biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Venga, venga

Kategori: La Casa

 
Det är dags att ta farväl till min mor....
En vecka går allt för fort, men vi se snart igen ...detta året.....I Juni månad. 
I April månad även i Spanien kan vara hur som haver.
Ibland är det sol och ibland är det regn. Vårt Bonsai träd trivs prima Vera. Många tycker det kan vara svårt att sköta denna japanska växt. Vi gör absolut ingenting alls. Den står sig i både torka och skurar. 
Vi har även Ginseng som även är en  tacksam växt.
En sommar tappade den alla sina blad och kom igen efter det. Den är seg och tålig vår fina Ginseng. Sådana växter gillar jag÷)))) 
 
Ginseng används som smaksättare och för sin uppiggande effekt i en rad produkter som exempelvis bordsvatten, halstabletter, örtteer och energidrycker.
 
 
 Vi har även ett par paradisträd/ penningaträd. 
De kan lätt överleva i detta torra klimat. Jag har satt ihop tre stycken växter. Så hoppas att den blir grov och stor.
 
 
 Dracena är en lättskött växtsort som finns i närmare femtio olika varianter i vilt tillstånd. Den härstammar från Afrikaregionen men finns även på andra platser.
 
 Vad jag har märkt så gillar bladlössen  mina rosor.  Innan klippte jag ner dem rejält och sprutade dem mot dessa ättriga små parasiter. Sedan har jag sått lite lavendel.
Hoppas att det hjälper.
 
 
 Som sagt så reser min mor hem imorgon till Sverige. Tråkigt÷( Jag kan ju inte påstå att vädret har varit superbra de senaste dagarna, för då ljuger jag.
Vi har ändå haft fina dagar tillsammans med både sol och regn. 
Så kom, kom tillbaka kära fru Sol för allt känns så mycket bättre då.
¡Qué tenga un buen viaje! 
Trevlig resa tills vi ses igen!!

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Jag förstår att ni haft fina dagar även om vädret varierat.
    Roligt att se dina växter. Vi har ett penningträd i Spanien och det har blivit en stor buske men ännu inte lämnat var sig eurosar eller kronor. Ditt kommer absolut att ta sig.
    Kanske ska jag prova mig på både ginseng och bonsaiträdet. Dina är så fina. Rosor har jag inga, kräver mer vatten och skötsel, men passionsblomman är mäktig, särskilt när den blommar. Tyvärr blommar de ju bara en dag eller så.
    Vilken fin tomt du har och dessa stenar är så fina. Ska köpa fler till oss.
    Stor kram!


    Svar: De vita stenarna blev vi nöjda med. Det är värt att satsa mer av dessa:)) Visst kräver rosor mer vatten. Jag bara älskar rosor. Jag har heller aldrig fått en nickel från mitt penningträd. Tack för dina fina ord min fina vän. God kväll och kram
    Biggeros

    2016-04-12 | 19:12:58
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Veiken säger:

    Tiden går med rasande fart när man är lycklig och har det trevligt!
    De vita stenarna runt dina växter gillar jag skarpt! Kram

    Svar: Visst är det så med att tiden går allt för fort. Det blev väldigt bra med de vita stenarna som ramar in växterna. Kram på dig:)
    Biggeros

    2016-04-12 | 20:30:47
    Bloggadress: http://www.veiken.se/
  • BP säger:

    Då hade v i aprilväder i Benidorm i mars också, men april är ju en "känslig" månad överallt, även här.

    Penningaträd har ju AMA de Casa också, men de ar då aldrig genererat några slantar;-)

    Om du vill få bort dina bladlöss och om lavendlarna inte hjälper - försök med tomatplantor, då blir du samtidigt av med alla getingar - åtminstone på vår balkong här i Sverige. Den starka lukten av tomatplantorna ogillas av allt vad småkryp heter. Å det stämmer. På vår balkong i alla fall.

    Svar: Tack, för tipset. Jag tar emot alla de bra utan de dåliga. Hihi:)) Visst är April en osäker månad. Lite sol har vi haft. Då hoppas jag att Ama de casa delar med sig en bild av sitt penningträd. Alltid roligt att jämföra. Trevlig kväll min vän.
    Biggeros

    2016-04-12 | 23:17:14
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • znogge säger:

    Tiden går så fort när man har besök så jag förstår att det är vemodigt att din mamma åker redan. Men juni är inte långt borta och då ses ni igen! Så vackert det växer hos er. Vi får nog ta itu med vårblommorna snart...

    Kram

    Svar: Visst är våren en härlig period att vistas i trädgården även på balkong=)) Att se blommor komma upp till ytan. I love it÷)) Visst är det tråkigt att skiljas men som du säger går tiden fort tills Juni. Ha det bra min vän=))
    Biggeros

    2016-04-13 | 08:56:21
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Decdia säger:

    Jag gillar växter som man har praktisk nytta av med, hihi! Örter ligger mig varmt om hjärtat.

    Svar: Jag gillar även örter. Det hade jag i min förra trädgård i Sverige. Här är inte trädgården så stor. Om man vill så kan man odla örter i krukor÷)) Ha en bra dag.
    Biggeros

    2016-04-13 | 09:01:32
    Bloggadress: http://www.decdia.blogg.se
  • wiolettan säger:

    Vilka söta kattungar, är ju tokig i katter och kan titta på dom hur länge som helst.
    Härliga växter, trevligt att få se dom, vackra bilder. Vita stenar runtom så vackert det ser ut.
    Synd att inte solen är hos dig, men den är hos mig, nu i alla fall så jag tror jag ska ut en liten sväng till.
    Varm kram till dig.

    Svar: Så härligt att solen skiner hos dig min vän÷))Det gör den även här. Visst dessa fina kissar gulliga. Älskar djur!! De vita stenarna gör sig bra i rabatter. Kram på dig.
    Biggeros

    2016-04-13 | 09:22:39
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • åsa i åsele säger:

    Alltid jobbigt att skiljas. Men Ni kommer ju att träffas igen om ett par månader... åker Du till Sverige då?

    Så fina vita stenar.

    Svar: Stenarna är praktiska till även att dölja bevattninssystemet. Vi ses igen i Juni min mor och jag här i Spanien ÷))) kram
    Biggeros

    2016-04-13 | 10:31:44
    Bloggadress: http://naltanorrland.blogspot.se
  • åsa i åsele säger:

    Mari Jungstedt skriver bra, jag gillar böckerna med Knutas :)

    Svar: Den boken har jag inte läst. Jag ska börja att läsa: Den man älskar.÷)
    Biggeros

    2016-04-13 | 10:45:52
    Bloggadress: http://naltanorrland.blogspot.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Njae... Säger nog emot BP lite om tomaten. Jag har nämligen problem med att kryp älskar mina tomatplantor och borrar sig in i alla de fina frukterna Fler som tycker de är goda, uppenbarligen!

    Vilka fina växter du har och de blir praktfulla med de vita stenarna. Ska också försöka komma på något att täcka jorden med.

    Jag sådde rosa levendel i Sverige, de blev jättefina små plantor som tyvärr aldrig hann blomma innan vi flyttade. Men mamma tog hand om dem och nu mår de bra hos mina föräldrar. Jag tog med mig resterna av fröerna, ska banne mig ta och så några här med! Kliar i fingrarna att så!

    Det ska finnas ett bonsaimuseum i Marbellatrakten. Vi planerar åka dit så det blir väl ett utflyktsinlägg om det någon gång.

    Synd att man inte kan lägga in bilder i kommentarer. Jag har ett penningträd (stod här när vi flyttade hit) som är ca 70 cm högt och frodigt, har precis blommat över. Det är en endast stam så vill du ha en stor fin planta skulle jag nog rekommendera att flytta isär dina plantor. I alla fall flytta bort en planta som kan få utvecklas i fred.

    Svar: Du får visa penningaträdet på ett kommande inlägg. Jag har sett en del som har fått en riktigt kraftig stam. De trivs i detta soliga och torra klimat. Det lät ju spännade att det finns ett Bonsai museum i Marbella. Så fint med rosa lavendel tyvärr så fann jag inte det. Lavendel jagar ju även bort den dåliga garderobsdoften. Ha en bra dag. Kram
    Biggeros

    2016-04-13 | 11:09:23
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Jessica Högberg säger:

    Men du har haft fina dagar med mamma ☺

    Svar: Jätte mysig vecka och sedan ett mycket gott sällskap. Godnatt och sussa gott😆😆
    Biggeros

    2016-04-13 | 22:25:30
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • ullie säger:

    oj va många fina växter alltså tokgillar sånt vit sten o ska nog fixa lite sånt dit vi flyttar blir väl inte så dyrt hoppas ja :s

    trevlig start på helgen kramar

    Svar: Den vita stenen är både dekorativ och täckande. Såklart så ska du ha vit sten i ditt nya hem. Ha en toppen dag. Kram på dig
    Biggeros

    2016-04-15 | 23:28:41
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Marie säger:

    Tack min älskade dotter för en underbar vecka tillsammans med alla fina upplevelser, och tack för all omtanke min kära lilla flicka. Jag vill även tacka alla dina bloggvänner för alla fina ord om min person, tack av hela mitt hjärta. Jag älskar dig för evigt och vi ses snart igen puss och många kramar mitt gull Mamma.

    Svar: Mina fina bloggvänner som har kommenterat dig, min mor menar nog varje ord som de har skrivit. Kramiz
    Biggeros

    2016-04-20 | 11:18:56

Kommentera inlägget här: