biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

En el camino

Kategori: Camino de Santiago

 
När man är ute på vägarna får man både se och vara med om mycket.  Här är förbjudet att köra om med bil men alla andra fordon är tillåtna. Såsom skidor...
Till höger får man åka slalom på artificiell slalombacke. Alla medel är tillåtna tom att köra om.....
Byggnaden liknar en husvagn som lutar kraftigt. Byggnaden passar liksom inte in i miljön.
Spanjorerna är nog stolta över att de har en skidbacke "inomhus".
 
 
Ni har säkert hört talas om Camino de Santiago 
 
Camino, eller Jakobsleden besöks av människor från alla religioner, bakgrunder och av olika anledningar sedan 2000 år. Att vara en pilgrim på den här leden är en global upplevelse. Det sägs att man blir en annan människa efter att ha gått leden. Man hinner nog fundera på mycket och rensa tankar under tiden man går Caminon. 
 
Det gemensamma för den samling gamla pilgrimsleder som går genom Europa, är att de alla leder till Santiago de Compostela i nordvästra Spanien.
 
Min svägerska och partner har gått leden. De var tvungna att gå den igen förra året. Då de startade leden från ett annan ort. De måste verkligen  ha tyckt om det.
 
Den franska vägen är den mest kända vandrings-leden, den som vandras av nästan nittio procent av alla pilgrimer. Den cirka åttio mil långa leden startar i St Jean Pied de Port i Frankrike.  
 
Min svägerska och partner försökte övertala min man och mig att gå camino de Portuguese i Maj 2016 De lyckades inte. Jag vet inte om det är vår grej...man  kanske ändrar sig och tycker  annorlunda något annat år. 
 
 
Andra leder bland annat är den som går genom Portugal och kallas "El Camino portugués".
En annan kallas silvervägen, "Via de la Plata" och går från Sevilla. Den leden hade passat oss utmärkt. Nära och bra. En annan led går längs med Spaniens norra kust går "El Camino del norte".
Så visst finns det vandringsleder. 
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Tja, det enda jag är helt säker på är att man aldrig ska säga aldrig. Kanske skulle ni gilla en pilgrimsvandring :)

    Svar: Man får vara öppen till allt!! Livet är kort och ibland får man prova på saker och ting. Med andra ord överraska sig sjäv🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-13 | 13:31:41
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Anette Hjelmberg säger:

    Det verkar som att mitt namn hoppar bort. Anonym =jag, igen 😂

    Svar: Tänk att det var du igen som spökade för mig. Hihi!! Ibland vill det sig inte🤗🤗Så härligt att höra från dig igen😚
    Biggeros

    2016-12-13 | 14:19:56
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se/
  • znogge säger:

    Man ska aldrig säga aldrig men spontant känner jag att vandring inte är min grej. Men som sagt...

    Önskar dig en trevlig Luciadag!

    Svar: Det är ju inte korta sträckor man går heller. Visst kan man hoppa av tidigare. Just nu är det inte på min vill-göra-lista. Som sagt kanske kommer...Ha en bra dag. Kram
    Biggeros

    2016-12-13 | 14:46:25
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Vilka vackra bilder från en vacker vandringsled. Jag har inte gått den men jag har läst böcker skrivna av de som gått den.
    Perfekt att få läsa mer om vandringsleder och brist på dem är det då inte.
    Och att vandra har jag tyckt och vandringsleder finns det ju. Har tidigare, i yngre dagar, vandrat i Alperna och i svenska fjällen men nu känns det inte så viktigt längre.
    Men jag kanske ändrar mig .
    Stor kram till dig.

    Svar: Jag tycker om att vandra men 80 mil vet jag inte om jag är intresserad av att gå. Som sagt man kan ju hoppa av. Jag kan tänka mig att du har varit en flitig friluftsmänniska. Jag hade det lite på känn😊En stor kram
    Biggeros

    2016-12-13 | 15:24:17
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Marie säger:

    Vackra bilder du tagit fina vyer. Idag har vi hyrt bil och sett oss omkring på ön jättefint på Gran Canaria puss o kram Mamma

    Svar: Så skönt att ni har det bra med sol och värme. Det är bättre att se sig omkring. Trevlig semester. Kram
    Biggeros

    2016-12-13 | 20:00:07
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Många går väl leden för att bearbeta en sorg eller för att få distans till händelser i livet. Bättre det än att dränka allt i sprit eller droger.

    Jag undrar om det inte är så här att de allra flesta egentligen skulle må väldigt bra av att göra en vandring av detta slag. Att koppla bort allt en stund, några timmar eller veckor.

    Jag saknar enormt att bara kunna dra på mig kläder efter väder och gå ut i skogen, kliva över stock och sten, leta svamp, bär, fina grenar, mossor, orörd snö... Det känns som att jag inte har haft en alldeles egen naturtimme själv på hur länge som helst och det är för mig inte bra, egentligen. Men jag är glad för min trädgård! Det är på mitt sätt en vandringsled i livet.

    Svar: Jag tror att du har rätt i att komma ut i skogen ger ett visst perspektiv från vardagen. Det är både rogivande och sunt för hälsan. När vi bodde i Sverige så hade vi naturen utanför farstun och bodde på en ö utanför Karlskrona. Vilken natur och vilken trädgård. Alldeles för stor att ta hand om. Jag var mycket själv hemma i Sverige då det kom till att klippa gräs så blev det jag som fick ta den biten. Nu har jag betydligt mindre trädgård men precis perfekt utan jag blir trött. Kan hända att man vill gå någon av de där lederna iframtiden. Inte nu. Ha det bra Emma och ta hand om dig och din trädgård:) Kram
    Biggeros

    2016-12-13 | 20:25:28
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Som jag då. Vi hade drygt 2000 kvm trädgård att ta hand om och skogen på andra sidan åkern några hundra meter bort. Fast då bodde vi ju 8 km från Arlanda, några få mil från Stockholm. Saknar men ändå inte. Konstigt så det kan vara.

    Hoppas att du mår bättre nu än för några veckor sedan. Kram i ruggiga Spanien!

    Svar: Vi hade en trädgård på 4000 kvm. Saknar inte den. Tillslut blev det en börda. Jag hade aldrig bra samvete att lägga mig i solstolen och njuta utan att se vad som borde göras. Då är det ingen njutning alls. Vi bodde där i 18 år och det var tillräckligt. Ibland måste man byta miljö och starta om från början. Jag växte upp i Märsta till jag var 11 år och sedan flyttade jag till Skåne. Har du släktingar kvar i Arlanda? Jag har en dotter som bor i Uppsala och den andra dottern bor i Karlskrona. Min mamma bor i Malmö och min pappa i Upp-Väsby och svärmor i Stockholm. De är väl utspridda:)) Jag mår mycket bättre och jag går min PW på 40 minuter varje morgon. Sov gott min vän!!!
    Biggeros

    2016-12-13 | 20:36:11
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • BP säger:

    Pilgrimsleder - aldrig i livet för min del! Allt som har med religion att göra får mig att få ståpäls - fast tvärtom då.

    Gillar långpromenader med olika pitstops på vägen - mera mitt stuk om man säger så-)

    PS. Toppen bilder förresten!!! Försök dock att ta dom med lite högre upplösning. Då kommer dom mera till sin rätta. Kan iofs inte blogg.se men på blogspot gäller det att ha 740 px på bredden. DS.

    Svar: Jag gillar att gå men inte så lång sträcka. Många gör denna pilgrimsfärd utan att vara kristna. Detta har blivit så rätt populärt att delta och att uppnå någon gång i sitt liv. Jag är fortfarande lite tveksam om jag vill göra det nu. Tack för rådet. Jag ska kika på pixel antalet
    Jag tror att på blogg.se så spelar det ingen roll. Visst är det bättre att alla kan få en tydligare och bättre anpassad bild. Trevlig Onsdag
    Biggeros

    2016-12-14 | 00:39:15
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Jag är inte något fan av vandring, men avundas alla som gillar det :D :D

    Svar: Jag kan vandra en kort bit av en vandringsled. Jag hade inte orkat såsom 80 mil. Alla är vi olika som tur är=)Kram
    Biggeros

    2016-12-14 | 06:41:40
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här: