biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Iglesia

Kategori: Spaniens Almeria

Iglesia no Julio Iglesias.
Det finns så många fina kyrkor i Spanien. Jag har alltid kameran i beredskap och fotar byggnader från olika  vinklar. I mitt huvud rör det sig bara om att få den allra bästa möjliga bilden.
 Denna stora kyrka gick jag förbi när jag var på väg till det gamla, moriska  fortet som ligger på höjden. Jag gick förbi ett antal , gamla kyrkor.
Porten är enorm och tröskeln in till kyrkan är hög. Det beror på att när man tar klivet in genom porten knäar man samtidigt. Så är förklaringen till att det har försett en lite högre kant på dörren.
 
Katolismen i Spanien är utbrett i hela Spanien. Jag kan väl inte påstå att den nya generationen är så kristna. Som sagt det hänger bara kvar från deras förfäder. De spanska vänner jag har lärt att känna går inte i kyrkan varje söndag och följer inte alls regelboken till fullo. Fortfarande håller de flesta stora affärskedjor stängt om söndagarna i Spanien. Då menar jag inte de riktigt turistdrabbade ställen såsom Torreveija, Marbella, Fuingerola etc......
På denna smala gränd ligger även AC hotell. 
 
 
Och många mysiga Tapashak.
Jag och Miss K var ute och strosade igår eftermiddag och hittade ett jättemysigt Tapaställe. I med det att det inte var väder för Strandläge igår fick man lösa det problemet till det allra tänkbara bästa alternativ. 
Detta Tapashaket ligger jämte med kyrkan.
Detta ställe ligger bara några meter ifrån det andra stället. I denna del av Andalusien får man på de flesta ställen gratis Tapas. Om så inte är givet och man måste betala blir man mycket förvånad. Där vi var igår serverades en mycket smakfull och genomtänkt Tapas. Eso es :~)

Kommentarer

  • Dixi Wonderland säger:

    Ser väldigt vackert ut :)

    Svar: Det är en fin stad i Spanien. Kram
    Biggeros

    2015-10-09 | 09:39:31
    Bloggadress: http://dixiwonderland.com/
  • Jessica Högberg säger:

    Inget att klaga på då!! Måste ta mej åt ditt håll snart;)

    Svar: Ja, du får göra det. Här är det forfarande varmt och skönt:)
    Biggeros

    2015-10-09 | 21:24:55
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Mycket vackra bilder du tagit på bl. kyrkorna. Kram Marie.

    Svar: Vad glad jag blir att höra!!! Kram
    Biggeros

    2015-10-13 | 20:41:33

Kommentera inlägget här: