biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Benito

Kategori: Spaniens Alcàntara

 
Kloster St:Benito var huvudsakliga huset för den militariska ordern i Alcantara. 
 
 
Det byggdes på 16-talet, med en blandning av gotisk, renässans och Plateresque stilar.
 
 
Klostret har två våningar i gotisk stil.
 
 
Det gäller att inte trampa fel så man råka gå på en av gravarna som är placerade lite varstans på golvet.
 
 
Höjdpunkter inuti är huvud kapellet och Bravo de Jerez Chapel.
 
 
Denna staty är huvudlös och är placerad strax innan vi kommer in till det stora kapellet.
 
Se och häpna 
 
Jag skulle inte vilja vara den personen som ska putsa kapellets fönster. Ganska så högt till tak  att man känner av nackpartiets bakåt tvingade rörelser
 
 
Fönstren är gjorda av tunt skikt av marmor. Så kanske ändå inte det märks om fönstren blir lite dammiga på håll...
 
 
Fina vägg bonader som pryder in bland höga pelare.
 
 
 
 
 
 
Innan vi kom till den fina sten trädgården (patio) med dess fina brunn och citron/apelsinträd. Då genade vi genom korridorer med riklig växtlighet längs väggarna. 
 
 
Oops, se upp för gravstenar!!
 
 
 
 
 
 
 
För närvarande är det huvudkontoret för San Benito de Alcántara Foundation
 
 
och en mötesplats för många aktiviteter, inklusive studier och forskning.
Taket restorerades 1961 och är rummets viktigaste sevärdhet med dess böljande ojämnigheter.
 
 
Denna tavla var sk modern konst vid denna tidsepok
 
 
 
Vi tog tyvärr inte trappan upp på andra våningen....
 
 
Aztek Patio
Ursprungligen var den plats där sovrummen är belägna.
 
 När klostret köptes, var uteplatsen helt förstörd och arkitekterna beslutade att lämna det som det är i dag.
 
 
 
 
Så här kan man se St: Benito från en utkikningsplats på håll.
 
 
I entrén fick man även ta de sista bilderna och lägga till samlingen.  Man får liksom aldrig nog in i det sista...
 
 
 De ska föreställa lejon....
 
 
Jag vet tyvärr inte vad det ska föreställa......Vad tror ni?
 
Allt har ett slut även detta inlägg.
Det blev lite mycket med bilder. Jag hoppas att ni kan uthärda denna gång. Nu blir det inget mer inlägg om St: Benito 😊😊
 
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Vilken vacker och intressant byggnad! Där hade jag kunnat strosa omkring väldigt länge. Vad den siste skulpturen föreställer vet jag inte men jag tänker i alla fall på ett djur när jag ser den.

    Ha en bra fredag!

    Svar: Jag tycker att de inte har lyckats så bra om det ska likna ett lejon...Denna guidade tur var för mig även intressant. Trevlig fredag till dig med🤗
    Biggeros

    2016-12-09 | 14:27:43
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Therese säger:

    Så vackra bilder!

    Svar: ja det är A och O i ett förhållande! 😊

    Svar: Otroligt fint Kloster med dess dekor🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-09 | 17:18:37
    Bloggadress: http://misstossequeen.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Vilka sanslöst vackra tak, särskilt det böljande. Som alltid när jag ser dessa enorma och mycket gamla byggnadsverk så tänker jag på de stackars satar som byggde dem.

    Men bygga, det kunde de!

    Svar: Det har ju även funderat på. Väldigt duktiga arkitekter och byggare måste det ha funnits. Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2016-12-09 | 17:44:05
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★ säger:

    Åh så fint det är :D

    Svar: Mycket att se. Det syns nog på alla bilder som är tagna 🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-09 | 20:18:09
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • ullie säger:

    otroligt vackra bilder och vackert överallt
    massa fint att kolla på . tyckte ändå det va lite konstigt med gravarna i gångarna? mysko
    ja men annars så fint

    Tack snälla hoppas nu pencilinet kommer verka fort

    Svar: Ja, man fick verkligen tänka sig för var man gick. Lite konstig "feeling"Jag hoppas att du blir kry snart🤗🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-09 | 23:02:38
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Anette säger:

    Underbara, pampiga byggnader. Där skulle jag kunna spendera massor av tid och liksom du ta mängder av bilder. Man känner sig alltid så liten i dessa historiska mästerverk.
    Trevlig helg ☺

    Svar: Speciellt avståndet från golv till tak. Gillar historiska gamla arkitekturer. Speciellt riddartempel och slott÷) Trevlig helg
    Biggeros

    2016-12-10 | 02:23:31
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Marie säger:

    Fina bilder och fint citronträd. Är på väg till Gran Canaria puss o kram Marie

    Svar: Tack för din kommentar!! Ha nu en trevlig semester😘😘
    Biggeros

    2016-12-10 | 06:09:07
  • TantGlad säger:

    Vilka otroligt fina bilder på pampiga byggnader och du....int skulle jag heller vilja putsa fönstrerna.

    Ha det gott och STOR KRAM

    Svar: Nej, det är nog inte så roligt att putsa de fönstren på sådan höjd=/Älskar medeltida byggnader. Det finns mycket av det i Europa. Kram på dig
    Biggeros

    2016-12-10 | 07:44:18
    Bloggadress: http://tantglad.bloggo.nu
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Lite läskigt med gravar i golvet och huvudlösa statyer >.< Men vackert, på något vis :)

    Svar: Jag är ju lite skrockfull och tycker inte att man ska ofreda gravplatser. Så visst har man en viss respekt.Huvudlösa statyer är en annan sak. Lite häftigt. Kram
    Biggeros

    2016-12-10 | 15:46:07
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Veiken säger:

    Det är otroligt vilken byggnadskonst. Där skulle jag kunna gå länge. Tänk fönster av marmor. Häftigt!
    Man önskar att väggarna kunde berätta... Kram

    Svar: Allt har sin historia och jag tyckte om fönstren av marmor. Jag älskar att gå och filosofera och drömma mig tillbaka i tiden. Gillar arkitekturen 😊👍Kram
    Biggeros

    2016-12-10 | 15:46:50
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Ditte säger:

    Vilket fantastiskt byggnadsverk! Tänk hur de kunde få till själva designen och byggnationen! Tack för toppenbilder och fint berättad historia.
    Stor kram!

    Svar: Otrolig fin design och konstverk. Älskar all detaljerad urholkning/ristning på stenväggar och tak. Otroligt pampiga byggnader. Är väldigt imponerad. Kram på dig. Ha en njutbar semester. Kram
    Biggeros

    2016-12-10 | 16:25:29
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Ami säger:

    Bilder är alltid trevligt att titta på! Och vilket vackert ställe!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    Svar: Inte sant Ami!! Bilder gör om inte annat sig påmind om olika händelser 🤗🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-10 | 17:23:53
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Petra Olsson säger:

    Så intressant och dessa fönster skulle jag absolut inte vilja ta mig upp för att tvätta 😌Kramar

    Svar: Lite för högt även för min smak att putsa fönster🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-10 | 23:46:32
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/

Kommentera inlägget här: