biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Mira

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Igår tog jag mig igenom de trånga gatorna i gamla delen av Sevilla.
Jag gick förbi många fina konst och hantverk shoppar.  Därav fanns det mycket souvenirer  som många turister vill föreviga "Sevilla".
Titta på den Pippi liknande flickan som gör reklam för kolsyrat vatten. Lapakusa= dricka, slicka (arabisk) zucchini. 

Pippi Calzaslargas 

heter Pippi Långstrump på Spanska. 
Jag tycker även om tröjorna (ovan) och skärbrädorna. 
 
Här finns många olika porslinstyper.
Lladro som min mor sparar på.
Sedan var det porslin från Sanlucar de Mayor.
Jag visste inte att de gjorde porslin i Sanlucar...
Min man hade en lägenhet där i ett år...
Man lär sig något nytt varje dag÷)
 
Här såldes enbart bomullskläder. Jätte fina klänningar.
Här fanns ett stort utbud på fina sjalar även annat.
Klänningar för söta små flickor och även för Barbiedockor. 
Jag hittade färgrika firrar.....
Jag såg även vackra väggamplar till hemmet.
Det fanns till de som bara är förtjusta i blått....
Santa Cruz,
is the primary tourist neighborhood of Seville, Spain, and the former Jewish quarter of the medieval city.
 
Santa Cruz is bordered by the Jardines de Murillo
 
 
 
 
the Real Alcázar, Calle Mateos Gago, and Calle Santa María La Blanca/San José. The neighborhood is the location of many of Seville's oldest churches and is home to the  Cathedral of Seville,
 
 
Allt har en baksida även Katedralen av Sevilla.
 
including the converted minaret of the old Moorish mosque Giralda.
"Mira" (kolla) tröjan "Top ten lies"
 
 Sedan kom jag till ett litet fint torg Plaza de Elvira
 
 
Där man kan äta på Restaurangen "Elvira"
 
Nu har jag slagit hål i inlägget och bombaderat er med en massa bilder.
Nu ska ni få vila er och pusta ut, för imorgon kommer det mer.....
 
Angående om det andra inlägget som inte gick att kommentera.
Jag får be så hemskt mycket om ursäkt men jag vet inte orsak till detta.
Ni löste det själva genom att kommentera på ett tidigare inlägg. Tack😆😆😆
 

Kommentarer

  • wiolettan säger:

    Intressant och lärorikt, mycket sevärt. Du har tagit vackra bilder.
    Vilket utbud, det finns ju allt, till och med små, små dockklänningar.
    Jag inte varit i Spanien så det är ju dubbelt så roligt att se allt som finns.

    Jaha, det kunde jag ju ha gjort förstårs, skrivit på förförra, inlägget då jag inte kom in på förra för att kommentera.
    Ha det fortsatt bra och kram till dig.

    Svar: Det finns mycket att välja på. Souvenirer behöver även ha en plats:)Visst är det roligt att se allt. Kram på dig:)
    Biggeros

    2016-03-31 | 14:45:27
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • linah säger:

    sv; det är gott tycker jag:D! testa vetja!

    Svar: Jag har inte stött på böngroddar i en matvaruaffär i Spanien. Det finns säkert på en hälsokost. Ha det bra. Kram
    Biggeros

    2016-03-31 | 14:51:04
    Bloggadress: http://nouw.com/afroeve
  • Ghugge säger:

    Oh my god, finner inte ord!
    Vackra bilder på underbara ting och Pippi-Lapitusa så kul! Blir så inspirerad att jag vill ut och resa! Hm..jag som älskar att vara hemma!?
    Åh, klänningarna..vill ha!
    Tack för denna tur, nästan som gamla stan i Stockholm?!
    Kram vännen

    Svar: Det är just därför jag gillar dessa smala, trånga gränder. Det är inte fel att vara en en hemmatjej:))) Klänningarna var jätte snygga. Ha en trevlig kväll. Kram
    Biggeros

    2016-03-31 | 16:46:25
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Znogge säger:

    Det gjorde absolut ingenting för det var en mycket trevlig promenad bildmässigt. Hade jag gått där hade det nog blivit ett eller annat inköp ;-)

    Ha en bra kväll!

    Svar: Jag gillar skarves, så jag blev lite sugen. Även bomullsklänningarna:)Som sagt skärbräda. Detsamma, ha en trevlig afton:)
    Biggeros

    2016-03-31 | 17:01:18
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Decdia säger:

    Jag tyckte att kaklet var himla snyggt, men jag vet inte vad jag skulle ha det till! :)

    Svar: Det är jätte fint men var ska man placera det?? Det är väldigt roligt att ögonshoppa, men jag köper aldrig några speciella souvenirer. Skärbrädan med flamenco bruden har man ju nytta av. Ha en underbar dag. Kram
    Biggeros

    2016-03-31 | 17:08:14
    Bloggadress: http://www.decdia.blogg.se
  • Therese Bjärstig säger:

    Åh så vackra omgivningar och en hel del lovande shopping med, jag hade iaf inte gått tomhänt därifrån ;-) kram

    Svar: Jag fattar inte att jag lyckades. Jag vet att jag kommer hit igen. Det är ju inte sista gången ni får se Sevilla. Ha en trevlig kväll;)
    Biggeros

    2016-03-31 | 17:33:18
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Vilken härlig promenad i denna gamla del av Sevilla och så vackra foton. Helt betagande! Så fina miljöer och så mycket att upptäcka.
    Här hade jag kunnat gå i flera dagar och både handlat, fått inspiration och njutit av allt det vacrkra.
    Jag är så tacksam att du delar med dig.
    Jag antecknar flitigt för ett besök i Sevilla ska det bli. Absolut! Både blusar och sjalar hade nog fått följa med mig och en hel del till.
    Stor kram!

    Svar: Så roligt att mina inlägg ger lite inspiration:))Jag har även ett utbyte av underbara bloggerskor som jag tycker om att följa. Det fanns mycket smått och gott. Konstigt att jag inte köpte något. Jag som älskar allt:)
    Trevlig afton till dig. Kram
    Biggeros

    2016-03-31 | 17:33:58
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • åsa i åsele säger:

    Intressant. Jag gillar att jag lär mig lite allmänbildning genom min bloggläsning :)

    Så mycket skoj Du såg under Din promenad,
    jag vet en som skulle köpt de fina barbie-klänningarna :)
    De där klänningarna eller rättare sagt modellen förknippar jag med Spanien.

    Svar: Flamencoklänningar.. Olè:))Lätt att handla till små näpna flickor. Det finns även flamenco skor till töser:)) Ha det bra.
    Biggeros

    2016-03-31 | 17:39:56
    Bloggadress: http://naltanorrland.blogspot.se
  • Marie säger:

    Oh! vad fina bilder du tagit med fina motiv bl. jättefina kläder, man blir sjuk så mycket snyggt. Jag köper numer bara mina kläder i Spanien. Snart kommer jag till min kära dotter, så få vi se vad som köps, egentligen behövs inget, men det är svårt att stå emot. Kram Mamma.

    Svar: Det får vi se vad du kommer hem med nästa gång. Du brukar alltid hitta något:))Snart ses vi:)) kramiz
    Biggeros

    2016-03-31 | 20:21:53
  • Ami säger:

    Vilken trevlig promenad vi fick följa med på :) Och den där tunikan/blusen på andra bilden hade nog fått följa med mig hem :)
    Kram

    Svar: Om du menar den på tunikan kan jag tala om för dig att den är jätte fin i verkligheten:) Bra val, Ami!! Ha en fortsatt trevlig kväll. Kram
    Biggeros

    2016-03-31 | 20:50:40
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • ullie säger:

    alltså fina bilder som alltid . gillar de där smala gatorna gud så fint

    Svar: Det är smala och trånga gator. Jätte mysigt:) Det fanns fina ställen att sitta på och vila fötterna. Godkväll min vän:))
    Biggeros

    2016-03-31 | 21:14:44
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Sussi säger:

    Åhh jag älskar dom där trånga gränderna med färglada hus och fina balkonger..

    Svar: Jag såg massvis av dessa fina balkonger med blommor. Jag blir ju helt tagen när jag ser allt fint:)) trevlig kväll,kram
    Biggeros

    2016-03-31 | 21:59:10
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • BP säger:

    Den bildkavalkaden bara älskar jag! Tänk - nu behöver jag inte åka till Sevilla irl, för du har gjort jobbet åt mig. Love it:-)

    Svar: Såklart är det klimatet och atmosfären som gör jobbet. Såklart du ska se Sevilla live:))Kram
    Biggeros

    2016-04-01 | 00:07:22
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Jessica Högberg säger:

    Så mycket vackert! Hoppas allt är toppen! ( Har missat ett par dagar med kommentarer )

    Svar: Saknat dig min vän÷))Allt är bra huvudet upp och fötterna ner. Ha en bra morgon. Kram
    Biggeros

    2016-04-01 | 01:22:52
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Anette säger:

    Så mycket fint, svårt att låta bli att shoppa?
    Städerna i södra Europa är väldigt vackra, ofta med en gammal del och smala gränder.
    Fina bilder från en trevlig rundvandring.

    Svar: Ja, tackar jag÷))Jag lyckades att inte komma hem med något. Annars är jag glad för att shoppa loss÷)
    God morgon på dig. Kram
    Biggeros

    2016-04-01 | 03:13:56
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Vilka härliga bilder med sprakande färger :-)

    Svar: Härligt!Mycket ögongodis=)))
    God morgon på dig=))



    Biggeros

    2016-04-01 | 05:26:30
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    men vilken härlig runda du tog med oss på :) super roligt med dessa små butiker o så gediget liksom, små gator o mysigt i allmänhet mmm förstår att du njuter av att bo där ni bor :) skön fredag o stor kram fina du :)

    Svar: En stor fredags kram till dig med:))Jag är nog butik tjejen. Gillar några exemplar av en sorts klänning. Dessa gator och små butiker tar en tillbaka till gamla stan. En stor kram
    Biggeros

    2016-04-01 | 10:02:15
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Veiken säger:

    Oj, det gäller att hålla hårt i plånboken. Jag föredrar att gå in i gränderna och till de små plazorna. Dina bilder lockar till det! :) Kram

    Svar: Verkligen. Det är inte så lätt att hålla tajt om börsen!!!Så mycket som lockar÷)) kram
    Biggeros

    2016-04-01 | 16:38:19
    Bloggadress: http://www.veiken.se/

Kommentera inlägget här: