biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Granadilla

Kategori: Spaniens Zarza Granadilla

Om man besöker sevärdheter i närheten av  Zarza Granadilla så är det ett måste att besöka slottet Granadilla som ligger högt uppe i berget.
 
 
 
 
 
Staden övergavs på grund av rädsla för översvämningar när den lokala dammen byggdes. Staden är omgiven av en hög mur.
 
 
 
 
Det känns lite mystiskt och gåtfullt när man funderar på att Granadilla blev helt övergiven.
 
 
 De gamla gatorna och det stora torget tar dig tillbaka i tiden och låter dig föreställa sig hur livet måste ha varit som det var just då.
 
Sjön ligger utmed staden och naturen runtomkring är fascinerande.
 
 
 
 
 Under promenadens gång runt stadens mur följde ett tamt rådjur efter oss och även detta paret.
 
 
Han/hon verkade allt för bekant bland människor. En och annan lyckades även klappa den nyfikna gästen.
 
 
 
 Sötgrenadill  (granadilla) är en art i passionsblomssläktet i familjen passionsblommeväxter från centrala Mexico till Venezuela, Peru och Bolivia. 
Passiflora = passions blomma 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Precis så där tänker jag att ett gammalt slott ska se ut.
    Så vackert. Även den urgamla gatan faller mig i smaken.
    Det finns mycket fint att se i dina omgivningar.

    Svar: Jag kan inte få nog med dessa gamla slott, katedraler, tempel, Kloster och kyrkor. Så pampigt!! Staden för mig är mystik och gåtfullt. Ha en bra dag. Kramiz🤗
    Biggeros

    2016-12-12 | 12:02:11
  • Anette säger:

    Den anonyme som gillar slottet och gatan var jag ;)

    Svar: Du hur kunde jag ana det....Helt klart så var det du Anette😚😚Kram på dig
    Biggeros

    2016-12-12 | 12:03:38
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Åhhhh... jag vill så gärna ha ett hus med ett runt torn! Vad fint där var! Och vad roligt med rådjuret, det såg rätt välmående ut. Har väl ätit för mycket av frukterna ...

    Det verkar som att staden ändå sköts, det blåmålade såg väldigt nymålat ut. Och ja, det är fantasieggande med övergiva platser och saker.

    Väldigt vackra bilder du bjöd oss på!

    Svar: Jo, men visst hade det varit läckert med att bo i ett slott och ha sovrummet uppe i ett torn=)Troligtvis måste de hålla staden i trim pga guideturerna. Rådjuret såg ut att må bra. Ha en bra dag, Emma🤗
    Biggeros

    2016-12-12 | 13:52:09
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Åhhhh... jag vill så gärna ha ett hus med ett runt torn! Vad fint där var! Och vad roligt med rådjuret, det såg rätt välmående ut. Har väl ätit för mycket av frukterna ...

    Det verkar som att staden ändå sköts, det blåmålade såg väldigt nymålat ut. Och ja, det är fantasieggande med övergiva platser och saker.

    Väldigt vackra bilder du bjöd oss på!

    Svar: 🤗
    Biggeros

    2016-12-12 | 13:59:48
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Marie säger:

    Fina bilder du tagit. Ligger och solar jätteskönt. Här är fint ställe att bo på. Dagarna går för fort imorgon skall vi hyra bil i 2 dagar kram Mammas

    Svar: Så härligt med sol och bad. Hoppas att ni får se lite sevärdheter med. Ha en trevlig semester. Kram på dig🤗🤗
    Biggeros

    2016-12-12 | 14:56:02
  • Susjos säger:

    Vilken rofylld plats! Å ett tamt rådjur, inte illa. Frukten verkar vara väldigt god som du beskrev! HA det gott!

    Svar: En jätte fin plats vid sjön och bergslätterna. Rådjuret hade inte förstånd att vända om. Han var som en hund🤗🤗Kram på dig
    Biggeros

    2016-12-12 | 16:07:15
  • Ditte säger:

    Jag är så glad över allt fint jag får se i Spanien tack vare dig. Och tänk så mycket jag lär mig.
    Härliga bilder!
    Stor kram!

    Svar: Jag säger detsamma Ditte. Jag får så mycket fakta på min födelsestad som jag inte alls känner till. Även dina andra resor som ger mig ett givande inspiration. Så roligt med ett utbyte och att man kan glädja andra🤗🤗Kram och en trevlig kväll i Thailand
    Biggeros

    2016-12-12 | 16:09:21
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Wow vilket häftigt slott! :-D Kramis

    Svar: Inte fy skam🤗Gillar gamla slott med torn. Kram
    Biggeros

    2016-12-12 | 16:38:37
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Vilka vackra bilder du bjuder på i dag. Vackert slott och så den lilla söta gatan...

    Kram och ha en bra kväll!

    Svar: Visst är husen pittoreska. Där skulle jag lätt kunnat bo med utvalda vänner och döttrar🤗🤗 En trevlig kväll till dig.Kram
    Biggeros

    2016-12-12 | 17:19:59
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Veiken säger:

    Ett tamt rådjur är inte fy skam. Inte alls konstigt att det lilla Rådjuret väljer så fin omgivning. jag kan tänka mig att tillbringa några dagar där. Kram

    Svar: Väldigt rofyllt att tillbringa sin tid uppe i berget. En del vandrade, picknick, tittade på fåglar och andra plockade svamp och annat gott. Lite svalare klimat dock. Så fräsch luft. Vi hade en himla tur att stöta på det fina rådjuret. Kram på dig och trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2016-12-12 | 18:57:07
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★ säger:

    Wow så häftigt och att sedan få vara så nära rådjuret eller hjorten :)

    Svar: Jag tyckte det såg ut som ett rådjur men bakdelen såg det ut som en hjort utan horn. Det var så tamt. Konstigt. Ha en mysig kväll🤗
    Biggeros

    2016-12-12 | 19:04:19
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • A M säger:

    Gud vad fint!
    sv; Lätt att du kan göra, hör gärna av dig vad du tyckte om dem! :D

    Svar: Slott fascinerar mig och lite till....Det var jätte gulligt ställe högt uppe på berget. När jag har testat på receptet hör jag av mig=) Kram
    Biggeros

    2016-12-12 | 20:29:24
    Bloggadress: http://alicemalmstrom.blogg.se/
  • BP säger:

    Du verkar vara på en rundresa i Spanien ser jag. Fantastiskt fina bilder, speciellt tornet och första bilden på kullerstensgatan. Otroligt läckert! Å rådjuret är ju verkligen en bonus. Det är nog många turister som matar det antar jag.

    Svar: Tänk vad man hittar fina historiska saker när man är ute på resande fot. Vi hann med städer närliggande med olika sevärdheter. Vilken natur uppe i bergen och vid sjöarna i Extremadura. Jag delar gärna med mig både fauna och fabler. Rådjuret har säkert blivit matad av människor. Han/hon begrep inte att han skulle vara rädd utan fungerade som ett sällskapsdjur. Han såg inte undernärd ut.Ha en trevlig kväll. Kram🤗
    Biggeros

    2016-12-12 | 20:31:51
  • Petra säger:

    Så fina bilder men spännande historia,aldrig mött ett rådjur som är tamt häftigt😊Kramar

    Svar: Detta rådjur fattade inte att han/hon var ett vilt djur. Den betedde sig snarare som en hund. Jag tror den har blivit matad innan....
    Biggeros

    2016-12-12 | 21:04:53
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Therese säger:

    Men WOW vad fint :D

    Svar: Inte sant🤗Älskar den lilla pittoreska staden och dessa färggranna hus och natur.kram
    Biggeros

    2016-12-12 | 21:08:48
    Bloggadress: http://Misstossequeen.se
  • ullie säger:

    oj de måste vara vanan me folk . gud så fint torn o fina bilder som alltid
    Tack fina <3 Tack söta känns lite bättre nu om än ont men vill inte va hemma mera så satsar på kvällsjobb i morg bara några jobb dagar denna vecka stor kram o fin tisdag

    Svar: Uppe i tornet såg man en otroligt fin vy =) Tänk att bo så. Ha en bra jobbarkväll imorgon och ta hand om dig. Kram
    Biggeros

    2016-12-12 | 22:56:33
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Eva`s blogg säger:

    Men oj så vackert slott o man drömmer sig in i en saga :) tack för att du visar alla vackra bilder o sevärdheter som vi annars inte fått se kanske ;) kramen

    Svar: Så roligt att du tycker om mitt inlägg med bilder. Visserligen är det alltid finare i verkligheten. Det gäller att få till det=)Tänk att drömma sig bort och bo i ett slott högt upp i bergen helt ostört. Ha en mysig Lucia Eva. Kramiz🤗
    Biggeros

    2016-12-13 | 09:58:14
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ami säger:

    Åh, så vackert!
    Och vad roligt att rådjuret inte var så rädd av sig!
    Ha en trevlig Lucia!

    Svar: Nä, inte sant. En riktig liten nyfiken vän som inte förstod bättre. Trevlig Lucia på dig🤗
    Biggeros

    2016-12-13 | 11:05:46
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com

Kommentera inlägget här: