biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Domingo en Córdoba

Kategori: Spaniens Cordoba

Jag tar mig friheten att ta det lugnt idag. Det känns som det är lite mer tillåtet på en söndag. Idag är det lite mulet i Córdoba,  men jag tror inte jag missar något. Affärsvärlden har stängt och urinvånarna har jämt bry med att gå till kyrkan en söndag som denna. Jag kommer att lägga ut lite bilder från ett par dagar sedan, då solen stod som högst och sken. Vilket kan ses på bilderna.
Gamla ruiner från Romartiden
Det finns något i mig som älskar att kolla på gamla utgrävningar.  Speciellt från Romartiden. Att jobba med arkeologiska utgrävningar hade inte alls varit fel.
Detta är taget på inner trädgården tillhörande Mezquita-catedral de Córdoba. Den var ursprungligen en morisk moské som färdigställdes på 900-talet.  Därefter byggdes den till en katedral av de kristna på1200-talet. Mezquita betyder nämligen moské. 
Por supuesto finns det en hel lund med (naranjas) mogna apelsiner.
Dörren in till Mezquita-catedralen och det får bli nästa sevärdhet med uppdaterade bilder.
 Mezquita-catedralen är känd för sin utsmyckning och dess färger. Många turister köar länge för att gå in och se detta. I Córdoba är de flesta hotell uppbokade året om pga. dess sevärdheter och klimat.
I torsdags em var det ett stort pådrag av poliser runt Mezquita-catedralen och vid alla in och utgångar. Även helikoptrar cirkulerade flitigt runt det inhängnade området.  Sedan fick jag reda på att det var ett internationellt möte med bla. Syriska politiker och andra politiker från andra länder som skulle diskutera om kriget på ett neutralt ställe. Därefter så skulle de besöka Mezquita-catedralen som kanska var ett bra val, för att den en gång har varit moriskt och en moské. Så även vid denna ingång stod det poliser och vakade. Även alla avlopp, brunnar med lock kollades noggrant. Just där satt jag lugnt och lapade lite Cordoba sol. Lite häftigt att det händer något spännande för en gång skull. 
Trevlig söndag mina vänner (feliz domingo)
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • annsoh säger:

    Hej! nu har jag kört i gång dagens blogg! skulle vara jätte kul om du ville vara med, vem vet det kanske blir du som vinner o blir länkad inför alla mina läsare! ;) ny vinnare varje dag! http://annsoh.blogg.se/2014/january/dagens-blogg-avslutad-anmal-dig-igen-8.html#comment

    Svar: Absolut😊
    Biggeros

    2014-01-12 | 15:45:51
    Bloggadress: http://annsoh.blogg.se
  • Tess säger:

    Åh, vad härligt det ser ut! :) Kram

    Svar: Tack, Tess! Córdoba är en härlig stad, kram😊
    Biggeros

    2014-01-12 | 17:28:31
    Bloggadress: http://tesswaltenburg.blogg.se/
  • Malin Aurora säger:

    Gud så fint!

    Svar: Tack, Malin😊
    Biggeros

    2014-01-12 | 17:53:10
    Bloggadress: http://vildblommor.blogg.se/
  • trollmor säger:

    Ser helt underbart ut. Sol och värme ,behöver man så mycket mer. Apelsinträden ,tänk att ha ett sånt utanför huset . Kul att du kikade in på min blogg.
    Kram

    Svar: Visst är det så att man behöver så mycket värme vi kan få. Så länge det är vinter i Sverige så förstår jag att vem som helst kan bli knäckt. Här i Andalusien är det vår eller sommar. Skönt!! Kram på dig😊
    Biggeros

    2014-01-13 | 08:49:09
    Bloggadress: http://trollmor.webblogg.se
  • MATILDA säger:

    fina bilder!

    Svar: Tack, Matilda, kram
    Biggeros

    2014-01-13 | 09:17:40
    Bloggadress: http://matildays.forme.se

Kommentera inlägget här: