biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Gaudi

Kategori: Barcelona

Sagrada Família är en år 1882 påbörjad och ännu ej färdigbyggd katolsk basilika i Barcelona, Katalonien.
 
 
Kyrkan är belägen i utkanten av centrala Barcelona i stadsdelen som bär dess namn. Information från Wikipedia.
 
 
Höjd: 170 m
Byggstart: 19 mars 1882
Öppnade: 7 november 2010
Provins: Barcelona
Funktion: Kyrka, Basilika
 
 
 
 
 
 
 
Vilka otroliga detaljer på denna fantastiska sagoliknande byggnaden.
 
 
Vyn på håll
 
 
Vilka figurer som smälter in bland alla dekorativa detaljer. Jag är så fascinerad.
 
 
 
Kyrkan som ägs av en privat katolsk stiftelse är år 2015 fortfarande långt ifrån färdigbyggd. Bland annat återstår byggandet av det centrala kyrktornet (172,50 meter högt).
 
 
Ni kan ju tänka er massa turister som ville ha den perfekta kodakbilden. Jag gick inte in denna gång, men det kommer fler tillfällen.
 
 
 
 
 
Ser ut som en julgran på toppen...man kan tolka hur man vill..
 
 
År 2010 var planen att färdigställa kyrkan till 2026, då det är 100 år sedan Gaudí dog.
 
 
 
 
 
 
 
Observera att de tre sista bilderna är "lånade" från nätet.
 
Detta är ett måste på bucket list om man ska besöka Barcelona.
Man blir inte besviken. Det är som om att komma till Törnrosas slott förutom att törnen inte växer längs med slottet och gömmer dess höga byggnad. Här finns ingen prins som kan rädda prinsessan genom att väcka henne från 100 års sömn. Här finns bara byggnadsställningar till de fantasitiska arbetare som ska fullfölja arkitekternas sagoliknande uppgifter. Enastående prinsar som fullföljer arbetet i minst 10 år till.

Kommentarer

  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    ÄLSKAR gotisk arkitektur, det är så himla fulsnyggt och sååååå mäktigt :D :D Skulle gärna se det på detaljnära avstånd någon gång :)

    Svar: Åh, det bör du göra🤗Kyrkan gör sig såklart mer i verkligheten 😘😘kram
    Biggeros

    2016-08-01 | 14:23:51
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Helena FREEDOMtravel säger:

    Den där kyrkan är verkligen sååå cool! Särskilt inuti tycker jag! Känns nästan lite futuristisk, trots att den designades för så längesen ;)

    Svar: Jag tycker att kyrkan ser väldigt modern och fantasifull utanpå. Ska fullfölja visiten nästa tur, Helena😘😘kram
    Biggeros

    2016-08-01 | 14:34:18
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • ullie säger:

    Men gud alltså vilken kyrka!! Så vacker

    ja önskar nog komma till barclona nån gång min man vill så hoppas kan vi ju =) kanske när barnen blir större

    fin dag söta du kramar

    Svar: Ni ska definitivt göra en resa till Barcelona 😁😁Visst är kyrkan vacker😘😘kram
    Biggeros

    2016-08-01 | 14:36:06
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • moamedalicia.blogg.se säger:

    wow, det är så mäktigt med kyrkor. Dom borde bygga klart den tycker ja så man får se resultatet någon gång eller hur hehe :D. kramar

    Svar: Jag håller med. Jag vill helst se byggnaden utan ställningar och kranar🤗🤗
    Biggeros

    2016-08-01 | 16:11:29
    Bloggadress: http://moamedalicia.blogg.se/
  • amadecasa.blogg.se säger:

    Det är verkligen en läcker byggnad :-)

    Men att den öppnade 2010? Konstigt att vi kunde besöka den redan 1999 då... ;-)

    Svar: Jag läser innantill på Wikipedia att 2010 hade det ett internationell invigning med påven. Det låter som sagt väldigt sent. Du har varit där och kan intyga att det var öppet för allmänheten🤗🤗Det är bra att du är observant. Kram
    Biggeros

    2016-08-01 | 17:48:33
    Bloggadress: http://amadecasa.blogg.se/
  • Misstossequeen säger:

    Så fint! :D

    Svar: Ja jag älskar dem allihopa :D

    Svar: Pampigt. Kram😘😘
    Biggeros

    2016-08-01 | 20:53:07
    Bloggadress: http://misstossequeen.se
  • Anita säger:

    Så häftig!!

    Svar: Otroligt fin byggnad😘😘
    Biggeros

    2016-08-01 | 21:35:41
    Bloggadress: http://siliiins.blogg.se/
  • BP säger:

    Den katedralen är vad jag skulle kalla för "suspend disbelief". Den lär nog aldrig bli färdig och är nog ett av Gaudis drömmar. Undrar om den blir verklighet - drömmen alltså att bli färdig. Men fantastisk och totalt osannolik är den...

    Svar: Tanken är väl att Gaudí ville att bygget alltid skulle pågå och att arkitekturen skulle flöda🤗🤗Visst är den fantastisk. Kram
    Biggeros

    2016-08-01 | 22:27:43
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Ditte säger:

    Fantastiska bilder från ett fantastiskt byggnadsverk! De gånger jag varit i Barcelona har jag besökt denna katedral, ibland längre och ibland kortare tid, men den fascinerar mig på många sätt. Och färdigbyggd är den ju inte, kanske därav den sena formella invigningen 2010. (Men man har ju kunnat besöka den långt dessförinnan)
    Vet att jag var där redan på 1990 talet men då var den oinvigd..
    Stor kram!

    Svar: Visst jag har även hört att många har besökt katedralen. Som sagt så invigdes den 2010 med hjälp av påven. Jag valde att inte gå in denna gång men jag är övertygad att det blir en nästa gång. Vilket bygge och enormt detaljrik byggnad, Ditte. Kram😘😘
    Biggeros

    2016-08-01 | 23:20:39
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • TantGlad säger:

    Förstår man inte blir besviken av denna syn.
    Woooow vilken pampig kyrka må jag säga.

    Ha det gott och varm kram.

    Svar: Den är pampig på nära håll. Grym byggnad🤗Varm kram tillbaka 😘😘
    Biggeros

    2016-08-02 | 06:13:44
    Bloggadress: http://tantglad.bloggo.nu
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Jag förstår att det är svårt att välja en favorit för juli när du gjort så många enastående saker :D

    Svar: Barcelona är nog favoriten:) Sedan kan jag inte få nog av alla fina stränder:)) kram på dig:))
    Biggeros

    2016-08-02 | 10:50:37
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • wiolettan säger:

    Ojoj, vilket sagoslott. Kan nästan inte sluta att titta på det. Upptäcker mer och fler saker varje gång, helt makalöst. Vyn på håll, häftigt.
    Den skulle jag gärna vilja se i verkligheten också.
    Måste ju kosta massor.
    Varm kram till dig och tack för att du visade detta.

    Svar: Sagrada ska man bara se i verkligheten!!Enastående och pampig byggnad. Jag kan inte heller få nog av alla detaljer. Jag kommer åka tillbaka och det är inget snack om det:)) kram på dig
    Biggeros

    2016-08-02 | 11:15:23
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Eva`s blogg säger:

    wow verkligen mäktiga o vackra :) fin dag till dig kram

    Svar: Ögongodis!!! Älskar pampiga byggnader!! Kram
    Biggeros

    2016-08-02 | 11:46:31
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Petra Olsson säger:

    Funderar om sambo var där förr året på jobbresa:)måste fråga honom nu. ser verkligen ut om ett sagoslott. kramar

    Svar: Urtjusigt!!! Kramiz
    Biggeros

    2016-08-02 | 12:54:55
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Marie säger:

    Vilken duktig fotograf du är jättefina bilder puss o kram Mamma.

    Svar: Tack, så mycket!! Sagrada familiar är så tjusigt byggnad. Du vet ju själv. Kram😘😘
    Biggeros

    2016-08-02 | 18:47:01

Kommentera inlägget här: