
  • Susanna säger:

    Vilka härliga bilder, man blir så sugen på att åka iväg nu. Det måste vara helt underbart att få bo där, älskar de kulturella och både jag och sambon besöker alltid de när vi är ute och reser..

    Kram

    Svar: Jag är även intresserad av historian om staden. Jag får lära mig så mycket om gamla byggnader och den spanska kulturen. Så varje dag lär man sig något nytt÷ Ha en fortsatt bra dag =))
    Biggeros

    2016-03-16 | 20:40:16
    Bloggadress: http://baralite.blogg.se
  • Sussi säger:

    Det ser så fint ut där. Skulle lätt kunna tänka mig att åka dit och semestra :)

    Kram

    Svar: Tycker du om kvarlevor från romartiden och statyer så är Merida en stad för dig÷) Man kan även finna en fin natur lite utanför med vandringsleder. Ha en bra dag=) kram
    Biggeros

    2016-03-16 | 20:53:19
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Anneli säger:

    Oh vilka underbara bilder. Har haft strul nu men jag hoppas att det har löst sig. Ska stänga ner o lägga mig, har fått sån värk nu när jag har spänt mig vid datorn.
    Sov gott kram ♥

    Svar: Datorn kan ställa till många problem både tekniskt och mänskliga åkommor. Stel nacke÷( Ta en break från datorn och det fixar sig säkert. Kram
    Biggeros

    2016-03-16 | 21:18:34
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Mia Ahlstrand säger:

    Ni verkar vara på ett väldigt trevligt ställe. Många fina bilder. Kul att du kikade in på min blogg.

    Svar: Det finns så mycket att se och upptäcka varje gång man besöker små till stora städer. Det beror också på vad för intresse man har. Härligt att du ville även kika in hos mig. Kram
    Biggeros

    2016-03-16 | 21:41:07
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/
  • BP säger:

    Vi bjuder nog varandra på lite sightseeing ser jag. Himla kul! Å ditt Merida är inte helt olikt Alicante ser jag. Vi var där idag, men just Ayuntamiento glömde jag fota - oooooops!

    Å tack för storkarna! Har aldrig sett dom irl, men sett bilder från Skåne där de byggt sina bon på skånelängor. Nu ska jag faktiskt hålla utkik efter storkar här också:-)

    Toppen och intressant inlägg förresten:-)

    Svar: Här finns det många storkar och man kan se de längs motorvägen på kraftledningar. Du får fota Ayuntamiento och visa mig nästa gång÷) Härligt att man kan ha ett utbyte. Hasta pronto. Kram
    Biggeros

    2016-03-16 | 23:31:01
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Marie säger:

    Jättefina bilder du tagit. Kram Marie

    Svar: Det känns härligt att mina bilder uppskattas=) kram
    Biggeros

    2016-03-17 | 09:08:23
  • Eva`s blogg säger:

    Hej hopp...solen skiner här & glädjen är på topp :) du har säkert oxå sol men oxå värme :) njut av dagen & ha det gott kramen

    Svar: Här har vi lite solglimtar och det tackar vi för. Ha en toppen dag, kram på dig
    Biggeros

    2016-03-17 | 09:29:43
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: