biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

☚Alcazaba☛

Kategori: Spaniens Badajoz

Igår promenerade jag genom Badajoz gator och upplevde lite medeltidshistoria. Solen  sken mig i ögonen, vilket jag inte hade något emot.
Alcazaba
Ibn Marwan 
En mysig taverna utmed Alcazaba.
Porten in till Alcazaba.
 
 Badajoz är en stad i regionen Extremadura, Spanien med ca 150 000 invånare  vilket är 21,43% av provinsens totala befolkning och 13,38% av befolkningen i Extremadura. Den är belägen vid floden Guadiana nära statsgränsen mot Portugal cirka 200 km öster om den portugisiska huvudstaden Lissabon och cirka 400 km sydväst om Madrid.
 
Badajoz grundades på 800-talet, då muslimerna dominerade den Iberiska halvön.
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Badajoz är en gammal fin stad med gamla anor. Fina bilder du tagit gumman. Har ni sol och lite varmare idag? Här är det regn och rusk hela dagen. Kram Marie.

    Svar: Här skiner solen. Jätte härligt. Har varit ute två vändor. Tråkigt med regn, suck ☁
    Biggeros

    2014-02-19 | 16:49:02
  • LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams säger:

    Jag älskar Spanien! Min dröm är att flytta dit en dag! :)

    Svar: Se till att din dröm blir sann en dag att flytta till Spanien, kram
    Biggeros

    2014-02-19 | 17:12:23
    Bloggadress: http://babustylee.webblogg.se
  • LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams säger:

    Jag har en liten fråga som du gärna får mejla mig svaret. Det är så att jag förmodligen ska åka på volontärresa till Spanien. Men vet inte vart i Spanien jag vill va. Kan du ge förslag på fina ställen? Helst där det inte är allt för kallt då jag och kyla inte går så bra ihop...

    Svar: Jag själv bor i Jerez (Andalusien). Jag själv föredrar Sevilla, Cadiz eller Cordoba. Cadizkusten är helt underbar. Både Sevilla och Cordoba är gamla, historiska städer och är sevärda. När ska du åka dit? Värmen börjar smygas sig närmre. Vad trevligt. Berätta mer. Jag har bott i Guadix som ligger 1/2 timme från Grenada. Lite kallare, men där finns Alhambra som är mycket sevärt. När du har bestämt dig för stad får du gärna återkomma för mer information, kram💕
    Biggeros

    2014-02-19 | 17:38:19
    Bloggadress: http://babustylee.webblogg.se

Kommentera inlägget här: