biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Cordoba värme

Kategori: Spaniens Cordoba

Sol och 23 grader, 9 Januari i Córdoba. Det kan inte bli bättre. Jag njuter för fulla drag. 
Jag kan inte få nog av Córdoba.
Jag träffade på en dam i 70 års åldern och hon pratade oavbrutet på franska. Hon ville bara berätta hur underbart det är i Córdoba om man är intresserad av att ta fina kort på byggnader. Hon visade även på de olika sevärdheter som hon hade fotograferat. Hon förklarade för mig på franska att det fanns så mycket mer att se. Jag svarade på den enkla spanskan jag har lärt mig under årets lopp och tyckte att jag såg en nick då och då. Ja, visst kan man göra sig förstådd. Eller så förstod hon inte ett ord vad jag sa.
Den franska damen har alldeles rätt för sig. Visst finns det fina, färgsprakande byggnader.
I den gamla delen av Córdoba så finns det väldigt mycket kvar från den moriska perioden. Man kan märka det på de färgrika byggnaderna, många nordafrikanska restauranger som är utspridda i gränderna, även säljs handgjorda smycken i guld och silver som är från den moriska perioden och färgrikt keramik. Det känns som man har hamnat i Marocko.
En dag på stan hela dan gör vem som helst helt slut. Vem har sagt att det är jobbigt att gå på stan och fönstershoppa? Jag tycker man glömmer både tid och rum när man går runt i en ny stad och måste ta in alla nya intryck och miljö. Här är jag en turist bland alla andra turister. Visst är det skönt att bara vara anonym. Det blev verkligen bara fönstershopping.
Här under apelsinträdet sitter Ferdinan och vilar sig på bänken en ljuvlig dag som denna i Córdoba. 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Vilken fin stad, den vill jag verkligen besöka. Vilka vackra och fina bilder du tagit. Och jag blir lite avundsjuk 23 grader varmt, vad underbart nu längtar man bara efter värme, här hemma är det regn och rusk var dag och nu skall kylan komma. Fortsätt och njut lilla gumman puss mamma.

    Svar: Córdoba är en gammal, fin stad. Jag njuter av värmen. Ha det bra och kram😊
    Biggeros

    2014-01-09 | 21:30:05
  • Maria - mamma till Liam säger:

    ja och de kommer få ett jäkla jobb med att väcka honom haha. för när han väl somnar på dagen vill han inte vakna :p

    Svar: Ja, de får ta sviterna. Hoppas att du får bukt med rutinerna. Det tar lite tid. När de väl sitter där, så sitter de gjutet. Är Liam din första son ? Andra barnet är alltid lättare, kram😊
    Biggeros

    2014-01-10 | 10:32:43
    Bloggadress: http://fashionstars.blogg.se
  • Mikxki säger:

    Vilka underbara bilder :D

    Svar: Tack så hemskt mycket. Jag får även tacka Cordoba för alla dessa fina byggnader som inte går att motstå att fota.Trevlig kväll 😊
    Biggeros

    2014-01-10 | 21:58:51
    Bloggadress: http://mikxki.blogg.se

Kommentera inlägget här: