biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Mitt Paradisträd

Kategori: Min Blogg

Idag regnar det i Jerez och ska tydligen fortsätta att regna en hel vecka. USCH!!! Visst behöver all växtlighet regnvatten. Det har varit torrt ett bra tag. Mina växter på terrassen tycks må väldigt bra i detta tillstånd och jag ännu bättre som  slipper att vattna blommorna idag.
Palmer är ett måste när man bor i ett varmt klimat såsom Spanien och är tålamodiga växter som kan utstå det mesta.
Även olika typer av kaktusar. Den här växer som ogräs. Den ska planteras i jorden så småningom. Aloe Vera som blommar i detta tillfälle. Spännande. Den har aldrig blommat förrut.
Och mina fina inomhus växter från Sverige som har fått äran att stå utomhus. Till en början fick de rena chocken, men nu trivs de som bara den.
 
Min porslinsblomma är ungerfär lika gammal som jag. Med mycket omhändertagande och skötsel så lever den vidare i en härlig miljö och klimat.
Precis som jag. 
 
 Paradisträd eller penningträd,krassula (Crassula ovata) är en suckulent som ursprungligen kommer från Sydafrika.
 
Paradisträdet är en av de gamla klassiskakrukväxterna i Sverige och har anor sedan mitten av 1800-talet. Eftersom dess ursprung är torra stäppmarker, är det en oöm krukväxt som trivs utmärkt i torr inomhusluft.
 
Som andra suckulenter trivs Paradisträdet bäst i sandblandad, inte för näringsrik jord. Sol är bäst, men växten klarar också att stå i skugga. Vattning bör ske sparsamt.
 
Det är ovanligt att ett Paradisträd i kruka blommar. Det är dessutom bara gamla exemplar som kan blomma, och kräver att växten får stå svalt och torrt under vintern. De är exceptionellt bra på att producera syre nattetid.
 
Trevlig Fredag mina härliga bloggläsare. Jag är så glad att ni tar er tid att följa min vardag i Spanien. Kram till er alla =D
 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Dom är fina dina blommor på altanen. Trevlig Helg, ring mig nu är du snäll, kram Marie.

    Svar: Tack,de trivs i detta klimatet. Trevlig helg på dig med,kram =)
    Biggeros

    2014-03-28 | 17:39:36
  • Erica säger:

    Vad häftigt att ha en egen liten palm! :)

    Svar: Jag har två palmer. Visst de trivs alldeles utmärkt i detta klimat,kram
    Biggeros

    2014-03-29 | 10:00:28
    Bloggadress: http://faithhopelove.blogg.se

Kommentera inlägget här: