biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Kanel

Kategori: Min Blogg

Kanel är en ljuvlig julkrydda som man kanske tror är ursprungligen från Mellanöstern eller NordAfrika........
 
Kanel som vi vanligtvis äter i kanelbullar och självfallet på tomtegröten är den torkade barken från arter i kanelsläktet. Dessa träd växer i regniga, tropiska eller subtropiska regioner som t.ex Indonesien, Madagaskar och Sri Lanka.
Visst är dessa kryddor vanliga i Mellanöstern. Saffran, kanel, nejlika, ingefära etc.
 
Igår blev det 40 bullar i ugnen till. Det låter väl ändå lite dramatiskt. Så var det. Dekorationen av bullarna gick såklart i rosa Och lila.
 
 
Nu kan mina ungdomar frossa under julhelgen..
 
 
Jag jag var så ståndaktig att jag inte smakade på en bulle.....
 
Detta mått har varit till mycket stor hjälp under baket. Tack, Jennifer en julklapp från 2013!!!!
 
 
Kan ni fatta att i morgon vänder det och blir ljusare Tider...... Här är det inte så mörkt.....
 
 
Mina  gullgrisar kommer om TVÅ dagar.
Wiiiiiii
 
 
Längtar så jag håller på att gå av i mitten. Hihihi
 
 
Gingerbreadman gör sällskap av den kanadensiska skidtomten. Kanske ett lite omaka par.  Eller kanske inte.... Ett modernt par.....
 

Kommentarer

  • Ama de casa säger:

    WOW! Vilka snygga bullar :-)

    Svar: Lite piffiga va?? Har inget pärlsocker. Vet du vad det heter på spanska??
    Biggeros

    2015-12-22 | 09:38:00
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    sv: Det var inte vår hund (vi har ingen), men den såg inte ut att trivas så värst bra med skorna :-)

    Svar: Jag tror inte det heller. Ser inte särskilt bekvämt ut÷(
    Biggeros

    2015-12-22 | 09:38:46
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Ursnygga bullar, vem behöver pärlsocker??
    Snart snart kommer dom! =))

    Svar: Så tänkte jag med ÷) De kommer natten till Julafton <3
    Biggeros

    2015-12-22 | 13:40:20
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ztinas - Motivation att följa dina drömmar säger:

    Håller med, älskar kanel! Det både luktar och smakar ljuvligt :)

    Svar: Det är en riktig julkrydda. God Jul 😆
    Biggeros

    2015-12-23 | 11:50:47
    Bloggadress: http://ztinas.spotlife.se

Kommentera inlägget här: