biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Estoy vuelto otra vez

Kategori: La Casa

Då var jag tillbaka till "mi casa"
Här har det regnat i Jerez och blommorna växer så det knakar i staketet. 
Passionsblomman brer verkligen ut sig med sina grenar. Det kommer även mycket knoppar. Det var en bra investering:))))
 
 
Boughanvillean trivs bra centralt av staketet och blommor nu för fullt. Det tog lite tid innan den ens lyckades att få blommor. Nu har den rotat sig och verkar få tillräckligt med näring.
 
 
En helt underbar färg på blommorna. Vi har även en annan bouganvillea som är aprikos. Den ser inte så glad ut just nu. Hoppas den bättrar sig.
 
Dessa Klematiser har överlevt vintern. Jag trodde att de skulle dö för mig. Det fanns inte ett blad efter förgående sommaren. Det finns även en hel del knoppar som kommer. Lyckligare kan ingen vara.....
 
Idag blir det ett tag med dammsugaren och dammvippan.
Tror ni jag kommer se ut som Jennifer Aniston och i samma fina utstyrsel??
Nje.. Jag tror inte det.
Ikväll kommer min mor till Jerez och ska underhålla mig. Vi ska nog underhålla varandra med roliga utflykter och därav lite shopping.
 
 
Så det blir att rasta bilen för ett åk för det kan verkligen behövas.
Vi har inte kört med bilen på över ett halvår. Batteriet var stendött!! Vi har Seaten som körs med var dag så då glöms Volvon bort tyvärr. Så i Lördags gick tankelökarna igång på största energi på Mr U men det tog hela dagen för att lyckas komma åt pluspolen från ett trångt utrymme. Utan till någon nytta att väcka liv i Volvon ( jag rullar).
Så är med nya bilar står allt för länge. Felet är att allt går på elektronik, trånga utrymmen och en utomordentlig teknik. Vi kunde inte ens ta oss in med den manuella nyckeln. 
Tur jag har en teknisk man som inte ger upp och tillslut lyckades han nå pluspolen med egenkonstruerad lösning:)))))
You are the best Mr U !!!
 
Ha det bäst tills vi hörs igen "friends"

Kommentarer

  • Veiken säger:

    Det är alltså inte bara jag som blir hellycklig när växterna tackar för god omvårdnad med att växa och sätta knoppar! :) Kram

    Svar: Jag tycker att det är berikande när växterna tar sig och växer. Då ha man lyckats med sina gröna fingrar÷)))
    Biggeros

    2016-04-04 | 11:32:07
    Bloggadress: http://www.veiken.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Härligt med blommorna! En passionsblomma kanske man skulle investera i.

    Själv gör jag mitt bästa för att kapa ned bourgainvillean. Jag har "blessings" från husägaren att ta bort den om jag vill.
    - It get so DIIIIRTY! och då uttalar hon det som en svenskt skulle uttala I:na och ett rullande R, inte [dörty]. Så nu säger jag med det. :) Blomman finns dock kvar i decimerat tilstånd och mindre ska den bli, skräpfian!

    Om jag inte har en stor trädgård med ett vilt och avskilt hörn så kommer jag inte att köpa någon bourgainvillea. Hur mycket jobb som helst med dem och de har vidriga taggar!

    Fast de är vackra...

    Svar: De är inte så lätta dessa blommor!! Min som står i hörnan får en chans fram till maj. Därefter blir det tippen om den inte gastar upp sig. Satsa på en Passionsblomman. De vill ha mycket sol÷)) Ha det bra finis÷))
    Biggeros

    2016-04-04 | 13:05:54
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ami säger:

    Åh, så vackra blommor! Längtar verkligen ner nu igen...men är snart också tillbaks!
    Så roligt att din mor kommer ner!
    Ha det så trevligt!
    Kram

    Svar: Alltid roligt med lite besök÷) Lite ombyte i vardagen. Så skönt att turerna går åt varmare breddgrader. Här har det regnat hela dagen. Riktigt busväder. Kram
    Biggeros

    2016-04-04 | 17:39:12
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Ghugge säger:

    Härligt med blommor, inte alltid så lätt, men oftast värt besväret när man har lyckats! Passionsblomman, säger bara, vill ha!
    Hoppas att det gick bra med städningen och att du och din mamma får trevliga dagar ihop!
    Kram från Ghugge

    Svar: Passionsblomman sprider sig och blommor jätte ofta. En bra investering. Älskar växter och blommor men här klarar sig inte alla blommor utan vatten en lång tid. Förutom kaktusar och palmer. Såklart har vi bevattningsystem. Ha det bra, gumman÷))
    Biggeros

    2016-04-04 | 17:39:24
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    Visst gör sådana enkla saker en lycklig :) och det är väl härligt att det kan räcka & fint har ni det oxå :) låter som ett vanligt fel när man inte kör sin bil på så länge...men slutet gott allting gott ;) skön kväll fina kram

    Svar: Står bilen och larmet tickar på så bränner man batteriet. Vi är ju borta så mycket. Som du säger det var inget allvarligt fel utan det är svårt att ta sig in i bilen. Inbrottssäker÷)) Tack detsamma till dig. En trevlig kväll. Kram
    Biggeros

    2016-04-04 | 17:51:09
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Välkommen tillbaka till Jerez igen!
    Så fina växter du har. Och passionsblomman är en klar favorit hos mig också. Jag har en mörkblå/lila som verkligen tagit sig och nu täcker en hel vägg men tyvärr blommar ju blommorna bara en dag. Åtminstone hos mig....
    Bougainvillean ser också fin ut och med en väldigt vacker färg.
    Och du är duktig om du fått dina clematis att övervintra. Kanske kan de också vara något för min spanska täppa.
    Trevligt med mamsen på besök. Önskar er trevliga dagar.
    Stor kram!

    Svar: Jag trodde loppet var kört med Klematisen. De är sega och nu trivs de. Det är tur att passionblommorna är många och växer fort. Jag har inte haft koll på hur länge varje blomma blommar. Det ska bli. Tack för delat intresse. Kram
    Biggeros

    2016-04-04 | 19:36:03
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Decdia säger:

    Vad struligt med bilen, men det var ju skönt att ni kom in i den efter ett tag.
    Kul att blomman överlevt! Vi har några växter som vi inte är säkra på om de klarat vintern (trots att den var mild), men vi ger det typ en månad till innan vi kastar dem.

    Svar: Jag brukar även ge en andra chans till en del blommor som jag hoppas på ska ta sig÷)Visst det är mycket med det jordiska. Jag kunde lugnt andas ut när vi fick igång bilen. Jag ska ju hämta min mamma på flygplatsen. Värsta fall finns det taxibilar. Ha en trevlig kväll, vännen.
    Biggeros

    2016-04-04 | 19:43:01
    Bloggadress: http://www.decdia.blogg.se
  • Anneli säger:

    Passionsblommorna är så otroligt vackra. Ja det är mysigt när allt börjar blomma, här börjar det oxo lite smått.
    Förr hade jag en fin trädgård med olika blommor men jag klarar inte av att sköta o plocka ogräs pga min värk så det känns tråkigt. Men det får jag ta..
    Ha en mysig kväll, dröm sött kramar ♥

    Svar: Vi har en liten trädgård jämfört mot innan. Det är inte med för mycket blommor= mer trädgårdsarbete. Lagom är bäst. Godkväll min vän och sov gott. Kram
    Biggeros

    2016-04-04 | 20:44:51
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Znogge säger:

    Så vackert det blommar hos er redan! Den sortens grönska får vi vänta ett bra tag till på. Så trevligt med besök av din mamma :D

    Kram

    Svar: Jag ska hämta min mor halv elva. Visst är det härligt med växter. Ha det bra min vän÷))
    Biggeros

    2016-04-04 | 20:47:45
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Susanna säger:

    Så vackra blommor, jag älskar blommor men kan dock inte sköta dom. Min mamma var jätte duktig med blommor, men det fick jag inte efter henne =)

    Hihi själv klart ska du ha dressen när du städar, kanske blir bra mycket roligare då =)

    Kram fina du<3

    Svar: Synd att man inte kan ärva gröna fingrar. Tänk även att ha en liknande figur som Aniston. Det hade gjort saken mycket bättre=)))kram
    Biggeros

    2016-04-04 | 21:14:34
    Bloggadress: http://baralite.blogg.se
  • Sanna säger:

    Va fina blommor :) ha en trevlig kväll, Kram

    Svar: Tack min finis. God natt÷))
    Biggeros

    2016-04-04 | 22:10:09
    Bloggadress: http://myfairytaleneverends.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Vad härligt att blommorna blommar och att finbesök är på väg :-)

    Svar: Det kan inte bli bättre min vän!! Allt är toppen just nu. Kram
    Biggeros

    2016-04-04 | 22:56:16
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • BP säger:

    SEAT = spanskt, VOLVO = svenskt - det säger väl allt;-)

    Svar: Du är en klok kvinna÷))
    Biggeros

    2016-04-04 | 23:43:44
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Anette säger:

    Vad kul med mammabesök, hoppas ni får det riktigt mysigt och fint väder.

    Svar: Tack vännen. Idag har det kommit nog mycket regn. Så nu kan det bara bli bättre. Godnatt min sköna=)
    Biggeros

    2016-04-05 | 03:10:29
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • åsa i åsele säger:

    Kul med besök å sällskap :)

    Tråkigt att bilen inte ville starta,
    tur Du har en händig man,

    Så härligt med blommande växter,
    Dina utomhusblommor är ju krukväxter här i Sverige :)

    Svar: Visst är det så som du säger. Jag hade en Passionsblomman i Sverige men de kräver mycket sol. Den som inte ger sig... jag behövde Volvon för att hämta upp henne på flygplatsen. Ta hand om dig. Kram
    Biggeros

    2016-04-05 | 08:17:33
    Bloggadress: http://naltanorrland.blogspot.se
  • Eva`s blogg säger:

    God förmiddag vännen..hoppas du har sol & värme hos dig, här är det bara dimma men det hindrar inte mig att gå ut på min powerwalk :) njut o ta hand om dig kramen

    Svar: Godmorgon finis!! Här är solsken efter allt regn igår÷)) Du är flitig!! En PW gör dig gott. En stor kram
    Biggeros

    2016-04-05 | 10:01:17
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • linah säger:

    va fint!

    Svar: Tack min vän. Kram
    Biggeros

    2016-04-05 | 11:53:44
    Bloggadress: http://nouw.com/afroeve
  • ullie säger:

    va mysigt me lite egentid me mammsen

    här regnade oxå igår men bättre idag m lite sol
    så fina blommor de börjar komma lite varstans här me nu

    Hoppas att du får en fin dag idag kramar

    Svar: Vi har det myspys min mor o jag. Skönt att solen tittade upp till dig med. Härligt med blomster som synes här och där. Kram
    Biggeros

    2016-04-05 | 12:11:51
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Sussi säger:

    Vackra blommor. Hoppas dom som nästan dött bättrar på sig. Kul med besök från mamma. Ha det så trevligt! :)

    Kram

    Svar: Hoppas på återliv från mina blommor. Vi har kvalitetstid min mor och jag. Kram
    Biggeros

    2016-04-05 | 17:36:34
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Jessica Högberg säger:

    Bra med en fixarkille 😉
    Hälsa mamma och ha det härligt!

    Svar: Jätte glad för min handyman. Ska hälsa mamma. Kram
    Biggeros

    2016-04-05 | 21:39:32
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Vi hade regn här nära Marbella i måndags också. Nu skiner solen.
    Härligt med all växtlighet här!
    Njut!

    Svar: Hoppas att du får sol resten av tiden÷) Visst är det fin grönska i Spanien. Ha det bra och kram på dig÷)
    Biggeros

    2016-04-06 | 09:27:58
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: