biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

[Columbus Day] &[Spanska nationaldagen]

Kategori: Min Blogg

Idag firas Columbus Day i Spanien.
》》》》》》》》》》》》》》》》》
Christofer Columbus
 
 
Han var född 1451 (någon gång mellan 26 augusti och 31 oktober).
 Kan hända på min födelsedag....
 
Det är okänt var han är född men ett 20-tal platser i Europa påstår att han föddes just där. Sverige kanske?????
 
 
 
 
 
Död 20 maj 1506 i Valladolid, Spanien.
 
 Han var en
 upptäckare och köpman som med stöd från spanska kungaparet (kung Ferdinand II av Aragonien och Isabella I av Kastilien, "Reyes Católicos").
 
 
 
 
Han gav sig iväg över Atlanten
 
 för att finna en annan sjöväg än vad Vasco da Gama gjorde till Indien. Columbus nådde Amerika år1492. Han trodde då att han hade funnit en västlig rutt till Indien och befolkningen i Amerika kom därför att kallas indianer. Upptäckten markerar början av den europeiska koloniseringen av Amerika.
 
Christofer Columbus var dock inte den förste europén som nådde den amerikanska kontinenten.
med  i spetsen, hade besökt Nordamerika redan på1000-talet och portugisen João Vaz Corte Real kan möjligen ha varit där 1472.
Medeltida legender talar även om den irländske munken Sankt Brendan, som denne företog långa sjöfärder på 500-talet och det har spekulerats om att också han nådde Nordamerika.
Ja, de var många om det att just att ha  upptäckt Amerika. Så vem var den rätte???
 
Christofer Columbus var son till ullhandlaren Domenico Colombo och Suzanna Fontanarossa, dotter till en ullhandlare. Christofer hade tre yngre bröder, Bartolomeo, Giovanni Pellegrino, och Giacomo, samt en syster, Bianchinetta.
 
 
Han var gift med Felipa Perestrello e Moniz, dotter till Bartolomeu Perestrelo som var guvernör på Porto Santo(en Portugisisk ö tillhörande Madeira) och de hade tillsammans sonen Diego.
 
Idag är det även Spanska nationaldagen
》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》
 
 
  Den firas inte så mycket av vanliga spanjorer utan precis som i Sverige är man glad över att få en ledig dag. Affärerna är stängda och folk är lediga från jobbet. Dom flesta ägnar sig inte åt några parader eller flaggviftande utan njuter av en ledig dag med familj och/eller vänner. 

Kommentarer

  • Liborius säger:

    intressant inlägg:)

    Svar: Tack, min sköna=)
    Biggeros

    2014-10-13 | 14:34:48
    Bloggadress: http://liborius.se
  • Louise i Turkiet säger:

    Hur många år har du bott i Spanien? Har du bott i fler länder? Kram Louise

    Svar: Jag har bott nu i Spanien i 2 år. Innan har vi rest runt med familjen och bott i England,Portugal,Moskva, Holland och Canada. Även andra länder. Barnen har gått på engelska skolor. Det har lett de idag till väldigt bra språkkunniga och kulturella unga tjejer. Hur länge hsr du bott i Turkiet? Trivs du? Kram på dig=)
    Biggeros

    2014-10-14 | 00:20:11
    Bloggadress: http://www.louiseiturkiet.blogg.se
  • Louise i Turkiet säger:

    Jag har bott i Turkiet i 6 år. Innan det bodde jag i USA ett år. Jag trivs superbra här och känner mig idag mer hemma här än i Sverige. I usa trivdes jag okej men skulle aldrig vilja bosätta mig där.
    Kram!

    2014-10-14 | 00:46:29
    Bloggadress: http://www.louiseiturkiet.blogg.se
  • Marie säger:

    Jättefin information, mycket underhållande. Kram Marie.

    Svar: Men, tack så hjärtligt. Tänk att jag kan underhålla någon. Kram=)
    Biggeros

    2014-10-14 | 19:34:37

Kommentera inlägget här: