biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

krydda vardagen

Kategori: Spaniens Sevilla

Jag har alltid velat ha romerska statyer som pryder i min trädgård på vardera sida. Gärna naket!!
Det är bara  att dessa vackra gestalter ska se ut så.
Avhuggna lemmar och huvudlösa gudar. 
Si där.....
Jag vet inte vilken jag vill ha...
Toga eller naket???
Konst på romartiden var mycket från marmorerade pelare till statyer.
Denna konst pryder i trädgården i Casa Pilatos.
Håll för ögonen nu kommer den nakna sanningen....
I mitt fall är det försent och det går inte att lära en gammal hund att sitta.....
I am not an angel
 Casa Pilatos har 3 uppdelade trädgårdar. I samtliga pryder dessa vackra ting.
Från detta fönster kan man se den lite mindre trädgården med en bassäng centrerat och en patio med trädgårdsmöblemang.
Jag får inte glömma min huvudbonad....
 Det hade inte varit fel att ha en sådan här foajé. 
Tror du någon märker av om jag tar med mig tavlan???
 
De hade även en kryddträdgård. Där de odlade allt från persilja till melissa.
Denna dag var perfekt för all växtlighet. Grönt och en rik bördighet.
 
 
Sammanfattning av bildspelet är att man måste krydda vardagen med lite lyx. 
I mitt fall menar jag att skåda all denna konst.
Man kan även krydda tillvaron med sitt sällskap.
Det är egentligen så lite som behövs.
Ett beröm och en beröring.
En stor kram. 
Visa att du behövs och att inte ta varandra för givet.
Ta hand om er tills vi ses snart igen.....

Kommentarer

  • Yvonne säger:

    De gjorde vackra statyer förr.............Man gör sig illa när man ska bryta sig in i dessa inbrottssäkra förpackningar..Ha en bra dag!

    Svar: Det är många gånger jag har skurit mig på de hårda plastförpackningarna:( Visst är statyerna välbehållna med tanke på så gamla de är!!
    Biggeros

    2016-03-03 | 13:18:52
    Bloggadress: http://skningen.wordpress.com/
  • Jessica Högberg säger:

    Tavlan ser liten och nätt ut, ta den bara!

    Svar: Jag kan ju göra ett gott försök, Jessica:))
    Biggeros

    2016-03-03 | 13:49:06
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • sandra. säger:

    vilka fina bilder :)

    Svar: Visst finns det mycket snyggt att skåda:) kram
    Biggeros

    2016-03-03 | 13:50:35
    Bloggadress: http://miinvardaag.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Dåtidens trädgårdskonst var verkligen så vacker men dagens trädgårdstomtar och annat är inte min grej.

    Kram och ha en bra dag!

    Svar: Jag vill bara ha en eller två statyer. Vi har inte så stor trädgård. Mest klinkersplattor÷) Visst var den vacker!!!
    Biggeros

    2016-03-03 | 14:39:16
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ghugge säger:

    Vi har en stor trädgård där vi faktiskt har en och annan skulptur men lite mer på svenskt vis.
    Det du visa här är alldeles underbart vackert!
    Har varit till Italien några gånger och då är det liknande trädgårdar, skulpturer och byggnader som vi besöker och fascineras över.
    Underbara bilder - jag drömmer mig bort!
    Ha en fin helg
    Kram

    Svar: Jag brukar för det mesta söka upp trädgårdar eller parker med diverse skulpturer/statyer. Så trevligt att ni har skulpturer i er trädgård:) Jag önskar dig detsamma en trevlig helg, kram på dig:)
    Biggeros

    2016-03-03 | 16:00:54
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Jösses vad mycket naket det var här då, jag blir ju alldeles generad... ;-)

    Svar: Visst eller hur det var mycket naket på Romartiden :) kram
    Biggeros

    2016-03-03 | 18:32:21
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ami säger:

    Så tjusiga bilder! Jag vill också ha ett par såna där statyer....Men de blir nog förstora här på vår terrass :(

    Ps: Det går inte att komma in här på din blogg via dina kommentarer hos mig. Kanske är det fel url?

    Kram och trevlig kväll!


    Svar: Visst blir man sugen på att skaffa dessa ståtliga männen...eller kanske den liggande kvinnan. Det är någon annan som även har haft problem att komma in via kommentarer. Jag får kika in till dig igen och skriva in min webb adress för hand, kram
    Biggeros

    2016-03-03 | 18:42:13
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Ami säger:

    Ja, nu funkar det att komma in på din blogg igen :)
    Kram

    Svar: Så skönt att allt är OK, Ami :) Ha en fortsatt bra torsdagskväll
    Biggeros

    2016-03-03 | 19:31:31
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Johan säger:

    Jag gillar också det.

    Svar: Gillar du statyer eller krydda på vardagen?? Eller kanske hela paketet. Tack för din kommentar. Ha trevlig fortsatt kväll :)
    Biggeros

    2016-03-03 | 20:17:37
    Bloggadress: http://finest.se/soulful
  • Ditte säger:

    Tack för detta! Inser att jag lätt skulle kunna tillbringa en dag hör i Casa Pilatos. Så vackra skulpturer. Men de får stanna här, vi har inte så mycket plats att de skulle bli en tillgång. Alltså som det ser ut just nu...
    Underbara bilder som ger mersmak.
    Kram!

    Svar: Tack så väldigt mycket för dina fina ord!! Många gånger får man inse att det måste få plats och passa in i miljön. Ha en bra fredag, Ditte :)
    Biggeros

    2016-03-03 | 23:24:41
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Sussi säger:

    Det är jättefint med statyer. Tror dock inte riktigt det hade passat i vår trädgård till vårt lilla hus :)


    Svar: Det ska ju passa in i trädgården. Man kan ju inte bara stuva in detaljer utan eftertanke. Kram
    Biggeros

    2016-03-04 | 09:12:34
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Eva`s blogg säger:

    Är oxå svag för sådant har 2 Davids huvud hemma o 2 tavlor eller 3 med figurer dock ingen trädgård att pryda med statyer :/ härligt vackert ..önskar dig en fin fredag kram

    Svar: Jag har en kvinna och en man staty med avhuggna huvud placerade i sovrummet. Vi får se vad det blir till trädgården sedan. Vi tycks ha samma smak :))
    Biggeros

    2016-03-04 | 10:23:58
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Jag har aldrig varit i sevilla, bodde ett par år i barcelona, kanske ska ta mig en liten tripp dit :)

    Önskar dig en fin helg :) Kram

    Svar: Barcelona är ju inte fy skam!! Jag var där väldigt kort period men ska dit där i Augusti igen.Du får planera in Sevilla vid ett kommande tillfälle:))
    Biggeros

    2016-03-04 | 10:27:00
    Bloggadress: http://myfairytaleneverends.blogg.se
  • Marie säger:

    Fina statyer, trevlig helg önskas Er k

    Svar: Visst är de urtjusiga. De är så ståtliga=) Jag önskar dig detsamma. Kram
    Biggeros

    2016-03-04 | 11:02:37
  • FREEDOMtravel säger:

    Vackert tycker jag! Jag skulle gärna kunna ha en sån här trädgård (fast när man bor på husbåt är det svårt att ha trädgård ;))

    Svar: Då är det lite svårt att ha stora statyer ombord÷) Vilket härligt liv att bo på en husbåt och ha hela havet till trädgård. Kram på dig÷)
    Biggeros

    2016-03-05 | 22:09:44
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här: